کدخبر: 19321

سهام عدالت | سود سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت

خبر مهم وزیر اقتصاد در مورد واگذاری سهام عدالت به جاماندگان!

وضعیت واگذاری سهام به جاماندگان چگونه است؟!

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

آخرین اخبار وزیر اقتصاد در مورد جاماندگان سهام عدالت

خاندوزی در خصوص واگذاری سهام عدالت بیان کرد: در خصوص سهام عدالت ما مصوبه هیات دولت را برای سه و نیم نفر از اعضای تحت پوشش نهاد های حمایتی گرفتیم، در آذرماه هیات مصوبات مجلس اعلام کرد که این مصوبه باید اول در شورای عالی اصل ۴۴ تصویب شود و سپس به دست دولت برسد که ما مجدد در انتهای سال در شورای عالی اصل ۴۴ این مساله را مطرح کردیم و در نهایت مصوب شد و برای بار دوم که به هیات دولت ارجاع دادیم که دولت آن را با جزییات تایید کند متاسفانه از آنجایی که برخی از وزارتخانه ها حاضر به واگذاری برخی از شرکت های زیرمجموعه خود نبودند، این سهام تا انتهای سال بلاتکلیف ماند.

ارزش سهام عدالت امروز 22 فروردین 1402

شاخص کل بورس امروز دوشنبه 21 فروردین روند نزولی داشت و با کاهش 1.01 درصدی به محدوده دو میلیون و 190 هزار واحدی رسید و شاخص هم وزن نیز با کاهش بیش از 322 واحدی در محدوده 687 هزار واحدی ایستاد.

امروز دوشنبه سهام عدالت امروز همسو با شاخص کل حرکت کرد و روند منفی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی هم با کاهش 1.1 درصدی به 17میلیون و 990 هزار تومان رسید.

ارزش روز سهام عدالت یک میلیون تومانی هم با کاهش 900 هزار تومانی به 32 میلیون و 930 هزار تومان رسید.

ارزش سهام عدالت 21 فروردین 1402

شاخص کل بورس امروز یکشنبه 20 فروردین روند صعودی داشت و با افزایش 0.47 درصدی به محدوده دو میلیون و 212 هزار واحدی رسید و شاخص هم وزن نیز با افزایش بیش از 11 هزار واحدی در محدوده 687 هزار واحدی ایستاد.

امروز یکشنبه سهام عدالت امروز همسو با شاخص کل حرکت کرد و روند مثبتی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی هم با افزایش 0.05 درصدی به 18 میلیون و 451 هزار تومان رسید.

ارزش روز سهام عدالت یک میلیون تومانی هم با افزایش 20 هزار تومانی به 33 میلیون و 983 هزار تومان رسید.

واریز مرحله بعدی سود سهام عدالت 

اسفند 1401 سود سهام عدالت سال 1400 به حساب سهامداران واریز شد. اما آنگونه که مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه خبر داده ۱۵۰ هزار سهامدار نتوانستند سود مرحله دوم را دریافت کنند.

دلایلی از جمله شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، حساب راکد، حساب مشترک (دو امضا)، حساب ارزی و بلندمدت از مهم‌ترین دلایلی است که سود به حساب این تعداد از سهامداران سهام عدالت واریز نشده است.

اکنون این مقام مسئول اعلام کرده که دارندگان سهام عدالت که سود مرحله دوم را دریافت نکرده‌اند باید به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) مراجعه و یا شماره شبای معتبر خود را در سایت sahamedalat.ir وارد کنند. پس از این مرحله است که سود سهام عدالت به حساب این 150 هزار نفر واریز می‌شود.

اما این مقام مسئول درباره تاریخ واریز سود سهام عدالت هیچ اطلاعی نداده و مشخص نکرده که بعد از اصلاح اطلاعات حساب، سود واریزی چه تاریخی به حساب دارندگان سهام واریز می‌شود.

سود سهام عدالت مرحله دوم، اسفند ماه سال گذشته به حساب سهامداران واریز شد. سود سهام عدالت دارندگان سهام یک میلیونی حدود یک میلیون و سود برگه‌های 532 هزار تومانی هم حدود 500 هزار تومان بود.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟!

 ارزش واقعی سهام عدالت پس از آزادسازی فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشت؛ به طوریکه هم ۲۰ میلیون تومان را به خود دید هم ۹ میلیون تومان.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۰ ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه همان سال حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش ارزش این سهام نیز شد؛ به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن سال ۱۴۰۰، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

اما در نهم فروردین سال گذشته ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار، در اواخر فروردین همان سال این رقم به حدود  ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. تا ۱۸ اردیبهشت افزایش ارزش سهام عدالت ادامه داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان هم رسید. اما دوباره روزهای پرنوسان بازار روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و ۱۰ خردادماه سال ۱۴۰۰، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و در چهارم تیرماه نیز حدود ۱۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان بود.

بر این اساس، چراغ‌های قرمز بورس بر سهام عدالت نیز سایه انداخت و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در شهریورماه سال قبل  ۱۰ میلیون و ۴۶۳ هزار تومان بود. این سهام در اوایل مهرماه ۱۰ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان قیمت داشت و در ۲۷ مهرماه تا ۱۰ میلیون ۱۹۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد که کم‌ترین قیمت در سال گذشته بود.

اما روزهای سبز بازار سرمایه روی سهام عدالت نیز تاثیرگذار بود و طبق آخرین آمار، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی به بیش از ۱۱ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسیده است.

جاماندگان سهام عدالت، سهامی دریافت نخواهد

در مورد آخرین خبر از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان سه دهک کم درآمدی جامعه، گفت: بعد از مخالفت معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت نفت و وزارت صمت برای اختصاص سهام دولت در سه شرکت پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس وفولاد مبارکه، خبر جدیدی نیست.

وی گفت: غیر از این سه شرکت دولت سهام قابل توجه دیگری ندارد که به این منظور بدهد.

به گزارش خبرگزاری فارس ، گرچه در قانون بودجه 1401 دولت مکلف به شناسایی جاماندگان سه دهک کم درآمد جامعه شد و در این زمینه جامعه آماری 3.5 میلیون نفری هم از سوی سازمان خصوصی سازی در خرداد سال قبل شناسایی و اعلام شد، در نهایت در اواخر اسفند گذشته اعلا شد که معاون حقوقی رئیس جمهور با دادن سهام عدالت به این افراد مخالفت کرد.

اخیرا هم برخی رسانه ها به اشتباه مصوبه دولت در 23 بهمن سال قبل را با امضای معاون اول به عنوان تصمیم دولت برای دادن سهام عدالت اعلام کردند، اما قربان زاده گفت: آخرین تصمیم همان مخالفت معاون حقوقی ریاست جمهوری است، در مورد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری هم باید ببینیم در قالب قانون بودجه 1402 چه تکلیفی آمده است.

تصمیم جدید برای انتقال سهام عدالت به وراث

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بنا بود در سال گذشته تعیین تکلیف شود، اما به نتیجه نرسید که رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود از سازو کاری جدید برای تعیین تکلیف آن خبر داده است.

سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث که در سال گذشته اخباری زیادی مبنی بر زمان راه اندازی آن نقل قول شد، در آخرین وعده‌ها بنا بود از شهریور ۱۴۰۱ به سمت اجرایی شدن حرکت کند.

در ۶ اسفند ۱۴۰۰ آقای باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفته بود: برای انتقال قهری سهام عدالت به زیرساخت‌های متفاوتی نیاز است که به دلیل پیچیدگی‌های آن، قدری راه‌اندازی سامانه مربوطه طولانی شد که امیدواریم ظرف ۶ ماه آینده (شهریور ۱۴۰۱) به بهره‌برداری برسد.

سامانه ای که در شهریور ۱۴۰۱ هم آماده نشد و باشگاه خبرنگاران جوان در ۳۰ مهر ۱۴۰۱ برای پیگیری بیشتر به سراغ قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی آقای ابوترابی رفت و او در این زمینه بیان کرد: در خصوص سامانه انتقال سهام عدالت به وراث باید گفت این سامانه دو بخش دارد. بخش اول که باید یک سری زیر ساخت‌ها در قسمت فناوری اطلاعات آماده می‌شد که همکاران من در شرکت سپرده گذاری در حال تلاش هستند. اما یک بخش دیگر از این پروژه خارج از حیطه اختیارات سپرده گذاری مرکزی است.

او در ادامه افزود: قوه قضاییه باید به سپرده گذاری یک سرویسی ارائه کند که در آن متوفیان را مشخص و اطلاعات را به ما دهد تا ما بتوانیم بر اساس گواهی انحصار وراثتی که قوه قضائیه اعلام می‌کند و زیر ساخت‌های سرویسی که به ما می‌دهند موارد را اجرایی کنیم. پیگیر این موضوع هستیم و این مورد یکی از خواسته‌های خود مسئولان بازار سرمایه و سپرده گذاری مرکزی است.

اما جامعه آماری وراث چقدر است؟ بر اساس آخرین مصاحبه‌های اعلامی بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت در سال‌های گذشته فوت شده اند که اگر برای هر فوت شده میانگین ۴ وارث را در نظر گرفت بیش از ۱۴ میلیون نفر در برگیری وجود دارد.

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

همچنان که راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت به وراث در هاله‌ای از ابهام بود، در ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ آقای محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره اطلاعات فردی متوفیان سهامدار سامانه سهام عدالت به صورت الکترونیکی مطرح کرد: سازمان ثبت احوال کشور این خدمت را ارائه می‌دهد و اطلاعات متوفیان را به صورت برخط در اختیار دارد.

او افزود: ما داده‌های خدمت انحصار ورثه را در اختیار سازمان بورس قرار داده ایم تا سهام عدالت متوفیان را به خانواده‌های آن‌ها منتقل کنند. این داده‌ها به صورت وب سرویس در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و این سازمان می‌تواند در سامانه‌های خود استفاده کند.

اما برخلاف گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مبنی بر اعطای کامل اطلاعات فوت شدگان به سازمان بورس به علت انجام فرآیند انحصار وراثت به شکل دستی تحویل آمار فوت شدگان به طور کامل انجام نشده است که در همین رابطه آقای باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت و گو با رسانه ملی گفت: فوتی‌ها از سال ۱۳۸۵ بودند از سال ۹۷ به قبل تنها عکس انحصار وراثت مبتنی بر سرویس به سازمان داده شده است و سال ۹۷ به بعد عملا تعداد متوفیان را کاور (پوشش) نمی‌کند.

تصمیم جدید برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

البته لازم به ذکر است مطرح شده که هم اکنون دفاتر پیشخوان قضایی در حال تکمیل اطلاعات فوت شدگان هستند. اما برای سرعت بخشیدن به روند راه اندازی سامانه انتقال سهام متوفیان به وراث، سازمان بورس زیر ساخت فنی را مجدد تغییر داده و طرحی دیگر در شورای عالی بورس مطرح کرده است که در همین رابطه آقای عشقی رئیس سازمان بورس می‌گوید: مصوب شد تقسیم بندی سهام عدالت بر مبنای گواهی انحصار وراثت از طریق شعب کارگزاری انجام شود.

حالا بر مبنای این طرح جدید شرکت سپرده گذاری باید زیر ساختی برای شرکت‌های کارگزاری تهیه تا این شرکت‌ها اقدامات لازم و مشخص را انجام دهند.

بنابر این پس از اعطای اطلاعات توسط قوه قضائیه و فراهم شدن زیر ساخت‌ها توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی باید منتطر اجرایی شدن سامانه انتقال سهام به وراث باشیم؛ سامانه ای که رئیس سازمان بورس آقای عشقی در خصوص زمان احتمالی عملیاتی شدن فرآیند آن در آخرین نشست خبری خود در اسفند ۱۴۰۱ می‌گوید: این موضوع حداکثر تا ۲ الی ۳ ماه آینده قطعی می شود و این انتقال‌های قهری می‌تواند صورت گیرد.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا سرانجام راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث عملیاتی خواهد شد؟ یا همچنان بنا است راه اندازی آن به زمان های دیگری موکول شود.

ارسال نظر: