کدخبر: 2917

چگونه از ابتلا به قارچ سیاه در بیماران کرونایی پیشگیری کنیم؟

استاد گروه قارچ شناسی پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماران دیابتی مبتلا به کرونا در معرض بیشتر خطر ابتلا به قارچ سیاه هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، طاهره شکوهی درباره بیماری شایع شده قارچ سیاه در کشور و به دنبال آن در مازندران اظهار کرد: اطلاق نام بیماری قارچ سیاه نادرست است  چرا که  این قارچ ها از راسته موکورالس هستند و از نظر ما قارچ سیاه محسوب نمی‌شوند؛ نام درست این بیماری موکورمایکوز است و عنوان بیماری به دلیل شکل بالینی است.

 وی گفت: قارچ ها به‌دنبال استنشاق وارد بینی و سینوس ها شده و به‌دلیل تهاجم  به عروق موجب خونریزی، انفارکتوس بافتی، ضایعات نکروتیک سیاهرنگ در بینی، سینوس‌ها و کام را به جای می گذارند و به دلیل همجواری  سینوس ها عارضه به چشم و مغز پیشروی کرده و موجب نابینایی و عواقب مرگبار می‌شود.

استاد گروه قارچ شناسی پزشکی دانشکده پزشکی  دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به این عارضه گفت: ما در آزمایشگاه قارچ شناسی فقط به آمار نمونه های ارسالی بیمارانی که تحت جراحی سینوس  قرار گرفته و به آزمایشگاه ارسال شده دسترسی داریم که بر اساس آن این افزایش  کاملا مشهود بوده؛ در ماه گذشته حدود ۱۰  مورد برای نمونه ارسال شده که اکثرا مثبت گزارش شده است، اما تعداد بیماران مسلما  بسیار می تواند بیشتر باشد زیرا همه نمونه ها به آزمایشگاه ارسال نمی‌شود.

شکوهی افزود: وقوع همزمان موکورمایکوزیس در بیماران مبتلا به کرونا به دلیل استفاده از دوز بالای کورتون‌ها، افزایش قند خون و به دنبال آن کاهش سیستم ایمنی را به همراه داشته و موجب می‌شود که قارچ‌هایی که در هوا وجود دارند و در افراد سالم ایجاد بیماری نمی‌کنند در مبتلایان به کرونا بتواند از طریق بینی وارد سینوس‌ شده با ایجاد سینوزیت به سمت حدقه چشم رفته و موجب نابینایی می‌شود و به شرط زنده ماندن دراین شرایط  پزشک مجبور به تخلیه چشم شده تا از پیشروی بیماری به مغز جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: این بیماری بسیار سریع اتفاق می‌افتد و تنها راه آن، تشخیص به موقع  بالینی و آزمایشگاهی و درمان زودرس و صحیح است و راهکار مناسب برای جلوگیری از  بروز آن کاهش دوز کورتون‌ها بوده هرچند این امکان در برخی موارد وجود ندارد اما با کنترل قند خون می‌توان این بیماری را مدیریت کرد.

دبیر بورد تخصصی  قارچ شناسی پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی  مبتلا به کرونا  نیز در معرض خطر ابتلا  بیشتری به  این نوع قارچ هستند و کنترل قند در این بیماران بسیار جدی است.

شکوهی در پاسخ به شیوه درمان این بیماری گفت: درمان با داروهای ضد قارچی است که بر اساس علایم بالینی بیمار و با تایید آزمایشگاه صورت می گیرد.  

وی ادامه داد: با افزایش بروز این بیماری در بیماران کرونایی و نیاز بیشتر به داروهای ضد قارچی مورد استفاده در موکورمایکوزیس ( آمفوتریسین بی)،  متاسفانه کمبودی در مراکز درمانی وجود داشت ‌و خوشبختانه تلاش برای وارد کردن این دارو انجام شده است، اما با توجه به بروز بالای این بیماری نیاز به سرعت بخشیدن به واردات دارو و همچنین جایگزینی با داروهای ضد قارچی موثر دیگر وجود دارد که لازم است این داروها توسط سازمان غذا و دارو مورد تایید قرار گیرد.

ارسال نظر: