کدخبر: 19730

قبرستان تهران | قطع درختان قبرستان

با مرگ هر تهرانی یک درخت نیز می میرد

بهشت زهرای تهران، مدتی که درگیر بسیاری از مشکلات است و مسئولان امر برای برطرف کردن این وضع نابسامان اقدامی را انجام نداده‌اند.

جزئیات قطع درختان به بهانه ساخت قبرستان

سازمان بهشت زهرا تهران، تبدیل به شهر بزرگی شده است که اگر بخواهیم ابتدا تا انتهای آن را برویم، مدت زمان بسیاری را طول می‌کشد اما در این شهر بزرگ، اتفاقات عجیبی می‌افتد که لازم است هر شهروندی آن را بداند. اینجا در بهشت زهرا تهران، درختان سرسبزی وجود دارد که توسط افرادی سوزانده و آماده برای قبرهای جدید می‌شود. درختانی که بارها و بارها از سوی شورای شهر تهران، بر حفظ و نگهداری آنها تاکید شده است.

 

با گشت کوتاهی در سازمان بهشت زهرا تهران، متوجه شد که بسیاری از همین درختان سوزانده شده و هیچ اثری از سرسبزی نیست. محیطی که در اطراف قبرها به واسطه همین سوزانده شدن درختنان سبز ایجاد شده است، فضای محیط اطراف را به شدت خراب کرده است. با گشت کوتاهی در سایر قطعه‌های بهشت زهرا، متوجه شدیم که این سوزاندن درختان فقط مربوط به قطعه‌های خاصی نیست و در بسیاری از قطعه‌ها درختان سوزانده و یا خشکانده شده‌اند.

درخت-سوزی۲

موضوع را از مسئولان ورودی بهشت زهرا پیگیری کردیم. جواب قانع کننده‌ای نمی‌دهند و می‌گویند کار افراد معتاد است. آتش روشن می‌کنند تا مواد مصرف کنند. این جواب بیشتر به جای آن که قانع‌کننده باشد، خنده دار به نظر می‌رسد، چراکه اگر فرد معتاد بخواهد مواد مخدر مصرف کند، نیاز به آتش زدن درخت ندارد، با این کار بیشتر جلب توجه می‌کنند.  پس احتمال زیاد این سوزاندن درختان فقط از سوی افرادی در خود سازمان بهشت زهرا انجام شده است. اگر جواب ما این است که معتادان برای مصرف مواد مخدر آتش روشن کرده‌اند و اگر چنین چیزی را می‌دانید، چرا تاکنون هیچ رسیدگی در این باره صورت نگرفته است؟

درخت-سوزی۳

درختان سرمایه ملی این کشور محسوب می‌شوند و برای سالم و پاکیزه کردن هوای شهر‌ها نقش بسیار مهمی دارند. از همه این‌ها گذشته، درجایی مانند بهشت زهرا، نیاز است که در کنار قبور، سرسبزی دیده شود تا کمی از فضای دلگیر در این محیط کاسته شود. شورای شهر تهران، چطور در بحث قطع و یا خشکانده شدن درختان در خیابان‌های تهران ورود می‌کند اما تا کنون هیچ صحبتی در باره سوزاندن، قطع و خشکاندن درختان در بهشت زهرا نکرده‌اند؟ از مدیر محترم سازمان بهشت زهرا می‌خواهیم و تاکید می‌کنیم بر حفظ و نگهداری درختان در سازمان بهشت زهرا احتمام بیشتری داشته باشد و در حد توان محیط این سازمان و اطراف قبور را سرسبز کند و درخت بکارد.

درخت-سوزی۴

مورد دیگری که در این سازمان مشاهده می‌شود، نبود امنیت است. این نبود امنیت در حدی زیاد شده که حتی افراد بطری خالی آب را کنار قبر قرار نمی‌دهند و همراه خود می‌برند. سرقت بطری خالی، دبه آب، پارچه‌های روی قبر و همچنین خوراکی‌هایی که بابت نذری قرار داده شده است انقدر زیاد شده که هیچ فردی بعد از مراسم، هیچ وسیله‌ای از خود باقی نمی‌گذارد. قرار بود امنیت این سازمان به درستی انجام شود که تاکنون شاهد آن هستیم اقدام مناسبی صورت نگرفته و سرقت از بهشت زهرا حداقل روزی چندبار صورت می‌گیرد.

این سازمان که روزانه و به ویژه در ۲ روز آخر هفته، پذیرای جمعیت بسیاری است، باید به طور جدی در راستای تامین امنیت اقدام کند. سارقان در این سازمان، حتی به گل‌های روی قبر هم رحم ندارند و سارقان بعد از سرقت گل‌های روی قبر، آن هارا مجدد به فروش می‌رسانند. به همین دلیل توصیه می‌شود گل‌های روی قبر را حتما پر پر کنید تا دست سارقان کوتاه شود.

حضور بی وقفه کودکان کار

افزایش چشم گیر کودکان کار در این سازمان صدای همه را درآورده است. کودکان با کیسه‌های بزرگ در تمام بهشت زهرا تکثیر می‌شوند و خوراکی‌های بالای قبر را درون کیسیه ریخته و به قبر بعدی مراجعه می‌کنند. کودکی با کسیه بزرگ و گویا بسیار سنگین در اطراف قبر‌ها پرسه می‌زود. کیسه را به سختی با خود حمل می‌کرد. بالای یک قبر در چند متری جایی که حضور داشتم ایستاد. میوه‌ها را درون کیسه ریخت و مواظب بود کسی او را نبیند. بعد از آنکه کارش تمام شد، محیط را ترک کرد. تعداد این کودکان در بهشت زهرا بسیار زیاد است و به گفته بسیاری از افراد حاضر در بهشت زهرا، گاهی اوقات به صورت خانوادگی دست به این اقدام می‌زنند. این نکته را هم باید گفت که این نذورات نصیب چه کسانی شود بهتر از افراد نیازمند. حتما نیاز دارند که خوراکی‌ها را جمع‌آوری می‌کنند اما واقعا بسیاری از این افراد نیاز ندارند و هدفشان مشخص نیست.

ورود سنگ قبر دشوار شد

یکی دیگر از مشکلاتی که به تازگی و به گفته سنگ فروشان بیرون از سازمان بهشت زهرا برای مردم پیش آمده است، دریافت پول سنگین برای وارد کردن سنگ قبر از بیرون به داخل است. این سنگ فروشان که محل کارشان بیرون از سازمان است می‌گویند که درگذشته اگر کسی از ما خرید می‌کرد و سنگ را به داخل می‌برد باید مبلغ ۶۰ هزار تومان به ورودی پرداخت می‌کرد اما درحال‌حاضر، این مبلغ به ۳۷۰ هزار تومان افزایش یافته است. این اقدام که از سوی سازمان بهشت زهرا انجام شده، بسیاری از مردم را گرفتار و کاسبی سنگ فروشان بیرون از سازمان را کساد کرده است. این اقدام، مردم را مجبور می‌کند تا حتما از داخل خود سازمان بهشت زهرا سنگ قبر را تهیه کنند.

در واقع باید گفت نه تنها باری از دوش مردم برداشته نمی‌شود بلکه با این اقدام، گرفتاری دیگری بر افرادی که عزیزی را از دست داده اضافه می‌شود. فرصت کوتاه بود و زمان نداشتیم تا تمام این شهر بزرگ را بررسی و ازنزدیک با دیگر مشکلات آشنا شویم. البته که گفتن ما و نوشتن این مطلب ممکن است بی‌تاثیر باشد اما مهم این بود که مشکلات شهروندان محترم را بنویسیم شاید مسئولان نیم نگاهی داشته باشند.

کلام آخر

واقعا چرا تاکنون کمتر مسئولی برای بررسی وضعیت سازمان بهشت زهرا به این مکان مراجعه کرده است؟ چرا در هیچ جایی صحبت از وضعیت خراب اطراف بهشت زهرا نیست؟ خوب است مسئولان برای آنکه بدانند در این محل چه می‌گذرد، به صورت سرزده تشریف بیاورند تا از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند. دوربین و تشریفات هم همراه نداشته باشند. چرا که اصولا برای بازدید‌های مسئولان از قبل هماهنگ می‌شود و گویا در ساعات حضور آنها کلیه مشکلات بر طرف می‌شود.

 

ارسال نظر: