کدخبر: 2250

خبرخوش؛ قرص کرونا به بازار می‌آید

همشهری/ محققان سوئدی در حال آزمایش یک واکسن استنشاقی برای مبارزه با کووید-۱۹ هستند. اینگمو اندرسون، شیمیدان مطرح سوئدی در آزمایشگاه‌های دهکده مدیکون که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های علم و فناوری سوئد است، یک ماده استنشاق پلاستیکی نازک به اندازه نصف یک جعبه کبریت را ابداع کرده است که می‌تواند انقلابی در واکسن‌های کووید-۱۹ باشد.

تیم وی امیدوار است که این محصول کوچک بتواند نقش مهمی در مبارزه جهانی با ویروس کرونا داشته باشد و به مردم اجازه دهد نسخه‌های پودری واکسن‌های آینده را در خانه مصرف کنند. این کار حتی ممکن است مصرف واکسن کرونا به شکل قرص را هم مهیا کند.

یوهان وابورگ، مدیرعامل این شرکت، که معمولا دستگاه‌های استنشاقی را برای بیماران مبتلا به آسم تولید می‌کند، می‌گوید: تولید این نوع واکسن آسان و ارزان است. کافی است لایه پلاستیکی نازک را از روی آن بردارید تا دستگاه استنشاق واکسن فعال شود و سپس آن را در دهان خود قرار دهید و دم و بازدم عمیق انجام دهید تا واکسن وارد بدن شود.

این شرکت به نام Iconovo با یک شرکت تحقیقاتی در زمینه ایمنی‌شناسی در استکهلم به نام ISR همکاری می‌کند که قبلا یک واکسن پودر خشک علیه کووید-۱۹تولید کرده است. واکسن از پروتئین‌های تولید شده توسط ویروس کووید-۱۹ استفاده می‌کند که برخلاف سایر پلتفرم‌های استفاده شده توسط واکسن‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا است و می‌تواند تا دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. تحمل دمایی در واقع یک تفاوت عمده با شرایط لازم برای ذخیره واکسن‌های رایج ویروس کروناست که توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شده‌اند و همه به‌صورت مایع هستند.

واکسن‌های فعلی قبل از انتقال به یخچال باید در ویال‌های شیشه‌ای مقاوم در دمای پایین منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود، در غیراین‌صورت کارایی خود را از دست می‌دهند.

اولا وینکوئیست، بنیانگذار استارت‌آپ ISR و استاد ایمونولوژی در انستیتوی کارولینسکا، می‌گوید: نقطه عطف واکسن پودری این است که شما می‌توانید آن را خیلی راحت و بدون زنجیره سرما توزیع کنید و بدون نیاز به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، در اختیار مردم قرار دهید.

این شرکت هم‌اکنون واکسن‌های خود را روی نسخه‌های مختلف ویروس کرونا ازجمله بتا (آفریقای جنوبی) و آلفا (انگلیس) آزمایش می‌کند. باور سازندگان این است که می‌تواند به‌ویژه در سرعت بخشیدن به واکسیناسیون در آفریقا، جایی که هم‌اکنون هیچ تولیدکننده واکسن داخلی ندارند و آب و هوای گرم و منابع محدود برق باعث ایجاد چالش‌های اساسی در هنگام ذخیره‌سازی‌ و تحویل واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ شده است، مفید واقع شود.

اگرچه شرکت‌های ISR و Iconovo بودجه کافی برای شروع مطالعات انسانی در ۲‌ ماه آینده را جمع‌آوری کرده‌اند اما این واکسن تاکنون فقط روی موش‌ها آزمایش شده است. اما در جامعه پزشکی درباره آن خوش‌بینی وجود دارد و اگر واکسن‌های پودری مانند واکسیناسیون فعلی موفقیت آمیز باشد، می‌تواند در پاسخ جهانی به بیماری همه گیر ویروس کرونا انقلابی ایجاد کند و همچنین ذخیره و توزیع واکسن سایر بیماری‌ها را آسان کند.

ارسال نظر: