کدخبر: 3100

مرغ دوباره کمیاب شد!

مرغ در برخی از فروشگاه‌ها کمیاب شد. البته در برخی از فروشگاه‌ها عرضه مرغ قطعه‌ای به طور محدود وجود دارد با این حال اما رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید: مردم مرغ را گران نخرند، چرا که از هفته آینده عرضه مرغ به بازار بیشتر می‌شود.

با آن که ثبت سفارش نهاده‌های دامی زیاد شد اما مرغداران می‌گویند شیوه توزیع خوراک مرغ مناسب نیست. عدم توزیع نهاده‌ها دوباره در بازار کمبود ایجاد کرده است. برخی از فروشگاه‌ها مرغ ندارند. برخی‌های دیگر می‌گویند به محض اینکه سهمیه‌ها تحویل داده می‌شود مرغ اضافی نمی‌ماند و فروخته می‌شود.

سهمیه دان مرغ کم شد؟

آیا سهمیه دانِ مرغ دوباره کم شد؟ برخی می‌گویند ۴۵ روز است که دوباره توزیع نهاده از سوی بازارگاه کمتر شده و ذرت هنوز به دست مرغداران نرسیده است. اما رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی توضیح داد: خوراک مرغ از گمرکات بارگیری می‌شود و توزیع نهاده مرغ نسبت به ماه‌های گذشته بهتر شده است اما دولت هنوز براساس ظرفیت مرغداری‌ها به آنها خوراک نمی‌دهد و ممکن است برخی مرغداری‌ها خوراکی به دست‌شان نرسیده باشد.

محمد یوسفی گفت: تولیدکنندگان بر شیوه قیمت‌گذاری اعتراض دارند. براساس قیمت نهاده‌هایی که به دست مرغداران می‌رسد قیمت واقعی مرغ بیش از ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. از این‌رو منتظریم این جا‌به‌جایی‌ها تمام شود تا بخش‌خصوصی درباره قیمت مرغ با وزارت جهاد وارد مذاکره کند.

چرا مرغ کم است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد چهار میلیون تن نهاده در بنادر وجود دارد. گمرک ایران می‌گوید براساس مدارک و مستندات، بعد از اظهار حداقل ۴۵ روز زمان می‌برد تا مجوز بازارگاه به صورت کاغذی به آنها ارائه شود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به علت کمبود مرغ بیان کرد: کمبود مرغ در بازار دو دلیل دارد. اول اینکه تولید جوجه‌های یک روزه کمتر شده است. همین مساله جوجه را گران کرده است. از طرف دیگر در اواخر ماه حقوق کارمندان واریز می‌شود و تقاضا برای خرید مرغ دو چندان می‌شود.

او به دولت توصیه کرد که هر چه دخالت‌های غیرمعمول آنها در توزیع نهاده و قیمت‌گذاری بیشتر شود در آینده چالش‌ها در صنعت مرغ هم بیشتر می‌شود.

چندی پیش حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان به ایسنا گفته بود: « نرخ واقعی مرغ ۳۷ هزار تومان است اما دولت به دلیل اینکه می‌خواهد به مردم یارانه بدهد، قیمت را پایین نگه می‌دارد، چرا که بسیاری از مردم قدرت خرید بالایی ندارند.»

ارسال نظر: