کدخبر: 3396

یارانه معیشتی | یارانه | زمان واریز یارانه

یارانه 19 میلیونی در انتظار هر ایرانی | شرایط دریافت

براساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰، ۹۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران پرداخت شده که معادل پرداخت ۹۸ میلیارد دلار یارانه انرژی در سال است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که دهک‌های بالا سهم ۲۰ برابری از یارانه بنزین را به خود اختصاص داده‌اند افزود: مهمترین اصل در کشور باید جلوگیری از تورم باشد.

مسعود خوانساری در نشست هات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آمار رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه سالانه در ایران ۶۳ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود گفت: براساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰، ۹۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران پرداخت شده که معادل پرداخت ۹۸ میلیارد دلار یارانه انرژی در سال است، اما اگر همان رقم ۶۳ میلیارد دلار سازمان برنامه و بودجه را در نظر بگیریم این یعنی به هر نفر ایرانی در سال ۱۹ میلیون تومان یارانه تعلق می‌گیرد که اگر به صورت هدفمند درصدی از آن را به بخش‌های آسیب پذیر بدهیم اقتصاد کشور به حرکت در می‌آید و از آسیب بیشتر دهک‌های پایین جلوگیری می‌کند، زیرا اکنون بیشترین سود را از یارانه بنزین دهک‌های بالا می‌برند.

سهم ۲۰ برابری دهک‌های بالا از یارانه بنزین

یارانه

وی اضافه کرد: ادامه روند فعلی موجب افزایش اختلاف طبقاتی می‌شود ضمن اینکه آثار مثبتی هم در رفاه مردم نخواهد داشت بلکه با کنترلی که روی قیمت‌ها صورت می‌گیرد از آزادسازی قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود کالا و محصولات تولیدی در کشور به خارج از کشور قاچاق شود.

خوانساری گفت: اگر قرار است که اقتصاد کشور ساماندهی شود دولت باید به دو نکته توجه کند نخست بحث یارانه‌های پرداختی و دوم یکنواخت کردن نرخ ارز است، زیرا همچنان ارز ترجیحی را پرداخت می‌کنیم و در بودجه امسال هم این ارز آمده است.

وی افزود: امیدوارم هر چه زودتر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف ارز چند نرخی در دستور کار دولت قرار گیرد ضمن این که مهمترین بحثی که می‌تواند در دستور کار دولت باشد جلوگیری از تورم است که همچنان به اقتصاد کشور آسیب می‌زند از این رو درخواست ما این است نخستین اولویت دولت به ویژه مسئولان اقتصادی و معاون اول دولت، جلوگیری از تورم بیشتر در روزهای آینده باشد.

سهم ۲۰ برابری دهک‌های بالا از یارانه بنزین

یارانه

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه خوشبختانه این روزها تزریق واکسن سرعت خوبی گرفته و موجب کاهش بستری‌ها و تلفات در کشور شده است گفت: کاش این تصمیم زودتر گرفته می‌شد و با بداندیشی و بدفهمی مسئولان سابق، متحمل این قدر تلفات نمی‌شدیم البته با تصمیمات درستی که در دولت سیزدهم وضع شده سرعت واکسیناسیون روند معقولی گرفته و اکثر مناطق کشور از حالت قرمز به حالت زرد تبدیل شده که امیدواریم با ادامه روند واکسیناسیون از شر ویروس منحوس کرونا خلاص شویم.

خوانساری گفت: بر اساس آمار سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، تولیدات صنعتی دنیا در فصل اول ۲۰۲۱ با رشد ۱۲ درصدی و در فصل دوم ۲۰۲۱ با رشد ۱۸ و دو دهم درصدی همراه بوده که این میزان در ایران و در فصل اول ۲۰۲۱ معادل ۸ و ۴ دهم درصد و در فصل دوم ۲۰۲۱، معادل شش و یک دهم درصد بوده است که امیدواریم این رشد در بقیه بخش‌های اقتصادی کشور از جمله در بخش خدمات هم اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: سال گذشته که اقتصاد کشور از رکود خارج شد رشد یک تا ۲ و ۹ دهم درصدی داشت که در فصل اول امسال این میزان به ۶ و ۲ دهم درصد تا ۷ و ۴ دهم درصد افزایش یافته که اگر در ادامه سال همین میزان رشد را داشته باشیم امیدواریم وضعیت اقتصاد کشور بهتر شود.

 خوانساری گفت: همچنان رشد نقدینگی در کشور ادامه دارد و در مرداد امسال به ۳۹۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده که علت اصلی این رشد نقدینگی، کسری بودجه بوده است یعنی درآمدها با هزینه‌ها تطابق ندارد به طور نمونه در این چند ماه گذشته سال تنها ۵۰ درصد درآمدها محقق شده بنابراین دولت مجبور شده است از تنخواه‌گردان بانک مرکزی استفاده کند که همین امر موجب افزایش پایه پولی و در نهایت افزایش نقدینگی شده است.

وی ادامه داد: مهمترین اصل در کشور باید جلوگیری از تورم باشد، زیرا اگر تورم به همین منوال ادامه یابد در ادامه سال وضع تورم در کالاها و خدمات به شدت افزایشی خواهد بود.

ارسال نظر: