کدخبر: 19925

سود سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت

سود سهام عدالت خود را یکجا بگیرید | سود سه ساله سهام بزودی واریز می شود

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سود سال مالی ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. هر کدام از سهامداران که این سود‌ها را دریافت نکرده‌اند، اگر در سامانه سجام ثبت‌نام و اطلاعات پرداختی خود را به‌روز کنند، تمامی این سود‌ها به حسابشان واریز خواهد شد.

 

جزئیات سود سهام عدالت

باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا بناست تا قبل از زمان اعلامی سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ سود دیگری برای سهامدارانی واریز شود؟ بیان کرد: سود عملکرد مالی شرکت‌ها برای سال ۱۴۰۰ به شکل عمده، سال گذشته در دو مرحله واریز شد و اکنون عدد قابل توجهی از منابعی که قابل واریز باشد، باقی نمانده است و صرفه به مقیاس واریز هم وجود ندارد. به همین سبب اشتباه است که واریز جداگانه داشته باشیم و قطعا بازخورد خوبی هم از سوی مردم نخواهد داشت.

او افزود: به دلایل مطرح شده به احتمال زیاد سود‌های باقیمانده سال ۱۴۰۰ با سود سال مالی ۱۴۰۱ تجمیع خواهد شد تا صرفه به مقیاس بوده و در ذهن مردم نیز نقطه نظر منفی وجود نداشته باشد. بنابراین فعلا سود واریزی، نخواهیم داشت.

او در پاسخ به این سوال که اگر سهامداران مشکلات عدم دریافت سود دوره‌های قبل خود را رفع کنند هنگام واریز سود عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ سود‌های گذشته را دریافت خواهند کرد یا خیر؟ گفت: سود سال مالی ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است و هر کدام از سهامداران که این سود‌ها را دریافت نکرده‌اند، اگر در سامانه سجام ثبت نام کنند و اطلاعات پرداختی خود را به روز کنند، تمامی این سود‌ها در اولین موعد پرداخت سود سهام عدالت، به حسابشان واریز خواهد شد.

جزئیات واریز سود سهام عدالت متوفیان

 مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه جدیدترین خبر تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان را تشریح کرد.

انتقال سود سهام عدالت به متوفیان قرار بود در سال گذشته تعیین تکلیف شود اما به نتیجه نرسید.

محمد باغستانی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر سه میلیون و ۶۰۰ هزار مشمول سهام عدالت فوت کرده‌اند، اظهار کرد: سرویس‌هایی برای شناسایی وراث و انحصار وراثت افرادی که فوت کرده‌اند وجود ندارد. در واقع اطلاعات انحصار وراثت‌ها متعلق به سال ۱۳۹۷ به بعد است که به صورت الکترونیک صادر شده‌اند. در حالی که جمعیت کثیری از افراد قبل از این سال فوت کرده‌اند. بنابراین باید مدل دیگری طراحی شود که به صورت برخط باشد.

 

وی ادامه داد: در واقع از آنجایی که آمار مشخص نیست، باید احدی از وراث یک مرتبه به یک محلی مراجعه کنند که جزئیات این فرایند پس از نهایی شدن سرویس‌ها اطلاع رسانی می‌شود. البته از آنجایی که جمعیت زیاد است فرایند با یک تقسیم‌بندی زمانی صورت می‌گیرد که افراد معطل نشوند. برای انجام مقدمات چند ماهی فرصت لازم است.

زمان واریز سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲

مبلغ سود واریزی به ارزش سبد سهام عدالت افراد بستگی دارد. به گفته رئیس سازمان بورس سهامدارانی که در پرتفوی خود، سهام ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی دارند، به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت می‌کنند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ایشان تعلق خواهد گرفت. این مبلغ بیشتر از مبلغ اعلام شده قبل است.

بر این اساس مبلغ سود سهام عدالت یک خانوار چهار نفره که هیچ بخشی از سهام عدالت خود را واگذار نکرده باشد، رقمی بین دو میلیون و ۴۰۰ تا پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی امسال صاحب سهام می شوند  سود سهام عدالت 1400 امسال دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به سهامداران واریز شد و مرحله دوم تا آخر اسفند واریز می شود  دارندگان سهام عدالت می توانند بدون ضامن از بانک ها وام خرد بگیرند

سهام عدالت از مالکیت و تصدی‌گری دولت خارج می‌شود. سهام عدالت متشکل از سهام ۴۹ شرکت بورسی و غیربورسی است؛ افراد می‌توانند ارزش سهام عدالت خود را از طریق سامانه سهام عدالت مشاهده کنند. سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. هدف از عرضه سهام عدالت، گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام شده است.

باغستانی در پاسخ به این پرسش که آیا کم کاری صورت گرفته؟ می گوید: کم کاری مطرح نیست نیاز به تعامل بین دستگاه های مختلف است و دستگاهی کوتاهی نمی کند.

سید احسان خاندوزی در حشایه پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت از ابتدی شروع کار خود در ظرفیت‌هایی که می‌توان به شکل قانونی از رمزارزها برای کمک به شرایط تجاری کشور استفاده کرد اصرار داشت، عنوان کرد: در این راستا یک متن خوبی با همکاری سایر نهادها از جمله بانک مرکزی و وزارت نیرو تهیه و ارسال شد، این متن در نوبت تصویب هیات دولت قرار دارد، بعد از تصویب آن می‌توان یک گام جدید را در عرصه استفاده از رمزارزها. یکی از محورهایی که در برنامه هفتم مورد نظر دولت و مجلس است، تعیین تکلیف رمزارزها است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فعالان بازار سرمایه در عمل در طول یک سال و نیم گذشته مشاهده کرده‌اند توافق خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد، عنوان کرد: بازار سرمایه یکی از ظرفیت‌های اساسی نظام مالی کشور است. زمانی که دولت شروع به کار کرد حدود ۷۶۰ نهاد مالی فعال بود امرز بیش از ۹۳۰ نهاد مالی فعال هستند. در یکی از شفاف‌ترین دوره‌های بازار سرمایه یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی پیش‌بینی پذیر بودن، عدم تغییر مکرر مقررات و آیین‌نامه‌های فعالیت‌های تولیدی است که چشم انداز سوداپری صنایع بورسی را در کشور تضمین کند.

مهدی شریفیان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره روز کارگر و مطالبات جامعه کارگری گفت: کارگران از آسیب‌پذیرترین و مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند که به دلیل فشارهای اقتصادی ناشی از تورم و تحریم بیشترین فشار و زیان را متحمل می‌شوند.

وی افزود: موضوعی که کارگران را رنج می‌دهد نبود امنیت شغلی، نبود رفاه و حتی نبود بیمه و بیمه‌های درمان تکمیلی است. در برخی از واحدهای تولیدی با کارگران قراردادهای 3 ماه و حتی یک ماهه منعقد می‌کنند که این وضعیت شغلی آنها را در شرایط ابهام قرار می‌دهد. در واقع حق قشر کارگر نیست که هم مشقت‌های اقتصادی را تحمل کنند و هم مشقت‌های شغلی و نبود امنیت شغلی را.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به عدم تطابق حقوق و مزایای کارگران با تورم اشاره کرد و در این رابطه گفت: متأسفانه در اکثر مواقع حقوق و دستمزد کارگران متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده که امسال فاصله میان حقوق کارگران با تورم شدت بیشتری داشته است و در این شرایط کارگر چگونه باید امرار معاش کند؟

شریفیان در این این رابطه ادامه داد: وقتی ما از جوانی جمعیت، نشاط اجتماعی و از بین بردن فاصله طبقاتی سخن می‌گوییم باید از لحاظ درآمدی خانواده‌ها تأمین باشند و بتوانند حداقل ضروریات زندگی را به راحتی تأمین کنند ولی با توجه به اجاره سرسام‌آور مسکن، قیمت بالای ارزاق و مواد خوراکی و حتی هزینه‌های حمل و نقل، خب در این شرایط جوانی که کارگر است به سختی ازدواج می‌کند یا زوجینی که شرایط مالی مناسبی ندارند به سختی بچه‌دار می‌شوند. اگر می‌خواهیم قانون مجلس در زمینه جوانی جمعیت و مطالبات رهبر معظم انقلاب در فرزندآوری به صورت کامل محقق شود حتماً باید قشر کارگر را که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند تأمین شوند.

 

ارسال نظر: