کدخبر: 3766

اخبار روز/اخبار مهم روز/اخبار حوادث

محدودیت تردد جدید | جریمه یک میلیونی در انتظار مسافران

سفر به شهرهای شمالی و به خصوص استان مازندران از روز گذشته ۱۱ مهرماه آغاز شده و رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران از ترافیک سنگین در محور هراز خبر داده است.

یک روز مانده به شروع تعطیلات هفته دوم مهرماه، ترافیک در جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی سنگین شده است. آیا سفر به شهرهای شمالی ممنوع است و مسافران جریمه می‌شوند و یا محدودیت‌های سفر حذف شده است؟

سفر به شهرهای شمالی و به خصوص استان مازندران از روز گذشته ۱۱ مهرماه آغاز شده و رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران از ترافیک سنگین در محور هراز خبر داده است. اما آیا مسافران شمال جریمه می‌شوند؟

آخرین نقشه کرونایی شهرهای ایران که در تاریخ ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰ منتشر شده نشان می‌دهد اکثر شهرها و استان‌های ایران از وضعیت قرمز خارج شده‌اند و در تاریخ ۱۱ مهرماه تنها ۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

محدودیت تردد |چه کسانی جریمه می‌شوند؟

محدودیت تردد

۱۹۸ شهرستان وضعیت نارنجی دارند و ۱۷۶ شهر هم در وضعیت زرد هستند. تعداد شهرهای آبی کرونایی هم نسبت به گذشته بیشتر شده و تعداد آن به ۵۸ شهرستان رسیده است.

به گفته جانشین پلیس راهور ناجا محدودیت تردد «از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی ادامه دارد. خودروهای با پلاک بومی اگر از شهرهای قرمز خارج شوند، یک میلیون تومان و اگر از شهرهای نارنجی خارج شوند ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

این جریمه درباره ورود به شهرهای قرمز و نارنجی هم اعمال می‌شود. یعنی سفر به شهرهای قرمز مشمول جریمه یک میلیونی و سفر به شهرهای نارنجی مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی می‌شود.

سفر به کدام شهرهای شمال ممنوع است؟

نکته دیگری که وجود دارد این است که اسامی هیچ کدام از شهرهای شمالی و پرتردد در لیست شهرهای قرمز کرونایی نیست و احتمالا محدودیت‌هایی که برای سفر به شهرهای قرمز وضع شده بود، شامل مسافران شهرهای شمالی نمی‌شود.

نقشه کرونایی استان مازندران در تاریخ ۱۱ مهر ماه کاملا زرد است و حتی برخی از شهرهای این استان وضعیت آبی دارند. بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سفر به شهرهای زرد و آبی مجاز است و مسافران نباید جریمه شوند. پس مسافران استان مازندران جریمه نمی‌شوند.

اما وضعیت استان گیلان کمی متفاوت است. در نقشه کرونایی موجود، وضعیت استان گیلان نارنجی و زرد است و البته چند شهر با وضعیت آبی هم در این استان وجود دارد.

این نقشه هم نشان می‌دهد که سفر به برخی از شهرهای استان گیلان هم در تعطیلات مهرماه مجاز است و تردد خودروهای شخصی به این استان‌ها مشمول جریمه یک میلیون تومانی نمی‌شود.  اما ممکن است مسافران برخی از شهرها مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی شوند.

لیست شهرهای قرمز ۱۲ مهرماه

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، چند استان در غرب و شمال غربی ایران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. برای مثال شهرستان‌های سرپل ذهاب، پاوه، کرمانشاه، جوانرود، گیلانغرب و هرسین همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

بر این اساس مسافرانی که به این شهرها سفر می‌کنند منتظر جریمه یک میلیون تومانی هستند. اما سفر به شهرهای استان مازندران مشمول جریمه نمی‌شود. چون هیچ کدام از شهرهای استان مازندران قرمز یا نارنجی نیست.

جریمه ۲۰۰ هزار تومانی مشمول چه کسانی است؟

اگرچه ممنوعیت تردد به شهرهای شمالی برداشته شده، اما آنگونه که پلیس راهور ناجا خبر داده ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح در تمام شهر ها با وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و آبی برقرار است و متخلفان ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

جانشین پلیس راهور ناجا گفته ماموران و گشتی‌های پلیس راه و راهور ناجا و همچنین دوربین‌های هوشمند جاده‌ای ترددهای غیرمجاز را اعمال قانون کرده و نسبت به صدور جریمه اقدام خواهند کرد.

ارسال نظر: