کدخبر: 20295

تصمیم دولت درباره افزایش دوباره حقوق کارگران | افزایش 20 درصدی حقوق کارگران در راه است؟

زمزمه های افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه دوم سال و تاکید رئیس فراکسیون کارگری مجلس بر اعمال این افزایش در بخش کارگری

آن طور که علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس اعلام کرده، دولت درحال ارسال لایحه‌ای به مجلس است که برای کارکنان و بازنشستگان در راستای همسان‌سازی، ۲۰ درصد افزایش حقوق را برای نیمه دوم سال1402 اعمال کند. البته این نماینده مجلس درباره بخش کارگری هم می‌گوید: «به طور طبیعی این افزایش برای کارگران هم باید اتفاق بیفتد. این منوط به تشکیل جلسه شورای عالی کار است.»

مجلس: با نظر مثبت پیگیری می کنیم

در همین حال و با زمزمه‌هایی که درباره احتمال ارسال لایحه افزایش حقوق کارگران و کارکنان و بازنشستگان شنیده شده، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس 26 شهریور به خبرگزاری خانه ملت گفت: «به واقع اگر دولت چنین برنامه‌ای را مدنظر داشته باشد و به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دهند، قطعاً کمیسیون با نظر مثبت این مسئله را پیگیری خواهد کرد.»

ترمز بریده تورم و گرانی ها

حال این که وضعیت تورم در چه شرایطی است، شاید نیازی به مرور آمار رسمی بانک مرکزی هم نباشد. چراکه بهترین گواه تورم و گرانی‌ها، مردم و طبقات متوسط و پایین جامعه‌اند که روز به روز قدرت خریدشان کمتر می‌شود. در عین حال یکی از آخرین آمارهای مرکز آمار ایران به روایت خبرگزاری ایسنا، نشان می دهد فقط در مردادماه گذشته، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 7/197 رسیده است که نسبت به ماه قبل از آن 4/2 درصد افزایش دارد و  نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز 8/39 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین در 12 ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/46 درصد افزایش داشته است.

 ماده 41 قانون کار چه می گوید؟

اما این که افزایش حقوق در بخش کارگران و بازنشستگان باید بر چه اساسی باشد، تصریح قانون در ماده 41 قانون کار می گوید: «حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.» در همین زمینه با علی دهقانی‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران، همکلام می‌شویم. او می‌گوید: افزایش 27 درصدی حقوق کارگر و بازنشسته بر این اساس و وعده دولت بود که بیان کردند، ما می خواهیم تورم را کنترل کنیم. اما این اتفاق نیفتاد و اکنون می‌بینیم که تورم از کنترل خارج شده است. حال این زمزمه هایی که از سوی آقای بابایی کارنامی (نماینده مجلس) برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری شده، مبنی بر همین وعده است که قرار بود دولت تورم و قیمت ها را کنترل کند. ما نیز در بخش بازنشستگان کارگری همین مطالبه را داریم که آن افزایش تورم که در انتهای سال قبل و ابتدای امسال حدود 46 درصد بود  و دولت نتوانست تورم را کنترل کند، حالا باید آن را در حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان اعمال کند.ما در این زمینه نامه‌ای را نیز خطاب به رئیس مجلس نوشتیم و در آن مراتب اعتراضمان را از میزان افزایش 27 درصدی حقوق کارگران و بازنشستگان اعلام و بیان کردیم، شورای عالی کار امسال به ماده 41 قانون کار توجه نکرد و بسیار کمتر از رقم رسمی تورم(46درصد در انتها و ابتدای سال)، حقوق را افزایش داد. شما به عنوان مجلس، ناظر اجرای قانون هستید و باید این تخلف را پیگیری کنید.

 منتظر جلسه شورای عالی کار هستیم

دهقانی کیا می گوید: جلسه دوم شورای عالی کار، احتمالا تا پایان این ماه تشکیل می شود و مطالبه ما هم در این جلسه ترمیم وضعیت دستمزد خواهد بود که امیدواریم به نتیجه برسد.

این نماینده بازنشستگان کارگری، انتقادی هم به برخی نمایندگان دارد و می‌گوید: برخی نمایندگان به دلیل نزدیک بودن ایام انتخابات، حرف‌هایی مبنی بر دفاع از حقوق کارمند و کارگر و بازنشسته را به زبان می‌آورند اما مهم این است که ما ببینیم در عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد. اگر ترمیم حقوق برای کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری رقم بخورد، قطعا برای بخش کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی هم باید صورت گیرد.

مدام در حال پیگیری هستیم

از دهقانی کیا می پرسیم: چقدر به این موضوع امیدوارید که در نیمه دوم سال، وضعیت حقوق ها ترمیم و به میزان تورم نزدیک شود؟ وی پاسخ می‌دهد: وزارت کار به این ساد‌گی‌ها دم به تله نمی دهد اما ما تمام تلاشمان این است که حقوق و دستمزد در نیمه دوم امسال بر اساس تورم اصلاح و ترمیم شود. بازنشستگان ما با تورم و گرانی‌هایی که امسال تجربه کردند، کمرشان خم شده است و توان ایستادن ندارند. افزایش هزینه های درمان و دارو   و گرانی ها از یک سو و از سوی دیگر، افزایش نیافتن متناسب حقوق با تورم، شرایط بسیار بغرنجی را برای کارگران و بازنشستگان ایجاد کرده است که امیدواریم دولت به این موضوع به طور ویژه توجه کند.

خراسان

ارسال نظر: