کدخبر: 19097

آب و هوا | وضعیت آب و هوا | سردی آب و هوا

هشدار هواشناسی درباره آب و هوای بهار | برف و باران در راه است!

هواشناسی نسبت به وضعیت جوّی کشور هشدار داد.

آب و هوا در ایران به علت چهار فصل بودن در نقاط مختلف سال متفاوت است. آب و هوا در ایام اواخر اسفند و بهار بیشتر بارانی و همراه با رگبار است. هواشناسی وظیفه دارد نسبت به آب و هوا هشدار دهد تا مسئولین برای کنترل وضعیت نسبت به آب و هوا اقدام کنند و مردم نیز نسبت به وضعیت آب و هوا آگاهی داشته باشند.

وضعیت آب و هوا به چه شکل خواهد بود؟!

براساس نقشه های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق استان های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان بارش پراکنده روی می‌دهد.

فردا سامانه بارشی جدید وارد کشور شده و باعث بارندگی، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ و برف در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال خوزستان، زنجان و قزوین می شود.

روز دوشنبه در شمال غرب، سواحل غربی و مرکزی دریای خزر و دامن‌های جنوبی البرز بارش‌ها ادامه دارد. در این روز در برخی مناطق سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی رگبار و رعدوبرق پیش بینی شده است.

به گزارش تسنیم، سه شنبه اول فروردین 1402 به جز سیستان و بلوچستان و روز چهارشنبه به جز بوشهر برای سایر مناطق کشور بارش پیش بینی شده است.

همچنین از روز دوشنبه تا چهارشنبه در شمالغرب، غرب و استان های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز کاهش دما روی می دهد.

وضعیت آب و هوا در جاده‌های 10 استان بارانی و برفی است

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در دومین روز از طرح نوروزی پلیس در جاده‌های کشور از افزایش حجم تردد در جاده‌های کشور خبر داد و وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور را تشریح کرد.

سرهنگ احمد شیرانی، درباره وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور گفت:‌ برابر گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهور در سراسر کشور در حال حاضر گرچه جاده چالوس به دلیل بارش برف و ریزش سنگ مسدود شده و بار ترافیکی جدیدی وارد این محور نشده است، اما در محدوده پل زنگوله تا سیاه بیشه در مسیر جنوب به شمال ترافیک پرحجم است. اقدامات لازم برای تخلیه بار ترافیکی این مسیر در حال انجام است و تا زمان انسداد این محور تردد از مسیرهای جایگزین هراز، فیروزکوه و آزادراه قزوین - رشت انجام می‌شود.

وی از ترافیک پرحجم و نیمه سنگین در مسیر جنوب به شمال محور هراز در محدوده بلده خبر داد و گفت:‌ در آزادراه قزوین – کرج محدوده‌های پایانه شهید کلانتری و پل فردیس، آزادراه کرج – قزوین محدوده‌های گلشهر و پل حصارک و محور شهریار – تهران در محدوده میدان معادن نیز ترافیک پرحجم و نیمه سنگین است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفت:‌ همچنین شاهد افزایش تردد در اکثر معابر و جاده‌های بین شهری هستیم که این موضوع نشان می‌دهد طبق پیش‌بینی انجام شده موج اول سفرهای نوروزی شکل گرفته است. اطلاعات دریافتی از سامانه‌های ترددشمار نشان می‌دهد که ترددهای برون شهری در شبانه‌روز گذشته نسبت به روز قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است. ساعات اوج تردد نیز بین ساعات ۱۷ تا ۱۸ بوده و کمترین تردد نیز بین ساعات چهار تا پنج بامداد انجام شده است.

شیرانی محورهای دارای بیشترین تردد در دومین روز از اجرای طرح نوروزی پلیس در جاده‌ها را به ترتیب آزادراه کرج - قزوین، آزادراه کرج - تهران، آزادراه تهران - کرج، آزادراه قزوین - کرج، قرچک - ری، آزادراه قم - تهران، آزادراه ساوه - تهران، شهریار-کرج، آزادراه تهران - ساوه و آزادراه تهران - قم انجام شده است.

وی درباره وضعیت جوی جاده‌ها نیز گفت:‌گزارش‌ها حاکی از بارش برف در برخی از محورهای استان‌های البرز و قزوین است. همچنین در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، قم، مازندران، کردستان و گیلان نیز بارش باران گزارش شده است. لازم است رانندگان برای تردد از این محورها حتما باید با سرعت مطمئنه رانندگی کرده و فاصله طولی مناسب با خودروی مقابل را نیز رعایت کنند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اعلام شماره ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست که پیش از شروع سفر حتما با این شماره تماس بگیرند و با اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌ها و نیز محورهای دارای انسداد و محدودیت ترافیکی، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای انجام سفرهای خود انتخاب کنند.

هشدار هواشناسی به 12 استان در ارتباط با آب و هوا | باران شدیدی در پیش است!

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان،‌کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان، زنجان، غرب چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر بارش باران، گاهی رگبار و رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود. امروز بارش‌ها در استان‌های خوزستان،‌ لرستان ایلام شدید خواهد بود.

امروز همچنین در بخش‌هایی از ارتفاعات و دامنه‌های البرز، سواحل دریای خزر، کرمان و سیستان و بلوچستان بارش پراکنده و وزش باد روی می‌دهد. فردا در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل دریای خزر،‌ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان سامانه بارشی فعال بوده و در بخش‌هایی از مرکز، شرق و شمال شرق کشور بارش پراکنده پیش بینی شده است.

روز جمعه در مناطقی از شمال غرب، سواحل شرقی دریای خزر و نوار شرقی کشور و شنبه در ارتفاعات کرمان و سیستان و بلوچستان بارش پراکنده روی می‌دهد. یکشنبه آینده با ورود سامانه بارشی دیگری از شمال غرب و غرب کشور بارش‌ها آغاز می‌شود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۴

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۵

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۴: خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۵: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، قزوین، البرز، تهران و مرکز و جنوب اردبیل.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت، خسارت به صنعت کشاورزی

توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

ارسال نظر: