کدخبر: 2778

برنج چقدر گران شد؟

باشگاه خبرنگاران/ طی هفته های اخیر قیمت برنج برای دومین بار از ابتدای سال دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفت که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح کردند، اما نکته مهم این است که در این شرایط بسیاری از اقشار پایین جامعه توان خرید برنج با نرخ هر کیلو ۵۰ هزار تومان و بعضا بالاتر را ندارند.

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش قیمت برنج در بازار خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون قیمت هر کیلو برنج ایرانی با رشد ۳۸ درصدی از ۳۱ هزار به ۴۳ هزار تومان رسیده است. با توجه به پایان فصل سال گذشته و آغاز برداشت برنج در فصل جدید باید منتظر ماند و دید که تولید در چه وضعیتی قرار می گیرد. افزایش هزینه های کارگری و نهاده های تولید همچون سم و کود نیز از علل گرانی برنج است؛ هم اکنون کمبودی در عرضه برنج ایرانی و خارجی وجود ندارد، به هر میزانی که مغازه داران برنج بخواهند، در اختیارشان قرار دهیم. قیمت هر کیلو برنج خارجی  ۱۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی درباره آینده بازار برنج بیان کرد: بنابر به بخشنامه سال های اخیر مبنی بر ممنوعیت واردات از ۵/۱ تا ۱۰/۱ به دلیل حمایت تولید داخل، واردات این محصول ممنوع است که در این مدت امکان سوء استفاده وجود دارد، اما تا ۲ ماه پیش به دلیل نبود تقاضا، برنج خارجی با روغن عرضه می شد. نرخ هر کیلو برنج خارجی تحویل بندرعباس نیز ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. خیلی از واردکنندگان با ضرر کالای خود را فروختند به طوری که سودی عایدشان نشد و در شرایط فعلی هم به دلیل آنکه کالا چند ماه ناشی از نبود تقاضا در انبارها بود، سودش کم شده است.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: برنج به عنوان یکی از محصولات استراتژیک و نیاز روزانه مردم است که دولت نمی گذارد کمبودی در این بخش ایجاد شود و  انتظار می رود بحث انتقال ارز برداشته شود تا نیازمند دستورالعمل های بانک‌مرکزی نباشیم.

قیمت برنج

کاهش تولید برنج تاثیر چندانی بر خشکسالی ندارد/حداکثر قیمت برنج در بازار باید ۳۲ هزار تومان باشد

محمد جواد خاکزاد مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی نیز با اشاره به اینکه افت تولید برنج محسوس نیست، تصریح کرد: با توجه به بارش‌های مناسب در سال گذشته، انبارهای کارخانه شالیکوبی و کشاورزان خالی نیست که با این وجود نگرانی از حیث تامین نیاز کشور نداریم. علی رغم شرایط خشکسالی افت تولید برنج در حدی نیست که بتواند بر بازار و قیمت اثر بگذارد. مشکلات سیستم توزیع علت اصلی افزایش قیمت برنج در بازار است.  برآوردها حاکی از آن است که امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود که با احتساب مصرف سالیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن کسری نیاز داخل باید از طریق واردات تامین شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در یک ماهه نخست برداشت، دلال و واسطه پس از خرید محصول اقدام به ذخیره سازی، احتکار در انبارها و سپس عرضه با قیمت‌های بالا در بازار می‌کنند که این چالش در دیگر بخش‌های کشاورزی هم وجود دارد. ۱۲۰۰ واحد شالیکوبی در مازندران تعیین کننده قیمت برنج در استان‌های شمالی هستند، در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج در استان‌های شمالی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است که با احتساب هزینه حمل و سود خرده فروش حداکثر ۳۲ هزار تومان باید عرضه شود.

بر این اساس برنج یکی از اصلی ترین اقلام سبد خانوار محسوب می شود که افزایش قیمت آن فشار مالی زیادی بر اقشار کم درآمد جامعه وارد می سازد. در خصوص گرانی این محصول دلایلی همچون ممنوعیت واردات ۵ ماهه، دپوی کالا در گمرکات و کاهش تولید ناشی از خشکسالی عنوان می شود. در شرایط فعلی اولویت مسئولان جدید حوزه کشاورزی و تنظیم بازار باید تامین کالاهای اساسی و رفع موانع موجود باشد تا مردم حداقل در تامین اقلام اصلی مورد نیاز خود مشکلی نداشته باشند.

ارسال نظر: