کدخبر: 19019

یارانه نقدی | یارانه نقدی خانوار | یارانه نقدی جدید

جزئیات نحوه دریافت جایگزین یارانه نقدی | سیستم کالابرگ الکترونیک چگونه است؟!

چه کسانی و چگونه یارانه نقدی دریافت خواهند کرد؟!

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

جزئیات نحوه دریافت کالابرگ الکترونیک چگونه است؟!

پس از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به‌ صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملّی و در سراسر کشور آغاز شد.

در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

کالابرگ الکترونیک بر اساس میزان یارانه استفاده نشده هر یک از مشمولین یارانه قابل استفاده خواهد بود. برای بهره مندی از مزایای کالابرگ الکترونیکی به موارد زیر توجه بفرمایید:

۱. میزان و مانده اعتبار یارانه شما برای استفاده از کالابرگ الکترونیک با گرفتن کد دستوری زیر نمایش داده می‌شود:

از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۲۸*۷۸۸*

۲. برای استفاده از برنامه کاربردی "شما" جهت استفاده از کالابرگ الکترونیکی به مطالب زیر توجه کنید:

۱- ابتدا برنامه ‌ «شما» (شبکه ملی اعتبار) را از بازار بارگیری و نصب کنید(ازطریق لینک زیر) :

http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.sfara.fara&ref=share

۲- پس از نصب اطلاعات پروفایل را تکمیل کنید.

۳- حالا شما به میزان اعتبار حساب خود، به اقلام مشمول کالابرگ دسترسی دارید.

۴- روی همین برنامه، نزدیکترین فروشگاه‌های اطراف شما که اجناس کالا برگ الکترونیکی را عرضه می‌کنند و مسیر دسترسی از روی نقشه ارائه شده است.

۵- با کالا برگ الکترونیکی می‌توانید، ده قلم کالای پرکاربرد در منزل را برمبنای قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ تهیه کنید.

۶- شما هر زمان که خرید کنید، با توجه به میزان خرید از یارانه ماه بعد شما کسر می‌شود.

۷- استفاده از کالابرگ الکترونیکی و یارانه نقدی اختیاری است.

۸- برای خرید، صرفا استفاده از یکی از کارت‌های بانکی سرپرست خانواده کافی است و نیاز به چیز دیگری نیست.

میزان یارانه نقدی اسفندماه و زمان واریز آن مشخص شد

واریز یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی اسفندماه از دقایقی پیش آغاز شده و تا آخر امشب به حساب تمامی سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

بر همین اساس، در صورتی که خانوارها جزو دهک‌های اول تا سوم باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار گیرند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

واریز عیدی یارانه معیشتی دولت برای نوروز

در سنوات گذشته، دولت‌ها با تأمین اعتبار مورد نیاز به میزان یک ماه مستمری تحت عنوان عیدی به سرپرستان خانوارها پرداخت کرده‌اند.

در حالی در آخرین ماه پایانی سال ۱۴۰۱ قرار داریم که مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد در انتظار دریافت عیدی هستند و بنا بر پیگیری‌های صورت گرفته، در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت، عیدی پرداخت خواهد شد.

در سنوات گذشته، دولت‌ها با تأمین اعتبار مورد نیاز به میزان یک ماه مستمری تحت عنوان عیدی به مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد پرداخت کرده‌اند.

بر همین اساس در حالی این رویه در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است که این سؤال مطرح می‌شود که آیا دولت سیزدهم امسال به مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد عیدی پرداخت خواهد کرد یا خیر؟

بر اساس این گزارش، دو مجموعه کمیته امداد و بهزیستی در آستانه سال نو میلادی ۲۰۲۳، مبلغی را به عنوان عیدی به حساب مددجویان اقلیت‌های دینی واریز کردند.

بر اساس پیگیری‌ها از مسئولان بهزیستی و کمیته امداد در ارتباط با پرداخت عیدی به مددجویان این دو نهاد، هنوز پرداخت عیدی به مددجویان مشخص نیست و در صورتی که اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت عیدی از سوی دولت تأمین شود، عیدی به مددجویان دو نهاد حمایتی در آستانه سال نو پرداخت می‌شود.

کالابرگ الکترونیک به چه کسانی تعلق می‌گید؟!

با تصویب مجلس، دولت اجازه دارد در سال آینده که علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، کالابرگ الکترونیکی به خانوارهای مشمول پرداخت کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با پیشنهاد محسن دهنوی نماینده تهران برای الحاق یک بند به تبصره ۱۴ موافقت کردند.

بر این اساس دولت مجاز است از محل منابع تبصره ۱۴ و ردیف اعتباری ۵۳۰۰۰۰ -۱۹ جدول شماره ۹ این قانون به منظور جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۲ علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیکی به خانوارهای مشمول پرداخت کند.

آیین‌نامه اجرایی این بند شامل نحوه تعیین خانوارهای مشمول با اولویت پنج دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (مسئول)، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در توضیح پیشنهاد خود گفت که با توجه به تورم موجود قدرت خرید مردم به نسبت خردادماه کاهش پیدا کرده و جبران آن در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کفاف تامین مایحتاج خانواده را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: دولت در این باره دغدغه دارد و این موضوع با هماهنگی دولت تهیه شده است آیین‌نامه را هم دولت می‌نویسد اولویت دادن کالابرگ از دهک‌های یک تا پنج است.

علی بابایی کارنامی نماینده ساری به عنوان مخالف پیشنهاد اظهار کرد: تجربه نشان داده که اینها به افراد ذینفع نمی‌رسد نمونه آن یارانه معیشتی است که بعضا کارگران از آن برخوردار نشده‌اند. با این موارد تنها توقع در جامعه ایجاد می‌کنیم آن هم در شرایطی که خط فقر ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان شده است.

احمد محرم‌زاده نماینده اهر در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق گفت که مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند و تورم و گرانی به آنها فشار آورده است.

بابک افقهی مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: از ۶۳۲ همت مربوط به منابع هدفمندی در سال ۱۴۰۱، ۱۷۷ همت هنوز محقق نشده است.

وی اضافه کرد: ما به دلیل اصرار مجلس شورای اسلامی برای دادن کالابرگ آن را به صورت اختیاری در چهار استان اجرایی کردیم اما مورد استقبال قرار نگرفت چون مردم می‌خواهند خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند و ترجیح‌شان گرفتن یارانه نقدی است.

شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق گفت که فشار روی خانواده‌ها زیاد است و باید اقدامی صورت گیرد در این حکم تکلیف برای دولت ایجاد نشده و تنها اجازه داده شده است.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۹ رای موافق، ۲۷ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.

حذف یارانه نقدی و جایگزینی کلابرگ قطعی شد

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملّی و در سراسر کشور آغاز شد.

در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند جهت مشاهده‌ میزان اعتبار، لیست کالاها و فروشگاه‌های مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک، با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره‌گیری کرده و یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند.

گفتنی است در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خُرد که مجهز به بارکدخوان شده‌اند، به این سامانه متصل و پذیرای هموطنان عزیز در سراسر کشور هستند.

سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بنا به‌درخواست خود می‌توانند به این سامانه متصل شوند؛ همچنین فروشگاه‌های خُرد جهت اتصال به طرح ملّی کالابرگ الکترونیک می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir و نصب برنامه کاربردی «شما» در قسمت پنل فروشنده اطلاعات و موقعیت جغرافیایی خود را ثبت کنند.

ارسال نظر: