کدخبر: 19821

تسهیلات برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | سازمان تامین اجتماعی

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از تسهیلات جدید برای بیمه شدگان تامین اجتماعی خبر داد

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از استقبال کارفرمایان از طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای از زمان آغاز این طرح در ابتدای خرداد ماه خبر داد و گفت: از زمان صدور بخشنامه تاکنون حدود ۱۱ هزار کارگاه برای استفاده از این تسهیلات ثبت‌نام کرده‌‎اند.

 

جزئیات جدید درباره مزایا برای بیمه شدگان تامین اجتماعی

میرهاشم موسوی در این زمینه اظهارکرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است و از ابتدای سال با توجه به تکلیفی که بر دوش دولت گذاشته شد، سازمان تأمین‌اجتماعی این موضوع را دنبال کرده و بخشنامه بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان با هدف تسهیل شرایط فعالیت برای کارگاه‌های دچار مشکل در ابتدای خرداد ماه صادر شد. از ابتدای اجرای این طرح و در کمتر از یک ماه، تاکنون حدود ۱۱ هزار کارگاه در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان با کارگاه‌های دچار مشکل توافق حاصل شده است.

 

موسوی افزود: بررسی‌هایی که طی هفته‌های اخیر انجام شد، نشان داد که برخی از کارگاه‌ها به‌دلیل استفاده از طرح‌های قبلی و عدم پرداخت به‌موقع اقساط در دوره‌های قبلی بخشودگی جرایم، مشمول دوره جدید بخشودگی جرایم نمی‌شوند؛ اینها کارگاه‌هایی هستند که تقسیط بدهی در ادوار قبل داشته‌اند و متأسفانه با وجود دو بار تقسیط بدهی در گذشته، موفق به پرداخت بدهی بیمه‌ای خود نشده و همچنان دچار مشکل هستند. به‌منظور رفع این مشکل، برای اولین بار، تقسیط بدهی در بار سوم نیز با صدور بخشنامه‌ای امکان‌پذیر شده است و کارگاه‌هایی که این مشکل را دارند، می‌توانند با تقسیط بدهی برای بار سوم، از تسهیلات بخشودگی جرایم استفاده کنند تا اگر موانعی برای فعالیت کارگاه‌ها وجود دارد، برطرف شود. این کار برای تسهیل‌گری بیشتر و برای همکاری حداکثری برای رشد تولید توسط سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شد و برای بار سوم نیز امکان تقسیط بدهی فراهم شده است.

بیمه تامین اجتماعی

براساس گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، بخشودگی جرایم بیمه‌ای برای همه کارگاه‌های تولیدی، فنی، صنعتی و معدنی، شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین اصناف که تعداد شاغلان آنها زیر ۱۰۰نفر است، قابل اجراست. هدف دولت و سازمان تأمین‌اجتماعی از بخشودگی جرایم بیمه‌ای حفظ اشتغال و افزایش نیروی کار در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی است و به‌همین علت کارگاه‌هایی که نسبت به اسفند ۱۴۰۱ حفظ اشتغال یا افزایش نیرو داشته باشند، می‌توانند درخواست بخشودگی را به‌صورت غیرحضوری ارائه کنند و با سازمان تأمین اجتماعی توافق کرده و بدهی خود را به صورت یک‌جا یا اقساطی پرداخت کنند.

پرداخت اقساطی بدهی در این طرح از ۱۲ قسط تا ۳۶ قسط قابل انجام است. در پرداخت قسطی بدهی، اگر کارفرما در ۱۲ قسط کل بدهی خود را پرداخت کند، می‌تواند از ۱۰۰ درصد بخشودگی جرایم استفاده کند. اگر بدهی را در ۱۸ قسط پرداخت کند از ۸۵ درصد بخشودگی جرایم استفاده می‌کند. اگر در ۲۴ قسط ماهیانه پرداخت کند از ۷۵ درصد بخشودگی جرایم استفاده می‌کند و اگر در ۳۰ قسط ماهیانه پرداخت کند از ۶۵ درصد بخشودگی جرایم و اگر در ۳۶ قسط پرداخت کند، از ۵۰ درصد بخشودگی جرایم استفاده خواهد کرد.

بخشودگی جرایم فرصتی برای کارفرمایان است تا بدهی بیمه‌ای خود را پرداخت کنند و اگر کارفرمایان در موعد مقرر اقساط را پرداخت نکنند، مانده بدهی آنان تبدیل به حال خواهد شد. کارفرمایان حتماً باید اقساط را در موعد مقرر پرداخت کنند و سازمان تأمین‌اجتماعی نیز قبل از سررسید اقساط مراتب را به اطلاع کارفرمایان خواهد رساند. تمام فرآیند ثبت درخواست بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان به‌صورت غیرحضوری در پایگاه رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری کارفرمایان به شعب تأمین‌اجتماعی نخواهد بود.

بخشودگی جرایم تنها برای کارگاه‌های فعال و دارای اشتغال قابل اجراست و کارگاه‌های تعطیل‌شده و ورشکسته مشمول این تسهیلات نخواهند بود.

 

ارسال نظر: