کدخبر: 18536

حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان | واریزی حقوق بازنشستگان دی ماه

افزایش بودجه سال آینده برای افزایش حقوق بازنشستگان | سن بازنشستگی دو سال افزایش یافت

حقوق بازنشستگان سال اینده تعیین تکلیف شد.

لایحه بودجه 1402 امروز به مجلس رفت. لایحه‌ای که بر اساس آن حداقل حقوق بازنشستگان با یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش نسبت به سال جاری به 6 میلیون و 300 هزار تومان رسید.

مبلغ پیشنهادی حقوق بازنشستگان در سال 1402 اعلام شد. بر اساس پیشنهاد دولت قرار است در سال آینده حداقل حقوق بازنشستگان 6 میلیون و 300 هزار تومان باشد.

حقوق بازنشستگان

این رقم پیشنهادی در حالی است که حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال 1401 با 10 درصد افزایش مبلغ 5 میلیون تومان اعلام شده بود. به عبارت دیگر در سال جاری قرار بود که هیچ بازنشسته لشکری و کشوری کمتر از 5 میلیون تومان حقوق دریافت نکند.

این رقم امسال با یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش به 6 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. با توجه به پیشنهاد دولت، حقوق این افراد از مالیات معاف است.

نکته قابل توجه این است که مبلغ 6 میلیون و 300 هزار تومان حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری است و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همه ساله در پایان سال تعیین می‌شود. همزمان با تعیین حداقل حقوق کارگران.

در لایحه بودجه سال جاری، افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان دولت هم پیشنهاد شده است. با این حساب هیچ کدام از کارمندان دولت نباید در سال آینده کمتر از 7 میلیون تومان حقوق دریافت کنند.

همچنین حداقل حقوق کارمندان هم از مالیات معاف است. چراکه بر اساس لایحه بودجه سال آینده، حقوق‌های بالای 7 میلیون تومان مشمول مالیات می‌شود و دریافتی زیر این رقم از مالیات معاف است.

همچنین بر اساس لایحه بودجه سال 1402، دولت پیشنهاد داده که سن بازنشستگی کارمندان دو سال افزایش پیدا کند. این پیشنهاد از این نظر مهم است که صندوق‌های بازنشستگی همه ورشکسته هستند و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی هم در معرض ورشکستگی است. برای همین دولت پیشنهاد داده که سن بازنشستگی دو سال افزایش یابد.

حقوق بازنشستگان

جزئیات حقوق و دستمزد در لایحه بودجه 1402

۱ -ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر به میزان متوسط بیست درصد( 2۰ %) براساس آخرین حکم کارگزینی به گونه‌ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی, پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی به نسب مدت کارکرد, از هفتاد میلیون ریال کمتر نباشد.

تفاوت تطبیق موضوع ماده78 قانون مدیری خدمات کشوری تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱ )بند الف تبصره ۱2 قانون بودجه سال ۱397 و تفاوت تطبیق موضوع بند ی تبصره ۱2 قانون بودجه سال ۱398 در حکم حقوق, بدون تغییر باقی می‌ماند .

2 -حقوق بازنشستگان, وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی, به میزان متوسط بیست درصد افزایش می‌یابد به نحوی که پس از اعمال این افزایش, حکم حقوق بازنشستگان, وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی مذکور, متناسب با سنوات خدم قابل قبول, از شص و سه میلیون ریال کمتر نباشد.

3-در اجرای ماده ۱6 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت , امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد, موضوع بند ۴ ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلین و بازنشستگان, به ترتیب 2280 و 1050 و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می‌شود.

۴ -حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق بگیران, حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان بیست درصد افزایش می‌یابد.

5 -مستمری‌ها و سایر حمایت‌های متناسب با آنها به میزان بیست درصدافزایش می‌یابد.

ارسال نظر: