کدخبر: 19732

قیمت دلار | قیمت دلار امروز | دلار

قیمت دلار در 23 خرداد

جزئیات قیمت دلار در 23 خرداد را در این صفحه بخوانید.

 

قیمت دلار در ایران ثابت نیست . قیمت دلار در ایران بسیار نوسان دارد. قیمت دلار درایران بسیار اهمیت دارد. قیمت دلار در ایران بر روی اقتصاد تاثیر می گذارد.اخرین اخبار مربوط به قیمت دلار در ایران را در این صفحه بخوانید.

جزئیات قیمت دلار امروز

امروز قیمت دلار امروز در صرافی های بانک های کشور 41,422 تومان فروخته شد که نسبت به روز گذشته 92 تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب در این صرافی ها 44,111 و 44,512 تومان است که نسبت به روز گذشته 98 تومان کاهش قیمت داشت.

بر اساس این گزارش دیروز قیمت فروش دلار کانادا 28,144 تومان، دلار استرالیا 25,404 تومان، درهم امارات 10,253 تومان، قیمت پوند انگلیس 47,028 تومان بود.

قیمت یورو  ( ارز مسافرتی ) امروز نیز در صرافی های معتبر - تومان فروخته می شود.

قیمت دلار در سامانه سنا و نیما

قیمت دلار

به گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت فروش دلار در سامانه نیما 28,500 تومان بود که نسبت به روز گذشته تغییر قیمت نداشت. قیمت فروش یورو نیز در این سامانه دیروز 30,625 تومان بود. 

همچنین بر اساس این گزارش میانگین موزون قیمت فروش دلار در سنا (صرافی های مجاز) 37,656 تومان بود که نسبت به روز گذشته 84 تومان کاهش قیمت داشت.

 

برای اطلاع از آخرین قیمت یورو وآخرین قیمت طلا  به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

جدول مقایسه قیمت ارزها

ارز قیمت لحظه تغییر
دلار ۴۹,۱۰۰ -۵۰۰ (%-۱.۰۱)
تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۲/۰۳/۲۱ ۱۱:۰۸:۳۰
 

نمودار هفتگی، ماهانه، سالانه قیمت دلار

  • نمودار خطینمودار خطی
  • نمودار کندل استیکنمودار کندل استیک

بانک مرکزی و قیمت دلار

بیشتر درآمد ایران از فروش نفت حاصل می‌شود. این درآمد به شکل دلار در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد که به ریال تبدیل شود. هرگونه تغییر در ذخایر ارزی کشور، می‌تواند به سرعت بر روی سایر قیمت ها تأثیر بگذارد.

ایران می‌تواند این پول را به اقتصاد کشور تزریق کند، با آن کالای خارجی بخرد، آن را در اختیار واردکنندگان بگذارد یا به‌جای این کارها از درآمد خود برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده کند.

در حالت عادی باید دلار به شکل درآمد ارزی در اختیار صادرکنندگان و صاحبان صنایع کشور باشد؛ اما در ایران به‌خاطر عظمت غول‌آسای شرکت نفت، بیشترین حجم دلار به بانک مرکزی منتقل می‌شود و در اختیار دولت قرار می‌گیرند.

به همین دلیل بانک مرکزی به‌سادگی قادر است با تزریق ارز، قیمت دلار را کم کند یا با متوقف کردن عرضه آن باعث گران شدن ارز شود. برای همین در کوتاه‌مدت اثر بانک مرکزی بر نرخ ارز بیشتر از وزارت صمت است.

تاریخچه مختصر دلار

در سال ۱۳۵۷ نرخ رسمی دلار ۷ تومان بود. دولت به‌خصوص در سال‌های جنگ سعی می‌کرد قیمت ۷ تومانی را نگه دارد، به شکلی که در سال ۱۳۷۰ با وجود قیمت ۱۴۲ تومنی بازار، نرخ رسمی ارز ۶ تومان بود.

تاریخچه دلار

دلار ایالات متحده (به انگلیسی: United States dollar) پول رایج و رسمی در ایالات متحده آمریکا است. کنگره ایالات متحده آمریکا در ۶ ژوئیه ۱۷۸۵، به اتفاق آرا دلار را پول رایج آن کشور قرار داد.

ریشه‌شناسی

دلار (به انگلیسی: Dollar) در زبان انگلیسی، دالِر تلفظ می‌شود. پیش از استقلال ایالات متحده یعنی در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجرنشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب، آمریکایی‌ها سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دالر» را که در مکزیک رایج بود، وسیله داد و ستد قرار دادند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دالر» گذاشتند.

سکه دلار نقره‌ای از قرن چهاردهم بیش از سه قرن به نام «تالر، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی‌ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند.

تاریخ

تاریخ دلار به بیش از ۲۰۰ سال برمی گردد نظر به اینکه کنگره قاره‌ای ایالات متحده آمریکا اجازه به انتشار دلار آمریکا در تاریخ ۸ اوت ۱۷۸۶ داد. اصطلاح دلار به طور عام از تاریخ استعماری ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است به زمانی که سکه هشت رئالی (دلار اسپانیایی) توسط مردم اسپانیا در سراسر اسپانیای نو استفاده می‌شده است، اشاره دارد. اگرچه چندین نظام پولی در اوایل جمهوری پیشنهاد شد. دلار توسط کنگره برای انتشار در انواع سکه‌ها و اسکناس‌های مختلف پذیرفته شد.

نقش دلار در اقتصاد آمریکا

مرکزیت دلار به عنوان ارز ذخیرهٔ جهانی این امتیازات چشم‌گیر را به اقتصاد آمریکا داده‌است، آمریکا ضمن داشتن کسری تراز پرداخت‌های عظیم، می‌تواند هزینه و سرمایهٔ مصرفی را فراتر از تولید داخلی تأمین کند و به سرمایه‌گذاری‌هایی دست زند که بسیار بیشتر از اندوخته‌های داخلی آن است، زیرا خارجی‌ها علاقه‌مندند دارایی‌های خود را به دلار افزایش دهند. شاخص دلار ایالات متحده آمریکا که به ارزش دلار ایالات متحده شناخته می‌شود مهمترین شاخص برای سنجیدن ارزش دلار در میان بقیه ارز های جهان است.

نماد دلار

علامت $ برای دلار آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر استفاده می‌شود. در قرن ۱۸ میلادی ps برای پزو استفاده می‌شد و به مرور دو حرف s و p به هم چسبیده شده و علامت $ را تشکیل دادند. اس با خط عمودی «$» که علامت بین‌المللی دلار است نیز از اسپانیایی‌ها اقتباس شده که پول خود را با علامت P (پی) مشخص می‌کردند و این "P" در آمریکای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شکل «$» درآمد.

 

ارسال نظر: