کدخبر: 19824

حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان 30 درصد افزایش یافت | خبر خوشحال کننده برای بازنشستگان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.

 

 

حقوق بازنشستگان یکی از موضوع های پر بحث سال 1402 است. حقوق بازنشستگان در سال 1401 5 میلیون تومان بود. حقوق بازنشستگان در سال گذشته فقط 5 درصد افزایش یافت.حقوق بازنشستگان در سال 1402 حدود 40 درصد افزایش یافته است.اخرین اخبار مربوط به حقوق بازنشستگان را در این صفحه بخوانید.

 در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد.

حقوق بازنشستگان

سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.حقوق بازنشستگان همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد.

خبر مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری‌بگیران | با ورود به سایت تامین اجتماعی es. tamin. ir از فیش حقوقی، وام و بیمه باخبر شوید​

شورای رقابت قیمت دنا پلاس ایران خودرو را اصلاح کرد|مردم در انتظار تعیین تکلیف مونتاژی ها

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره پرداخت نشدن حقوق افزایش‌یافته برخی از بازنشستگان اظهار کرد: همکاران ما در سازمان تامین اجتماعی معتقد هستند که کاملا اجرا شده است اما برخی از بازنشستگان معتقد هستند که اجرا نشده است. یک کارگروه تشکیل شده تا به این مسئله حتما رسیدگی شود و اگر حق با بازنشستگان باشد، کم و کسری که وجود دارد اعمال می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که بازنشستگان اعتراضات خود را چگونه باید به ثبت برسانند؟ تصریح کرد: این امر راه و چهارچوب دارد. شما به عنوان رسانه شکایت آنها را مطرح می‌کنید و این به منزله مطالبه این‌ گروه از جامعه است.

حسن ایزدان (بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران) در این رابطه می‌گوید: احکام حقوقی جدید بازنشستگان تامین اجتماعی در سامانه بارگذاری شده و هم قابل رویت است و هم قابل دریافت، منتها دریافت آن کمی دشوار است. او اضافه می‌کند:

بازنشستگان با گوشی همراه نمی‌توانند احکام را دریافت کنند باید با کامپیوتر یا لب تاب این کار را انجام دهند؛ ضمن اینکه اگر اپلیکشنِ «تامین من» را روی گوشی‌های همراه خود نصب کنند، دانلود امکان‌پذیر می‌شود. به گفته بازرس کانون بازنشستگان، چندین روز است که احکام در سامانه بارگذاری شده و پرداخت‌ها براساس احکام حقوقی جدید آغاز شده است. رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در توئیتی به جلسه ویژه کمیسیون اصل نود با وزیر ارتباطات در رابطه با حقوق بازنشستگان این وزارتخانه اشاره کرد. نصراله پژمان فر (رئیس کمیسیون اصل نود) در مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود نوشت: «امروز در جلسه ویژه کمیسیون اصل نود با وزیر ارتباطات، طبق وعده مدیران مخابرات مصوب شد، از ماه آینده، ماهیانه رفاهیات معوق بازنشستگان مخابرات پرداخت شود.

همچنین از محل فروش اموال مازاد نیز مطالبات بازنشستگان عزیز مخابرات پرداخت شود.» صولت مرتضوی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی‌ دولت به صندوق تأمین اجتماعی گفت: خوشبختانه در طول مدتی که دولت سیزدهم مسئولیت را تقبل کرده بخش عمده‌ای از مطالبات صندوق تأمین اجتماعی از دولت وصول شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سال قبل در ۲ مرحله یکبار ۸۸ هزار میلیارد تومان و یکبار ۱۲۰ هزار میلیارد تومان وصولی داشته‌ایم که می‌شود گفت تقریبا در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است. نمی‌خواهم بگویم کم نظیر؛ بلکه بی‌نظیر بوده است.

وی یادآور شد: اما مطالبات انباشته از سنوات قبل به لحاظ تکالیف بدون پشتوانه‌ای که ایجاد شده موجب شده که صندوق‌ها هنوز مطالبه دارند؛ آقای رئیس‌جمهور هم دستور داده است حتی در جلسه اخیر اقتصادی دولت تاکید کردند که حتما برنامه‌ریزی زمان‌بندی برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی طراحی شود و ما هم سمعا و طاعتا پیگیر هستیم. هم ما، وزارت اقتصاد، هم سازمان برنامه و سایر دستگاه‌ها پیگیر این دستور هستیم.

وی با بیان این‌که خوشبختانه در این دولت مطالبات به شدت کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: برای دریافت باقی مطالبات هم ما در بودجه سال ۱۴۰۲ یک ۷۰ هزار میلیارد تومان حداقلی داریم حالا تمهیدات دیگری به عمل می‌آید که بتوانیم انشاالله در یک برنامه زمانی مشخص مطالبات سازمان تامین اجتماعی را از دولت به شدت کاهش دهیم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور، در خصوص ایرادات به مصوبه ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه کرد. در این نامه آمده است: حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیئت محترم وزیران به شماره ۳۶۰۷/ت ۶۱۱۲۴ هـ مورخ ۱۵/۱/۱۴۰۲ موضوع تعیین ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۲ متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مستندا به صدر ماده واحده و تبصره ۴ الحاقی به قانون نحوه اجرا اصول هشتاد و پنجم و یکصد و سی هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی و ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد.

مصوبه حقوق بازنشستگان

بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود. از آنجا که طبق جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به افزایش ضرب حقوق کارکنان اشاره شده است، بند ۳ مصوبه که در خصوص تعدادی از کارکنان به افزایش حقوق تصریح کرده از حیث تغییر عنوان و مترتب بودن آثار و تبعات متفاوت هر یک با دیگری، مغایر قانون می‌باشد.

نظر به اینکه جزء یک بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با علم و آگاهی قانونگذار از وجود ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ به تصویب رسیده و به رغم ترتیبات مقرر در این ماده، لکن جزء یک بند الف تبصره مذکور راجع به حداقل حقوق کارکنان دولت در سال جاری دارای حکم خاص می‌باشد علیهذا بند ۵ مصوبه و تبصره‌های آن مبنی بر تعیین حداقل حقوق کارکنان دولت و تعیین حداکثر حقوق به میزان ۷ برابر آن، مغایر قانون است. همچنین سایر بندهای مصوبه که تصریحا یا تلویحا مبتنی بر این بند به تصویب رسیده، به تبع مغایرت مذکور، مغایر قانون است. نظر به اینکه بر اساس جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور حداقل حقوق کارکنان دولت در این سال تعیین شده، ذیل بند ۶ مصوبه مبنی بر تعیین مبلغی کمتر از رقم مذکور برای آن دسته از کارکنان دولت که در سال جاری به استخدام در می‌آیند و ... مغایر قانون است.

بر اساس بند ۱ ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب ۱۴۰۱ مبالغ موضوع این قانون مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد و چنانکه در تبصره جزء ۱-۲ آن قانون تصریح شده است، در محاسبه مستمری بازنشستگی نیز مد نظر قرار می‌گیرد. بنابراین تبصره یک بند ۶ مصوبه مبتنی بر اینکه کسر کسور بازنشستگی از مبلغ موضوع قانون مذکور صرفا در تعیین پاداش بازنشستگی و ذخیره مرخصی محاسبه می‌شود، علاوه بر اینکه انحصار دادن موضوع به موارد مذکور از امور تقنینی بوده و نیاز به حکم قانون دارد، ضمنا از حیث تضییق احکام قانونی،‌ مغایر قانون است.

تغییرات حداقل حقوق بازنشستگان با متناسب سازی حقوق

یکی از مطالبات برجا مانده اصلاح احکام متناسب‌سازی بازنشستگان سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۶ است. ببینید، سال ۸۷ حداقل حقوق بازنشستگانی که همان سال بازنشسته شدند ۲۱۹.۶۰۰ تومان معین شد. ضرایب حقوق و سقف ۷ برابری حقوق بازنشستگان ۸۷ نیز طبیعتا بر مبنای همین حداقل حقوق تعیین شده است.

رئیس هیأت مدیر کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی گفت: برای احقاق حقوق قانونی بازنشستگان سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۶ باید احکام متناسب‌سازی آنان اصلاح شود.

عباسعلی سلطانی‌کیا (رئیس هیأت مدیر کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی)، در خصوص ضرورتِ اصلاح احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سالهای ۸۶ و ۸۷ گفت: یکی از مطالبات برجا مانده اصلاح احکام متناسب‌سازی بازنشستگان سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۶ است. ببینید، سال ۸۷ حداقل حقوق بازنشستگانی که همان سال بازنشسته شدند ۲۱۹.۶۰۰ تومان معین شد. ضرایب حقوق و سقف ۷ برابری حقوق بازنشستگان ۸۷ نیز طبیعتا بر مبنای همین حداقل حقوق تعیین شده است. در سال۸۶ حداقل حقوق بازنشستگانی که همان سال بازنشسته شدند ۱۸۳.۰۰۰ تومان معین شد و ضرایب حقوق و سقف ۶ برابری حقوق بازنشستگان ۱۳۸۶ نیز طبیعتا بر مبنای همین حداقل حقوق تعیین شده است. اما در متناسب‌سازی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ضریبی که برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سالهای ۸۶ و ۸۷ در نظر گرفتند، ضریب زمان برقراری حقوق بازنشستگی آن‌ها نبوده بلکه به اشتباه حداقل حقوق بازنشستگان سالهای قبل از ۱۳۸۶ مبنای ضریب گیری قرار گرفته است.

سلطانی کیا ادامه داد: به عبارتی ۲۰۰.۰۰۰ تومان به جای۱۸۳.۰۰۰ تومان مبنای تعیین ضریب حقوق بازنشستگان سال ۸۶ و ۲۳۵.۰۰۰ تومان به جای ۲۱۹.۶۰۰ تومان مبنای تعیین ضریب حقوق بازنشستگان سال ۸۷ قرار گرفته است.

وی گفت: این اشتباه محاسباتی فقط در مورد بازنشستگان سال‌های ۸۷ و ۸۶ انجام شده و برای سایر بازنشستگان چه قبل و چه بعد بر اساس ماده ۱۱۱ حداقل مستمری مصوبه که برابر با حداقل حقوق مشمول بیمه‌پردازی بوده است منظور و ضریب گیری شده است.

سلطانی کیا گفت: در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۶ دو نوع حداقل حقوق وجود داشته است؛ یک حداقل حقوق که برابر با حداقل حقوق مشمول بیمه‌پردازی بوده مربوط است به بازنشستگانی که در این ۲ سال بازنشست شده‌اند و یک حداقل حقوق جبرانی برای بازنشستگان سالهای قبل از ۸۶؛ با توجه به این موضوع باید برای احقاق حقوق قانونی بازنشستگان سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۶ احکام متناسب‌سازی آنان اصلاح گردد و همان ضریبی در متناسب‌سازی حقوق آنان استفاده شود که در زمان برقراری حقوق بازنشستگی از آن برخوردار شده‌اند.

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان تغییر می کند؟

معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح کشور(ساتا) توضیحاتی را در مورد نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی و همچنین مولدسازی دارایی‌های ساتا ارائه کرد.

کامران پورمحمدی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک، بیمه)، با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین رسالت سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان است، اظهار کرد: دو صندوق تامین اجتماعی نیروی مسلح و صندوق کشوری حدود ۱۰ میلیون مشترک دارند و پرداخت به موقع حقوق از اولویت بالایی برخوردار است؛ در این راستا از ابزارهای مختلفی برای پرداخت حقوق به موقع استفاده می‌شود و گروه مالی مهرگان یکی از این ابزارها است.

وی بر لزوم مولدسازی دارایی‌های غیرمولد مجموعه تامین اجتماعی تاکید کرد و گفت: نرخ بهره‌وری در کشور پایین است و برای مولدسازی باید نگاه بهره‌وری نسبت به خدمات داشته باشیم. مولدسازی از سال گذشته یکی از اهداف سازمان تامین اجتماعی بوده است، بسیاری از  دارایی‌ها که در مالکیت دولت هستند، نمی‌توانند مولد باشند.

معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح کشور(ساتا) ادامه داد: در اردیبهشت ماه چند حرکت‌ خوبی در راستای مولدسازی صورت گرفت، هدف این است که دارایی‌هایی که قابلیت نقدشوندگی دارند در سرمایه گذاری در پروژه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرند، به عبارت دیگر دارایی را برای پرداخت حقوق استفاده نمی‌کنیم و نگاه ما سرمایه‌گذاری است.

پورمحمدی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد احتمال تغییر نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم گفت: در برنامه هفتم تغییر محاسبه میانگین حقوقی بازنشستگان پیش‌بینی شده اما این موضوع هنوز به سازمان ما ابلاغ نشده است، بر این اساس پیش بینی شده که میانگین ۲۴ ماه تبدیل به ۶ سال شود، اما از آنجایی که هنوز ابلاغ رسمی نشده است، نمی‌توان نظر قطعی داد. بعضا دیده می‌شود در طول یک سال افزایش حقوق صورت می‌گیرد و باعث می‌شود صندوق‌ها دچار تنش شوند.

در ادامه نشست، حسین کرمی مدیرعامل گروه مالی مهرگان، از پذیرش این نهاد در بورس تهران خبر داد و گفت: احتمالا در سال جاری شاهد عرضه اولیه سهام گروه مالی مهرگان خواهیم بود.

واریزی جدید به حقوق بازنشستگان کلید خورد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری توضیحاتی درباره سرانجام همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری ارائه داد.

 نعمت الله ترکی در نشست با رؤسای کانون‌های بازنشستگان استان تهران، گفت: براساس قانون و طبق ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای بیمه تکمیلی برای بازنشستگان همان دستگاه هستند.

وی افزود: این موضوع به دلیل کمبود منابع مالی در این دستگاه‌ها تاکنون اجرایی نشده است.

ترکی تصریح کرد: به همین دلیل، ما به عنوان متولی امر خدمت در صندوق بازنشستگی کشوری، وظیفه داریم خدمت بیمه درمانی را به بازنشستگان ارائه کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: در سال جاری با دو سه مجموعه بیمه‌ای که مدنظر کانون‌های بازنشستگی است، در حال توافق هستیم تا بتوانیم با همکاری هم خدمات مطلوب‌تری را در سال جاری در حوزه بیمه تکمیلی درمان به این بزرگواران ارائه کنیم.

وی همچنین یادآورشد: در واقع وظیفه اصلی بر عهده دستگاه‌های اجرایی است و ما به عنوان صندوق تنها وظیفه حمایتی داریم تا اگر بازنشسته‌ای دچار مشکل حادی بود و نظام بیمه‌ای امکان کمک به او را نداشت، صندوق حمایت کند ولی درحال حاضر به دلیل مشکلات موجود، بیمه درمان توسط خود صندوق ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه «ماهانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق تأمین منابع صورت می‌گیرد» گفت: بیش از ۸۵ درصد از این مبلغ از طریق منابع عمومی دولت تأمین می‌شود. بخشی از آن از کسور و بخش اندکی هم از محل سودآوری شرکت‌ها است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به بحث‌های موجود پیرامون همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: در خصوص محاسبه حقوق بازنشستگان شرایط و جداول متعدد و متفاوتی وجود دارد و برنامه هفتم بهترین فرصت برای هماهنگ شدن روش‌های محاسبه حقوق و مستمری و امتیازات در بین دستگاه‌های مختلف و در نتیجه بازنشستگان از یک سو و رفع تبعیض بین بازنشسته و شاغل از سوی دیگر است.

ترکی همچنین به انعقاد قرارداد با سازمان خصوصی سازی برای تعیین تکلیف اعتبار سال ۱۴۰۱ برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اشاره و بیان کرد: کارهای اولیه انجام شده و قراردادی هم با سازمان خصوصی‌سازی منعقد شده است.

وی ادامه داد: به محض افزایش ارزش سهام شرکت مربوطه که در اعتبار بودجه تعیین شده بود، این سهام فروخته خواهد شد و در قالب همسان سازی به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

گفتنی است، در این نشست که سرپرست دفتر هماهنگی مدیریت‌های استانی، سرپرست اداره کل فرهنگی و اجتماعی و سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق نیز حضور داشتند، رؤسای کانون‌های بازنشستگی استان تهران مهم‌ترین مشکلات و مطالبات موجود را به خصوص در حوزه همسان سازی و بیمه تکمیلی مطرح کردند.

 

ارسال نظر: