کدخبر: 18803

کالابرگ الکترونیک | کالابرگ الکترونیک بهمن 1401

تعیین تکلیف نهایی وضعیت جدید برای کالا برگ الکترونیکی از سال 1402 | مزیت های کالا برگ به یارانه میچربد!

در روزهای پایانی سال و همزمان با پیش‌بینی ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی در لایحه بودجه 1402، این پرسش مهم مطرح شده که آیا قرار است سال آینده دهک یارانه‌ای از فهرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها خط بخورد؟

کالابرگ الکترونیک به زودی توزیع می شود. کالا برگ الکترونیک جایگزین یارانه نقدی می شود. کالا برگ الکترونیک برای لبنیات توزیع خواهد شد. شرایط دریافت کالابرگ الکترونیک اعلام شد. جزئیات جدید دریافت کالا برگ الکترونیک را بخوانید.

یارانه

در روزهای پایانی سال و همزمان با پیش‌بینی ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی در لایحه بودجه 1402، این پرسش مهم مطرح شده که آیا قرار است سال آینده دهک یارانه‌ای از فهرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها خط بخورد؟

آنگونه که دولت سیزدهم در لایحه بودجه 1402 پیشنهاد کرده قرار است یارانه نقدی کمافی‌السابق به دست سرپرستان خانوار برسد؛ 300 و 400 هزار تومان. از آنجایی که دولت تصمیم دارد در سال آینده درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد، ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی این نگرانی جدی را به وجود آورده که قرار است وزن سنگین مالیات بر دوش سرپرستانی باشد که حداقلی‌بگیر هستند و اتفاقا حقوق آنها هم تنها 20 درصد بالا می‌رود.

اما نگرانی دیگر خانوار ایرانی این است که مبادا از گروه یارانه‌بگیران حذف شوند، این نگرانی و دغدغه به‌ویژه بعد از پرداخت یارانه بهمن ماه که یا برای عده‌ای واریز نشد یا اگر هم شد کمتر از میزان سابق بود، جدی‌تر شد.

با اینحال، واکنش مسئولان مربوطه به این نگرانی این بود که قرار نیست هیچ دهکی از دریافت یارانه کنار گذاشته شود. با اینحال امروز یک سوال مهم دیگر هم مطرح شده و آن این است که تکلیف یارانه پردرآمدها در سال 1402 چه می‌شود؟ پاسخ وزیر کار به این پرسش این بوده است: «قانون‌گذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است.»

البته در حالی احتمال حذف برخی یارانه‌بگیران مطرح شده است که امروز سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از تکلیف این کمیسیون به دولت برای ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط قانونی خبر داد. به گزارش تسنیم، رحیم زارع افزود: کمیسیون تلفیق در جلسه شب گذشته خود، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرد تا نسبت به ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق موازین اقدام کند.

وی تأکید کرد: پیشنهاد مصوب‌شده، پیش‌تر در بند (د) تبصره 17 لایحه بودجه سال 1401 کشور لحاظ شده بود اما این بند در لایحه بودجه سال آینده حذف شد، ازاین‌رو نمایندگان در جریان موافقت با این پیشنهاد، بند (د) تبصره 17 قانون بودجه سال 1401 کل کشور را تنفیذ کردند و به این ترتیب دولت باید سال آینده نسبت به ثبت‌نام متقاضیان جدید یارانه اقدام کند.

بخش دیگری از سخنان صولت مرتضوی به مبحث کالابرگ اختصاص داشت که به دنبال حذف ارز ترجیحی مطرح شد. اما آنطور که وزیر رفاه دولت رئیسی اعتراف کرده است گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که کالابرگ با اقبال عمومی چندانی مواجه نشده، ضمن آنکه اطلاع‌رسانی مناسبی هم  در این باره انجام شده است.

گفتنی است؛ دوره آزمایشی طرح کالابرگ در هرمزگان کلید خورد که البته گزارش‌های دریافتی تجارت‌نیوز نشان از این داشت که در این استان هم ترجیح مردم بر گرفتن یارانه نقدی بود تا کالابرگ. در ادامه، حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ فروشگاه این استان به سامانه شبکه ملی «اعتبار» متصل شدند. بعد از هرمزگان هم این طرح در سه استان دیگر یعنی گیلان، قزوین و مرکزی دنبال می‌شود.

حمید فرداد، در گفت‌وگو با ایرنا در مورد برخی اخبار مبنی بر حذف یارانه نقدی و پرداخت آن در قالب کالابرگ، اظهار داشت: پس از اعلام رسمی و اجرای طرح، مردم می‌توانند به‌صورت اختیاری کالابرگ الکترونیک را انتخاب کنند و در غیر این صورت یارانه نقدی را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت رفاه ایرانیان با بیان اینکه استفاده از کالابرگ الکترونیک به‌صورت اختیاری است، تأکید کرد: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

یارانه

 

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان همچنین اظهار کرد: شرکت در این طرح برای فروشندگان نیز اختیاری است و چهار صنف خوار‌بار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزارهای بازار و مایکت یا از طریق سایت sfara.ir نسبت به نصب برنامه شما (فارا) و ثبت‌نام از قسمت پنل فروشنده در این طرح اقدام کنند.

یارانه نقدی حذف می‌شود؟

فرداد، با بیان اینکه یارانه نقدی هیچ استانی قطع نخواهد شد، افزود: با توجه به تأکید وزیر رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

از بهار سال ۱۳۹۷ و همزمان با ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران، دولت وقت تصمیم گرفت تحت تأثیر افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، برای برخی کالاهای اساسی ارز ترجیحی تعریف کند و ارز مورد نیاز برای واردات این کالاها را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تأمین کند؛ اقدامی که با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برای کنترل قیمت کالاهای اساسی اختصاص یافت، اما نه‌تنها به هدف نرسید بلکه باعث ایجاد رانت و خدشه به رقابت‌پذیری در فعالیت‌های اقتصادی و کالاهای هدف به کشورهای همسایه شده بود.

دولت سیزدهم بعد از روی کار آمدن در اولین مرحله از اجرای وعده عدالت اقتصادی خود، با حذف ارز ترجیحی که همه موافقان و مخالفان بر حذف آن به دلیل فسادزا بودن و ایجاد مشکلات متعدد از قاچاق معکوس تا عدم بازگشت ارز پرداخت شده، کشور را با مشکلات متعددی مواجه ساخته بود، تأکید داشتند که پرداخت یارانه نقدی برای افزایش قدرت خرید مردم به عنوان طرح جایگزین موقت تا زمان اجرای ارائه کالابرگ الکترونیک، آغاز شود. دولت در این بخش با انتقال یارانه ارزی از ابتدای زنجیره عرضه و تقاضا به انتهای این زنجیره یعنی مصرف‌کننده که در زمان پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی سهمی ناچیز از آن داشت، اولین گام را برای اجرای این مهم برداشت.

ارسال نظر: