کدخبر: 2269

وزارت بهداشت: مدارس باز شود

تسنیم/ معاون وزارت بهداشت با ذکر این نکته که درباره تعداد واکسن هیچ محدودیتی برای آموزش و پرورش نداریم و واکسیناسیون معلمان در مدارس و مراکز خاص انجام می‌شود گفت: مدارس باید بر اساس پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند و تردد، تجمع و تهویه تحت کنترل باشد.

علیرضا رئیسی معاون وزارت بهداشت در سی و پنجمین اجلاس روسای آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون معلمان و بازگشایی مدارس اظهار کرد: سازمان‌های بین‌المللی درباره تعطیلی مدارس ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند بازگشایی مدارس را فارغ از واکسیناسیون مدنظر قرار دهید و اصل را بر بازگشایی قرار دهید.

وی افزود: در ایام کرونا، میزان ترک تحصیل در دنیا افزایش یافته، کودکان کار و بازماندگان از تحصیل بیشتر شده‌اند و میزان بازماندگی از تحصیل دختران در سطح دنیا افزایش یافته و 30 میلیون بازمانده از تحصیل دختران را شاهد هستیم.

تبعات تعطیلی مدارس 

معاون وزارت بهداشت گفت: با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس چند اتفاق مهم برای دانش‌آموزان رخ داد، نخست، الگوی خواب تغییر کرده و بچه‌ها تا ظهر خواب هستند اگر الگوی خواب دچار اشکال شود مسائل دیگری را ایجاد می‌کند به گونه‌ای که ساعت بیولوژیک بدن دچار تغییر شده و همین موضوع بر رشد دانش‌آموزان تاثیر منفی دارد، تحرک دانش‌آموزان کم شده و الگوی تغذیه آنها نیز دچار تغییر شده است، زمانی که دانش‌آموز در کلاس درس است نمی‌تواند تغذیه مصرف کند و در بوفه مدارس هم تغذیه سالم ارائه می‌شود.

بازگشایی مدارس مهمتر از دانشگاه

رئیسی با اشاره به اینکه اگر دانش‌آموز کلاس اول دبستان همکلاسی و حضور در کلاس درس را درک نکند خبری از پرورش نیست، متذکر شد: توصیه این است به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برویم و بازگشایی مدارس از دانشگاه‌ها مهمتر است چون دانشجویان توانمندی بیشتری برای کارکردن با فضای مجازی دارند و بحث پرورش نیز مطرح نیست.

معاون وزارت بهداشت تصریح کرد: بازگشایی مدارس باید بر اساس بسته‌ای از اقدامات باشد و فقط واکسن نیاز نیست، معلم، مدرسه و خانواده نقش مهمی دارند مدارس باید بر اساس پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند و تردد، تجمع و تهویه تحت کنترل باشد.

وی با ذکر این نکته که مطالعات نشان داده است انتقال ویروس از کودک به کودک بسیار کمتر است و بیشتر کودکانی که مبتلا شده‌اند انتقال از والدین به کودکان بوده است، مطرح کرد: اصولاً چرا 99 درصد کودکان درگیر کرونا بدون علامت هستند؟ به دلیل آنکه انباشت ویروس در بدن اطفال بسیار پایین است چون سیستم ایمنی کودکان بسیار قوی است بر این اساس انتقال هم کم است و ایمنی بچه‌ها نسبت به بزرگسالان بسیار بیشتر است.

رئیسی ادامه داد: افراد در معرض خطر معلمان هستند ممکن است در کلاس درس دانش‌آموزان مبتلا و بدون علامت باشند و میزان ویروس موجود در فضای کلاس باعث می‌شود معلم مبتلا شود‌.

معاون وزارت بهداشت بیان کرد: خانواده‌ها باید آموزش ببینند و ارتباط مستمر بین مراقب سلامت مدرسه و مرکز بهداشت برقرار  باشد تا اگر علائم سرماخوردگی، ضعف و کاهش بویایی و چشایی در دانش‌آموزان ایجاد شد،  دانش آموز به مدرسه نیاید و به مرکز بهداشت اطلاع داده شود و کل خانواده تست شوند.

بازگشایی مدارس

معلمان نوع خاصی از واکسن دریافت نمی‌کنند

وی درباره واکسیناسیون معلمان مطرح کرد: واکسیناسیون معلمان از پنجشنبه 7 مرداد آغاز می‌شود و اینگونه نیست که بگوییم معلمان واکسن خاصی را می‌زنند، یک سبد واکسن در کشور داریم و هیچ واکسن خاصی برای معلمان مطرح نیست، معلمان براساس لیست اسامی که آموزش و پرورش به ما می‌دهد، واکسن دریافت خواهند کرد و اگر اسامی افرادی جامانده باشد، مجدد به ما لیست بدهند‌، واکسن تزریق خواهیم کرد.

رئیسی ادامه داد: هیچ محدودیتی برای واکسیناسیون معلمان در بحث نوع و تعداد نداریم، رانندگان سرویس مدارس و کارکنان مدارس نیز بر اساس لیست اسامی که آموزش و پرورش در اختیار ما قرار می‌دهد واکسن دریافت خواهند کرد. 

واکسیناسیون معلمان در مدارس

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و 209 هزار نفر معلم را در یک هفته واکسن خواهیم زد، بیان کرد: مدیران آموزش و پرورش استان‌ها با معاونان بهداشت جلسه بگذارند،  واکسیناسیون معلمان در مراکز تجمیعی انجام نشود و مکان‌های خاص خود را داشته باشند  مثلاً هر مدرسه 50 معلم دارد و همکاران ما می‌توانند در همان مدرسه طی دو ساعت همه معلمان را واکسن بزنند.

معاون وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مدیران کل آموزش و پرورش کلان‌شهرها، سالن های خوب با تهویه مناسب را در نظر بگیرند تا واکسیناسیون معلمان انجام شود، نوبت دهی به گونه‌ای باشد که تجمع صورت نگیرد، اگر واکسن آسترازنکا تزریق شود دوز دوم سه ماه بعد و برای سایر واکسن‌ها دوز دوم 4 هفته بعد تزریق می‌شود، درباره تعداد واکسن هیچ محدودیتی برای آموزش و پرورش نداریم فقط می‌خواهیم سالن‌های خوب را تهیه کنند، همکاران ما سالن را ارزیابی می‌کنند و اگر تایید شد در آنجا واکسناسیون انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: برنامه‌ این است با توجه به اینکه دو هفته بعد از تزریق دوز دوم سطح ایمنی واکسن به بالاترین حد می‌رسد دو هفته مانده به مهر، دوز دوم تزریق شود،  بازگشایی مدارس بسیار اهمیت دارد و حتی به جای اول مهر، آبان ماه هم که شد مدارس را باز کنید.

ارسال نظر: