کدخبر: 2798

آنچه باید درباره قارچ سیاه بدانید!

یک عفونت قارچی نادر و کشنده به نام قارچ سیاه یا ماکرومیکوسیز در بیماران کووید19 در هند دیده شده است. اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند برای بیماران کووید19 که دیابت کنترل نشده دارند کشنده باشد.

یک عفونت قارچی نادر و کشنده به نام قارچ سیاه یا ماکرومیکوسیز در بیماران کووید۱۹ در هند دیده شده است. اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند برای بیماران کووید۱۹ که دیابت کنترل نشده دارند کشنده باشد.

عفونت قارچ سیاه چیست؟

عفونت قارچ سیاه یا ماکرومیکوسیز یک بیماری جدی است اما عفونت قارچی نادر توسط گروهی از مدل‌ها به نام ماکرومیکوسیت‌ها ایجاد می‌شود. ماکرومیکوسیت‌ها در سراسر محیط، زندگی می‌کنند و همه جای طبیعت وجود دارند. این نوع قارچ می‌تواند در مناطقی که در آنجا استنشاق می‌شود از طریق ریه‌ها، بینی و سینوس‌ها سرایت کند. ماکرومیکوسیت‌ اگر از طریق پوست یا زخم وارد شود می‌تواند موجب عفونت محلی شود، اما اگر از طریق سینوس وارد شود می‌تواند به مغز و چشم‌ها سرایت کند. مدیریت ضعیف در افراد دیابتی‌، مهمترین علت افزایش شمار بیماران است مخصوصا افرادی که دچار بیماری کووید شده‌اند. همچنین بیماران با سیستم ایمنی ضعیف یا آنهایی که تحت یک پیوند قرار گرفته‌اند یا افرادی که برای مدت مدیدی از دستگاه ونتیلاتور استفاده کرده‌اند در معرض خطر بیشتری هستند.

علائم عفونت قارچ سیاه چیست؟

علائم شامل:

-سردرد

-گرفتگی بینی

-درد صورت

-درد در چشم‌ها یا از دست دادن بینایی

-تورم در گونه‌ها و چشم‌ها

-مخاط سیاه در بینی

اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است منجر به از بین رفتن بینی، بینایی، استخوان فک یا حتی مرگ شود.

چگونه می‌شود از این بیماری پیشگیری کرد؟

-قبل از رفتن به اماکن خصوصا باغ‌ها، مناطق خاک‌آلود، مناطق دارای زباله و مواد غذایی فاسد شده ماسک بپوشید.

-لباس‌هایی بپوشید که پوستتان را نشان ندهد یا تا جای ممکن قسمت کمی از آن را نشان دهد.

-کنترل سطح قند خون در بیماران دیابتی الزامی است.

-افرادی که داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند باید تحت نظارت دائم قرار بگیرند و مقدار دُز دارو با مشورت پزشک معالج کاهش یابد.

سخن پایانی:

موارد بیماری قارچ سیاه روز به روز در حال افزایش است. به گفته مراکز درمانی مشکل کمبود داروی قارچ سیاه به زودی برطرف خواهد شد. تا آن زمان باید بیشتر محتاط باشید و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید و اگر از عفونت کووید-۱۹ بهبود یافته‌اید با استفاده از آزمایش آنتی بادی، میزان آنتی‌بادی‌هایی را که پس از کووید ایجاد کرده‌اید بیابید. si

ارسال نظر: