کدخبر: 19737

کارت اعتباری برای بازنشستگان | پرداختی بازنشستگان

کارت اعتباری بازنشستگان | هدیه ارزشمند رئیسی به بازنشستگان

ثبت‌نام برای دریافت کارت بلیت منزلت و اقشار خاص از ۲۴ خرداد، در دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران آغاز می‌شود.

 

جزئیات جدید کارت اعتباری ویژه بازنشستگان 

 شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی، وابسته به میزان سخت بودن شغل و همینطور وابسته به جنسیت است. حداکثر سابقه برای پذیرش و محاسبه در تعیین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ سال است. عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق قانون، تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت می‌باشد. بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه تکمیلی در سال ۱۴۰۰ تا آخر بهمن‌ماه فرصت ثبت نام داشتند. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی پیدا کرد. بازنشستگان کمتر از ۳۰ سال سابقه، باتوجه به سنوات، کمتر از این مبلغ دریافت می کردند.

سازمان فاوا، در یک دوره‌ آموزشی، نحوه‌ کار در سامانه‌ی مدیریت یکپارچه‌ کارت بلیت تهران را به کارشناسان دفاتر خدمات الکترونیک مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، آموزش داد.

بنابراین گزارش با توجه به امکان دسترسی کارشناسان به سامانه، شهروندان می‌توانند از ۲۴ خرداد برای دریافت کارت‌بلیت منزلت و کارت‌بلیت اقشار خاص به دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران مراجعه کنند.

بر اساس اعلام سازمان فاوا، ثبت نام کارت‌بلیت الکترونیک تهران برای سالمندان (کارت‌بلیت منزلت)، دانشجویان، دانش‌آموزان و اقشار خاص شامل ایثارگران، معلولان و افراد تحت پوشش کمیته‌ی امداد و نیز سازمان بهزیستی استان تهران در نظر گرفته شده است. بر اساس دستورالعمل ثبت‌نام، افراد متقاضی باید ساکن در تهران باشند.

گفتنی است در حال حاضر ثبت‌نام کارت‌بلیت الکترونیک تهران در دفاتر انجام می‌شود و متقاضیان برای شارژ یا دریافت کارت‌بلیت باید به ایستگاه‌های متروی امام خمینی(ره)، تئاتر شهر و یا ایستگاه صادقیه مراجعه کنند. هر شخص تنها می‌تواند با ارائه مدارک، یک کارت‌بلیت الکترونیک دریافت کند.

همچنین بر اساس دستورالعمل ثبت‌نام کارت‌بلیت اقشار خاص ایثارگران، علاوه بر فرد متقاضی، برای همسر و فرزندان نیز ثبت‌نام جهت دریافت کارت بلیت الکترونیک تهران، انجام می‌شود.

صدور کارت بلیت الکترونیک تهران برای دانش‌آموزان مستلزم آن است که این افراد در فاصله‌ی سنی ۱۰ تا ۱۸ سال قرار داشته باشند.

متقاضیان می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی شامل عکس، کارت ملی و کارت شناسایی شامل کارت منزلت، کارت جانبازی، کارت دارای معلولیت، کارت بنیاد شهید، کارت دانش‌آموزی، کارت دانشجویی، کارت بهزیستی و مدارک کمیته‌ امداد جهت ثبت‌نام مراجعه کنند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، افراد بالای ۶۵ سال نیز که متقاضی دریافت کارت‌بلیت الکترونیک تهران هستند می‌توانند با ارائه‌ی مدارک به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، نسبت به دریافت کارت منزلت اقدام کنند.

 بازنشستگان تامین اجتماعی

حسن صادقی در نشست بازنشستگان در محل خانه کارگر تهران گفت: وظیفه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری پیگیری مطالبات بازنشستگان در چارچوب قانون است که در این مورد نیاز به حمایت و انسجام بازنشستگان دارد.  

وی با بیان اینکه به صورت فردی نمی‌توانیم از حقوق و سایر مطالبات بازنشستگان کارگری دفاع کنیم، اظهار داشت: به صورت فردی موضوعات و مشکلات تعریف شده در قوانین جاری کشور (همانند قانون کار، تامین اجتماعی و قانون اساسی) قابل پیگیری و دفاع نیستند اما به صورت جمعی این امکان فراهم می‌شود. این جمع است که می‌تواند در سرنوشت تک تک افراد تاثیرگذار باشد و قدرت را تابع خواسته‌های خود کند.  

این فعال کارگری درباره انتظار بازنشستگان از اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و وظایف آن اظهار تصریح کرد: معمولاً در تمام دنیا تشکلات کارگری همانند اتحادیه‌ها، سندیکاها و کنفدراسیون‌ها به واسطه خواست جامعه هدف شکل گرفته و مطالبه‌گری می‌کنند. در این میان، اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در همین چارچوب شروع به کار کرده و تلاشش این است که جامعه فردی بازنشسته را در قالب جمع اتحادیه قرار بدهد و با سیاست‌گذاری‌های خود احقاق حق کند.  

صادقی با بیان اینکه فعالیت اصلی اتحادیه پیشکسوتان متشکل کردن بازنشستگان برای پیگیری مطالباتشان است اما در کنار مطالبه‌گری، بازنشستگان و مستمری بگیران به همراه افراد تحت تکفل‌شان می‌توانند از خدمات آموزشی، رفاهی و اقامتی در حد بضاعت اتحادیه بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: متأسفانه بازنشستگان امروزه در جامعه دچار چند دستگی شده و شناختی از حق و حقوق قانونی و صنفی خود ندارند.

وی با طرح این سوال که چرا یک بازنشسته بعد از ۳۰ تا ۴۰ سال کار با حداکثر پرداخت بیمه، حداقل حقوق را دریافت می‌کند، ابراز داشت: این بازنشسته طبق قانون جاری در زمان اشتغال بر اساس میانگین بیمه‌پردازی دو سال آخر بازنشسته می‌شود، اما بر اثر جبر زمانه و وضعیت بد اقتصادی حاکم بر کشور که به او تحمیل شده، شغل خود را در سال‌های پایانی و در آستانه بازنشستگی از دست داده و با دریافت مقرری بیمه بیکاری امروز بعد از یک عمر سقف بیمه‌پردازی با حداقل حقوق و مستمری بازنشسته شده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه در قالب شکل اتحادیه است که می‌شود مطالبه‌گری کرد، بیان کرد: برخی بازنشستگان به جای نشستن در پارک و بررسی موضوعات غیرمرتبط، باید در جلسات ماهانه اتحادیه شرکت کنند و در جریان مشکلات و موضوعات روز کارگری و بازنشستگی خود قرار گیرند. 

صادقی ادامه داد: بازنشستگان دارای حقوق قانونی و صنفی هستند که باید در قالب اتحاد و وحدت به دست بیاید. اما متاسفانه بسیاری از بازنشستگان از حقوق و مطالبات قانونی خود بی‌خبرند.

وی با بیان اینکه از سه میلیون و ۷۵۰ هزار بازنشسته، یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر حداقل‌بگیرند، یادآور شد: از این تعداد نیز یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر با سوابق بالای ۲۰ تا ۳۷ سال بازنشسته شده‌اند که متأسفانه حداقل حقوق را می‌گیرند و عامل آن نیز عدم آشنایی با قانون و ندیدن منافع خودشان در کار جمعی ارزیابی می‌شود. با این حال، جامعه کارگری شاغل و بازنشسته نباید به مسائل و مطالبات خود بی‌تفاوت باشند که در نتیجه این بی‌تفاوتی، آثارش در روند زندگی بخصوص در آینده نمایان می‌شود.

به گفته معاون خانه کارگر، در اقتصاد متورمی که هر ساعت با افزایش قیمت و روند تورمی آن مواجه هستیم و لحظه‌ای قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد، در مقابل این اقتصاد بی‌بند و بار که نشات گرفته از سیاست‌های غلط دولت است و هر روز بر تعداد فقرا و اغنیا افزوده می‌شود، جامعه کارگری باید مطالبه‌گری کرده و از مطالبات قانونی خود با خبر باشد. 

 

ارسال نظر: