کدخبر: 2690

با این 4 رژیم لاغری وزن چربی ها را بسوزانید

روش‌های زیادی برای کاهش وزن و لاغری وجود دارد که البته همه آنها قابل تایید و اعتماد نیستند.

روش‌های زیادی برای لاغری وجود دارد که البته همه آنها قابل تایید و اعتماد نیستند. در این مقاله تلاش شده است که ۴ نوع رژیم غذایی که در سال ۲۰۲۱ بیشترین دنبال کننده و بالاترین نمره را از منتقدین و دنبال کنندگان داشته‌اند، بررسی کنیم.

روش‌های زیادی برای کاهش وزن و لاغری وجود دارد که البته همه آنها قابل تایید و اعتماد نیستند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم که ۴ نوع رژیم غذایی که در سال ۲۰۲۱ بیشترین دنبال کننده و بالاترین نمره را از منتقدین و دنبال کنندگان داشته‌اند نام برده و بررسی کنیم. این ۴ برنامه غذایی از جمله انواع رژیم لاغری کاملا علمی و معتبر جهان هستند که تحقیقات زیادی پیرامون آنها صورت گرفته. اگر به فکر کاهش وزن سالم هستید از این ۴ رژیم و دستورالعمل‌های آنها پیروی کنید.

۱٫ رژیم لاغری فلکسی تِریَن

رژیم لاغری

رژیم غذایی فلکسی‌تِریَن یا (Flexitarian Diet)، نخستین بار توسط داون جکسون بلاتنر (متخصص تغذیه) ایجاد شد تا به مردم کمک کند تا با وجود اینکه به صورت محدود از مصرف محصولات حیوانی آن هم در حد اعتدال لذت ببرند، از مزایای رژیم‌های گیاهخواری و مبتنی بر سبزیجات استفاده کنند. به همین دلیل است که نام این رژیم، در واقع ترکیبی از کلمات انعطاف‌پذیر (flexible) و گیاه‌خواری (vegetarian) است.

وجترین چیست؟

افرادی که به اصطلاح وجترین هستند گوشت و گاهی دیگر غذاهای حیوانی را از سفره‌های خود حذف می کنند. همچنین یکی از اشکال گیاهخواری که با نام وگانیسم شناخته می‌شود دنبال کنندگان خود را به طور کلی از مصرف گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و همه محصولات غذایی به دست آمده از حیوانات منع می‌کند به همین دلیل افراد که رژیم لاغری وگان دارند معمولا مواد غذایی کاملا محدودی دارند و دنبال کردن این رژیم با اینکه شایسته است برای همه قابل تحمل نیست.

فلسفه رژیم غذایی فلکسی ترین چیست؟

از آنجا دنبال کردن رژیم گیاهخواری با وجود مزایای بی‌شمارش مخصوصا در لاغری نسبتا سخت است، رژیم فلکسی ترین پیاده شده تا هم از مزایای رژیم لاغری بهره گرفته شود و هم دنبال کنندگان از برخی قید و بندها و دشواری‌ها راحت شوند.

رژیم غذایی فلکسی ترین هیچ قانون مشخص یا تعداد کالری و درشت مغذی‌های توصیه شده ندارد. در حقیقت، این برنامه غذایی بیشتر یک شیوه زندگی است تا یک رژیم غذایی.

اصول رژیم کاهش وزن فلکسی ترین چیست؟

افرادی که این نوع رژیم لاغری را دنبال می‌کنند می‌بایست به موارد زیر توجه داشته باشند که:

بیشتر میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل بخورند.

به جای مصرف فرآورده های حیوانی، بیشتر روی پروتئین گیاهان تمرکز کنند.

انعطاف‌پذیر باشند و گه‌گاه از گوشت و محصولات حیوانی نیز استفاده کنید.

مصرف غذاهای فرآوری شده و تراریخته را به حداقل برسانند و برعکس مصرف مواد غذایی ارگانیک و طبیعی را در دستور کار قرار دهند.

مصرف قند و شیرینی‌ها را محدود کنند.

۲٫ رژیم لاغری وگان

رژیم لاغری

وگانیسم یا گیاهخواری به عنوان شیوه‌ای از زندگی تعریف می‌شود که سعی می‌کند تمام انواع استثمار و ظلم حیوانات را، چه برای غذا، لباس و یا هر هدف دیگر، حذف کند. به همین دلایل، رژیم وگان نوعی رژیم لاغری فاقد همه محصولات حیوانی، از جمله گوشت، تخم مرغ و لبنیات است.

افراد ممکن است به دلایل مختلف رژیم غذایی گیاهخواری را انتخاب کنند. این دلایل معمولاً از اخلاق گرفته تا نگرانی‌های زیست محیطی متغیر است، اما همچنین می‌تواند ناشی از تمایل به بهبود سلامتی و لاغری باشد.

رژیم وگان یک روش موثر برای کاهش وزن است

ثابت شده که افراد گیاهخوار به دلیل نوع مواد غذایی و سبک زندگی که دنبال می‌کنند، معمولا اضافه وزنی ندارند. به این معنی که شاخص توده بدنی (BMI) پایین‌تری نسبت به افراد غیر گیاهخوار دارند.

این رژیم جزء برنامه‌های غذایی است که توسط انجمن رژیم درمانی آمریکا (ADA)، انجمن قلب آمریکا (AHA) و برنامه ملی آموزش کلسترول (NCEP) کاملا مورد تایید قرار گرفته است. به طور کلی محققان نیز گزارش می‌دهند که دنبال کنندگان رژیم‌های لاغری وگان وزن بیشتری نسبت به افرادی که از سایر رژیم‌های کاهش وزن را دنبال می کنند از دست می‌دهند.

راز پنهان کاهش وزن موثر با دنبال کردن رژیم لاغری وگان به نظر می‌رسد که ناشی از مصرف بیشتر فیبر به صورت روزانه باشد باشد که باعث احساس سیری در افراد می‌شود.

۳٫ رژیم لاغری ولومتریک

رژیم لاغری

رژیم غذایی ولومتریک مدعی است که به شما کمک می‌کند در حالی که کالری کمتری مصرف می‌کنید احساس سیری کنید و کمتر گرسنگی بکشید. این رژیم بر اساس کتابی از دکتر باربارا رولز (متخصص تغذیه) ارائه شده است که دستورالعمل‌ها، دستور پخت‌ها و اطلاعات مفیدی در مورد نحوه محاسبه چگالی کالری غذاهای مورد علاقه شما ارائه می‌دهد.

رژیم لاغری ولومتریک در واقع شما را تشویق می‌کند که غذاهای سرشار از مواد مغذی کم کالری و مایعات فراوان مانند آب میوه‌ها، آب سبزیجات و سوپ بخورید درحالی که می‌بایست مصرف غذاهای پرکالری مانند کوکی‌ها، آب نبات، آجیل، دانه‌ها و روغن‌ها را محدود می‌کند.

دکتر رولز ادعا می‌کند که این محدودیت‌ها به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید، کالری دریافتی خود را کاهش دهید و باعث کاهش وزن شوید.

بر خلاف رژیم‌های دیگر ، رژیم لاغری ولومتریک برای تقویت عادات غذایی سالم در نظر گرفته شده است و باید به عنوان یک تغییر در شیوه زندگی طولانی‌مدت تلقی شود تا یک راه حل کوتاه‌مدت. پس این رژیم را نمی‌توان یک رژیم لاغری سریع دانست و انتظار داشت که در کوتاه‌مدت شما را به یک شخص لاغر تبدیل کند.

۴٫ رژیم لاغری اورنیش

رژیم لاغری

رژیم غذایی اورنیش طرحی است که توسط دکتر دین اورنیش (Dr. Dean Ornish) پزشک، محقق و بنیانگذار موسسه تحقیقات پزشکی پیشگیرانه در سوسالیتو کالیفرنیا تدوین شده است.

این برنامه در اصل یک رژیم غذایی کم چرب و لاکتوو-گیاهی است که بر مصرف مواد گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات تمرکز دارد. البته در این نوع رژیم لاغری مصرف سایر غذاهای دیگر از جمله محصولات سویا، سفیده تخم مرغ و مقدار محدودی لبنیات بدون چربی مجاز است.

به گفته مبدع این رژیم غذایی، دنبال کردن دستورات اورنیش می‌تواند باعث کاهش وزن شود و پیشرفت بیماری‌های مزمن مانند سرطان پروستات، بیماری‌های قلبی و دیابت را معکوس کند. همچنین گفته می‌شود که رژیم اورنیش با فعال کردن ژن‌های ارتقاء دهنده سلامت می‌تواند روند پیر شدن سلول‌ها را کاهش دهد.

ارسال نظر: