کدخبر: 2226

قیمت دلار بعد از تعطیلات اعلام شد / افزایش نرخ دلار در راه است؟

امروز قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۹۷۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۶۴ تومان بود.

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (دوشنبه، ۴ مردادماه) پس از تعطیلات ۶ روزه پایتخت با ۴۰۲ تومان افزایش در مقایسه با روز کاری گذشته (۲۸ تیرماه) به ۲۴ هزار و ۴۶۱ تومان رسید. 
قیمت فروش یورو در ساعت ۱۳ امروز در مقایسه با روز کاری گذشته (۲۸ تیرماه) با ۱۰۰ تومان کاهش قیمت به ۲۸ هزار و ۷۳۵ تومان رسید.
امروز قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۹۷۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۶۴ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۷۴۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۹۶۲ تومان اعلام شد.

نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۹۵۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۲۱۱ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه (۲۸ تیرماه)، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۳۳۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۳۶۸ تومان معامله شد.

 دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه هفته گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد. در ادامه رشد آرام قیمتی دلار ادامه یافت و به کانال ۲۵ هزار تومانی نیز وارد شد اما دوباره به قیمت ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

قیمت دلار در بازار عقب نشینی خواهد کرد؟

قیمت دلار

متوسط ماهانه قیمت دلار و یورو متشکل، آزاد و سنا در دو ماه اخیر روند صعودی داشت و در هر مقطع تغییر کانال دارد، کوچک شدن شکاف بین قیمت یورو سنا و بازار آزاد نیز در بررسی روند ماهانه قابل توجه بود.

متوسط ماهانه قیمت دلار در بازار متشکل، سامانه سنا و بازار آزاد از اردیبهشت ماه روند افزایشی را دنبال کرد. متوسط قیمت دلار متشکل، آزاد و سنا در اریبهشت ماه در کانال ۲۲ هزار تومان قرار داشت، ماه بعد قیمت‌ها وارد کانال ۲۳ هزار تومان شدند و در نهایت در چهارمین ماه سال قیمت‌ها در کانال ۲۴ هزار تومان قرار گرفتند. در حرکت از ماه اردیبهشت به خرداد قیمت دلار بازار آزاد ۴.۵ درصد رشد کرد و در حرکت از خرداد به تیر متوسط قیمت دلار بازار آزاد ۴.۱ درصد بالا رفت. نرخ رشد دلار متشکل در حرکت از اردیبهشت به خرداد ۴.۵ درصد و در حرکت از خرداد به تیر ۵ درصد بود. باید دید روند افزایشی نرخ دلار در ماه جاری ادامه می‌یابد، یا اینکه قیمت‌ها به عقب بازمی‌گردند.

افزایش قیمت یورو

تغییرات متوسط ماهانه قیمت یورو نیز در دو ماه اخیر صعودی و در هر مقطع با تغییر کانال همراه بود. در ماه اخیر متوسط ماهانه قیمت یورو سنا روی ۲۹ هزار و ۱۴۱ تومان و متوسط ماهانه قیمت یورو آزاد روی ۲۹ هزار و ۳۹۹ تومان قرار گرفت. در نتیجه شکاف بین قیمت یورو سنا و بازار آزاد زیر یک درصد (۰.۸ درصد) به دست می‌آید. اندازه این شکاف در خرداد ماه بیش از ۲.۲ درصد و در اردیبهشت ماه بیش از ۳.۱ درصد بود. در نتیجه اندازه شکاف بین قیمت یورو سنا و بازار آزاد کاهش نسبتا شدیدی داشته و به زیر یک درصد رسیده است.

کاهش عرضه دلار و یورو

عرضه یورو در دو ماه اخیر به صورت پیوسته روند کاهشی را دنبال کرد و از حوالی ۳۷ میلیون در ماه اردیبهشت به حوالی ۸ میلیون در ماه تیر رسید. عرضه یورو در ماه اخیر حدود ۷۷ درصد از ماه اردیبهشت کمتر بود و در سطوح بسیار پایینی قرار گرفته است.

روند عرضه دلار متشکل نیز در ماه اخیر کاهشی بود. عرضه دلار متشکل نسبت به ماه گذشته ۳۵ درصد افت کرد و در حوالی ۱۱۱ میلیون قرار گرفت.

احتیاط در بازار قیمت دلار حاکم شد

قیمت دلار

افت قیمت دلار در معاملات پشت خطی نشان می داد که نوسان گیران نگران عرضه بازارساز در ابتدای روز دوشنبه هستند.

امروز برای معامله گران ارزی اهمیت زیادی دارد. بازار پس از چندین روز تعطیلی به شکل رسمی کار خود را آغاز می کند و صحنه تقابل خریداران و فروشندگان بزرگ خواهد شد.

برخی از فعالان باور دارند که نوسان گیران بازار ارز در ابتدای روز با احتیاط رفتار خواهند کرد و با قدرت در موقعیت خرید دلار قرار نخواهند گرفت. از نگاه این دسته از فعالان، نوسان گیران سعی می کنند در مرحله اول رفتار صرافی های بانکی و بازارساز را محک بزنند و در صورتی که از عرضه قابل توجه خبری نبود، از لاک احتیاط خارج شده و با هیجان در موقعیت خرید قرار بگیرند.

در واقع، اگر نوسان گیران احساس کنند، سطح عرضه بالا نیست، ظهر امروز، جسارت برای خرید بالا خواهد رفت و حتی ممکن است قیمت دلار به سوی بالای مرز ۲۵ هزار تومانی برود. دیروز نوسان گیران تمایل خود برای رشد قیمت ها را نشان دادند،‌ ولی از بعدازظهر سطح فروش ها در بازار بالا رفت. به گفته فعالان،‌ افت دلار در معاملات پشت خطی نشان می داد که نوسان گیران نگران عرضه بازارساز در ابتدای روز دوشنبه هستند.

ارسال نظر: