کدخبر: 19768

سود سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت | ثبت نام سهام عدالت

سود سهام عدالت از امشب واریز می شود | سود 600 تومانی بزودی واریز می شود

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه شرط پرداخت زودتر سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

سود سهام عدالت در هر سال دو بار به حساب مشمولان واریز می شود. سود سهام عدالت بسته به میزان سهام عدالت متفاوت است . در سال 1402 هنوز سود سهام عدالت به حساب دارندگان سهام عدالت واریز نشده است. سود سهام عدالت مشکلات زیادی را از مردم برطرف می کند. اخرین جزئیات سود سهام عدالت را دراین صفحه بخوانید.

جزئیات جدید سود سهام عدالت 

درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

محمد باغستانی با اشاره به کاهش مهلت شرکت‌ها برای پرداخت سود از هشت ماه به چهار ماه اظهار کرد: اگر ناشران مهلت چهار ماهه را رعایت کنند و سود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کنند، سود سهام عدالت نسبت به سال‌های قبل زودتر به حساب مشمولان واریز خواهد شد. البته این موضوع ساز و کار خاص خود را دارد و کاهش مهلت هشت ماهه باید تصویب شود و جزئی از اساسنامه شرکت‌ها باشد.

 

 

وی ادامه داد: اگر ناشر ملزم به رعایت این موضوع باشد و دستورالعمل در مجامع ۳۶ شرکت سهام عدالتی تصویب شود، پیگیری‌ها برای وصول زودتر سود سهام انجام شده و امیدواریم سود سهام عدالت زودتر به حساب مشمولان واریز شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به این سوال که پرداخت سود سهام عدالت دو مرحله‌ای خواهد بود یا خیر؟ پاسخ داد: بستگی دارد در مجامع چقدر سود تقسیم شود. در نهایت سازمان بورس گزارشی برای شورای عالی بورس ارسال کرده و این موضوع توسط شورا تعیین تکلیف می‌شود.

اگرچه حدود یک سال از راه اندازی سامانه الکترونیک توثیق گذاری سهام گذشته است اما همچنان سوالات و ابهامات زیادی در خصوص فراگیری این طرح در سیستم بانکی کشور وجود دارد.

مرداد ماه سال گذشته از سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» راه‌اندازی شد. این سامانه قصد داشت تا امکان وام گرفتن را برای افرادی که توانایی اخذ وام از بانک ها را داشتند اما صرفا به دلیل نداشتن وثیقه ی ملکی از این امکان محروم بودند، فراهم سازد.

مشخصا تا قبل از راه اندازی سامانه ستاره افرادی که صاحب ملک نبودند، نمی‌توانستند با به وثیقه گذاشتن دارایی‌های منقول خود مثل طلا، سهام و… اقدام به دریافت وام کنند.  بنابراین به منظور حل این مشکل و تسهیل روند اخذ وام از سیستم بانکی کشور برای عموم افراد جامعه، سامانه وثیقه گذاری الکترونیک ستاره سمات، راه اندازی شد تا افراد متقاضی دریافت وام، با استفاده از وثیقه گذاشتن سهام خود، نسبت به اخذ وام اقدام کنند. همچنین از دیگر اهداف مهم این طرح، امکان دریافت وام برای دارندگان سهام عدالت بود، که این افراد با وثیقه‌گذاری سهام خود، بتوانند از بانک های کشور وام دریافت کنند.

سهام عدالت

گفتنی است سامانه وثیقه گذاری الکترونیک 5 مرداد ماه سال گذشته  با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در سازمان بورس رونمایی شد. رئیس سازمان بورس در رویداد رونمایی از این سامانه با اشاره به مزایا این سامانه گفت: افراد به صورت رسمی (از امروز) می توانند از این سامانه استفاده کنند و سامانه در سیستم بانکی هم به طور همزمان عملیاتی می شود.

به گفته وی با بهره‌گیری از سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» سهامداران به ویژه سهامداران خرد می توانند، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند و در واقع از طریق این سامانه امکان دریافت وام کوتاه مدت میسر می شود که پس از اتمام بازپرداخت وام، این وثیقه به صورت الکترونیک آزاد خواهد شد. بر این اساس قرار شد تا در گام‌های بعدی پذیرش سایر دارائی‌ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر، گواهی کسر از حقوق و موارد دیگر برای انجام اموری که نیاز به وثیقه‌گذاری وجود دارد، به این سامانه اضافه خواهد شد.

همچنین به گفته‌ی محسن خدابخش، عضو هیئت مدیره سازمان بورس، با گذشت چند روز از اجرایی شدن این طرح، حدود 350 هزار نفر با استفاده از توثیق سهام عدالت وام دریافت کرده‌اند. محسن خدابخش نکول (ناکامی در پرداخت) و عقب افتادگی این وام‌ها را صفر دانست، در نتیجه هر شخصی که دارای سهام عدالت باشد می‌تواند در صورت واجد شرایط بودن، این وام را دریافت کند.

اگرچه حدود یکسال از رونمایی سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» می گذارد، اما مشاهدات حاکی از آن است که این سامانه چندان کارا هم نبوده است و همچنان سوالات وابهامات مهمی در خصوص سامانه ستاره مطرح است. اولین سوالی که پیش می آید این است که چرا تا به امروز، غیر از امار رسمی که توسط یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان بورس در همان روزهای ابتدایی اجرای این طرح در خصوص آمار افراد وام گیرنده از سامانه ستاره منتشر شد، هیچ آمار رسمی دیگری در خصوص تعداد افراد وام گیرنده با استفاده از روش توثیق سهام تا به امروز گزارش نشده است؟

همچنین دیگر سوالی که در خصوص این سامانه مطرح می شود این است که علارغم اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی، امکان وثیقه گذاری سهام، برای دریافت وام با وثیقه گذاری سهام  را برای سهامداران خود، ایجاد کرده و در حال حاضر افراد بسیاری، با دارا بودن شرایط گرفتن وثیقه در بورس، متقاضی بهره مندی از این تسهیلات می باشند چرا تعداد بانک های عامل برای اعطای وام  بسیار کم است و به نظر می رسد اکثر بانک های کشور، همچنان از وثیقه گذاری سهام برای اعطای وام استقبال نمی کنند؟

البته لازم ذکر است که اخیرا، باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفت و گویی اعلام کرد: در حال مذاکره با(باقی مانده) بانک ها هستیم تا از سامانه ستاره برای وثیقه‌گیری سهام به صورت برخط استفاده کنند.

همچنین وی با اشاره به بانک‌ها معمولا وجه نقد را به میزان 100 درصد، سفته را به میزان 80 درصد و سهام را به صورت عمومی 50 درصد ارزش آن را به عنوان وثیقه قبول می‌کنند، اما با استفاده از سهام وثیقه الکترونیکی علاوه بر کاهش سرعت وثیقه‌گیری، ارزش واقعی سهام هم مدنظر قرار می‌گیرد. 

در آخر نیز باید گفت همچنان به نظر می رسد در شرایط فعلی و با توجه به عدم موفقیت فاز اول طرح وثیقه گذاری سهام، احتمالا فعلا برای صحبت از سایر روش های وثیقه گذاری که رئیس سازمان بورس در سال گذشته وعده ی آن ها را داده بود (وثیقه گذاری دارائی‌ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر، گواهی کسر و ...) بسیار زود است و بعید است که این طرح ها به زودی راه اندازی شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از واریز سود سهامِ عدالت ۱۴۰۲ در دو مرحله خبر داد.

به گزارش بانک اول  مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: واریز سود سهامِ عدالت 1402 دو مرحله است. باقیمانده سود سهام عدالت 1401 هم در سال 1402 پرداخت خواهد شد.

محمد باغستانی در مورد زمان واریز سود سهام عدالت امسال گفت: با توجه به الزامات 4 ماهه شدن مهلت پرداخت سود سهام اگر شرکت ها به این الزامات عمل کنند امیدواریم که بتوانیم امسال سود سهام عدالت را زودتر پرداخت کنیم.

 

ارسال نظر: