کدخبر: 18691

حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان | واریزی حقوق بازنشستگان بهمن ماه

افزایش حقوق بازنشستگان بهمن ماه با توجه به مصوبه جدید | نرخ جدید حقوق بازنشستگان بهمن ماه

حقوق بازنشستگان بهمن ماه بر اساس مصوبه جدید تعیین تکلیف شد.

حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت ها بوده است . مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقو بسیار ناچیز است . تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سال با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

در لایحه بودجه سال 1402 که توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه شده است، به دریافتی مستمری بگیران توجه ویژه‌ای نشده و این میزان مناسب وضعیت مستمری بگیران نیست.

میزان دریافتی مستمری بگیران در سال ۱۴۰۲ در لایحه بودجه افزایش یافت.

بر اساس این گزارش عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ کشور در گفتگو با خبرنگاران گفت: دریافتی معلولان و دیگر مستمری بگیران دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد در لایحه بودجه سال آینده ۳۸ درصد افزایش یافته است.

حقوق بازنشستگان

علی بابایی کارنامی با اشاره به برخی ایراد‌های این لایحه افزود: از ایراد‌ها، یکی کاهش نمودار‌های پشتیبانی از گروه معلولان و دیگر مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد است. به ویژه در تبصره‌های ۱۴ و ۱۶ و دیگر تبصره‌ها، آن کمک‌هایی که باید و شاید، درخور معلولان و دیگر مستمری بگیران گرامی باشد؛ در لایحه بودجه دیده نمی‌شود.

وی گفت: با کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیون‌های وابسته مجلس در حال گفتگو و چانه زنی هستیم تا بتوانیم درصد کمک‌ها به مستمری بگیران در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور را افزایش دهیم. حقوق مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با افزایش ۴۰ درصدی همراه شد.

مدیرکل تعهدات قانونی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از افزایش ۴۰ درصدی مستمری و واریز حقوق ماهانه کلیه مستمری بگیران این صندوق بیمه‌ای خبر داد که تا پایان سال ۱۴۰۰ مشمول بهره‌مندی از مزایای مستمری شده‌اند.

مصطفی شریعتی افزود: برهمین اساس مبلغ مستمری دی ماه مستمری بگیران صندوق پس از اعمال افزایش ۴۰ درصدی به همراه معوقات مربوطه از ابتدای سال ۱۴۰۱ ، به حساب کلیه مستمری بگیران واریز شد. برای اولین بار در روز گذشته بالغ بر ۴ هزار و سیصد و هفتاد میلیارد ریال به حساب ۱۵۱.۴۸۲ نفر از مستمری بگیران صندوق واریز شد. بر این اساس میزان حقوق حداقل بگیران صندوق بیش از ۱۹۰ درصد و در سایر گروه‌ها به صورت میانگین بالغ بر ۴۰ درصد افزایش داده شده است.

حقوق بازنشستگان طبق تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ «ضریب حقوق گروههای مختلف حقوق‌بگیر به میزان متوسط ۲۰درصد براساس آخرین حکم کارگزینی به گونه‌ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسب مدت کارکرد، از هفتاد میلیون ریال کمتر نباشد.» 

طبق لایحه، حقوق تا سقف هفت میلیون تومان از مالیات معاف خواهد بود و حق عائله‌مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت. 

همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت رشد ۲۰ درصدی ضریب حقوق در حکم بازنشستگان را در نظر گرفته است در لایحه بودجه آمده: «حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوقهای بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرایی، به میزان متوسط ۲۰درصد افزایش می‌یابد به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از ۶۳ میلیون ریال کمتر نباشد.»

حقوق بازنشستگان چطور تامین می شود؟

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ حکم‌ حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوقهای‌ بازنشستگی‌ مذکور، متناسب‌ با سنوات خدمت‌ قابل‌ قبول، از شصت‌ و سه‌ میلیون ریال نباید کمتر باشد.

دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داد متوسط حقوق کارمندان 20 درصد براساس آخرین حکم کارگزینی به گونه‌ای افزایش یابد که مبلغ قرارداد کمتر از هفت میلیون تومان نباشد.

حقوق بازنشستگان

در متن لایحه بودجه 1402 آمده است: ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر به میزان متوسط 20 درصد براساس آخرین حکم کارگزینی به گونه‌ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد از 70 میلیون ریال (هفت میلیون تومان) کمتر نباشد.

بر اساس بند 2 تبصره 12 لایحه بودجه 1402 حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوقهای‌ بازنشستگی‌ کشوری‌ و لشکری‌ و سایر صندوقهای‌ بازنشستگی‌ وابسته‌ به‌ دستگاههای‌ اجرایی‌، به‌ میزان متوسط‌ بیست‌ درصد (٢0%) افزایش‌ می‌یابد به‌ نحوی‌ که‌ پس‌ از اعمال این‌ افزایش‌، حکم‌ حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوقهای‌ بازنشستگی‌ مذکور، متناسب‌ با سنوات خدمت‌ قابل‌ قبول، از شصت‌ و سه‌ میلیون ریال کمتر نباشد.

از آنجایی‌که که پرداخت مستمری آذر ماه بازنشستگان تامین اجتماعی در بیستم آذرماه آغاز شد و تا سی‌ام ادامه داشت؛ حالا انتظار می‌رود فردا حقوق دی ماه 1401 به حساب بازنشستگان واریز شود.

زمان واریز حقوق دی ماه بازنشستگان فرا رسید؟ از آنجایی‌که که پرداخت مستمری آذر ماه بازنشستگان تامین اجتماعی در بیستم آذرماه آغاز شد و تا سی‌ام ادامه داشت؛ حالا انتظار می‌رود فردا حقوق دی ماه ۱۴۰۱ به حساب بازنشستگان واریز شود.

در ماه قبل، مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در بیستم به حساب آنان واریز شد. این پرداختی به ترتیب حروف الفبا انجام گرفت. همچنین، آنطور که در خبرها آمده بود یک ماه از معوقات مزدی بازنشستگان سایر سطوح نیز همراه با مستمری آذر پرداخت شد.

ارسال نظر: