کدخبر: 3875

ماجرای طرح صیانت به کجا رسید؟

امروز اعضای هیأت رئیسه کمیسیون ویژه طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی تعیین و رضا تقی پور رئیس این کمیسیون شد

 

بر این اساس علی یزدی‌خواه نایب رئیس اول، حسن نوروزی نایب رئیس دوم، مهرداد ویسکرمی و بیژن نوباوه دبیران کمیسیون و لطف الله سیاهکلی به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شدند.

این کمیسیون با حضور نمایندگانی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس آغاز به کار می‌کند، اما مشخص نیست از چه زمانی. نمایندگان مجلس هم گفته‌اند قرار است طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی توسط این کمسیون بررسی می‌شود.

اگرچه پیش از این اوایل مرداد بود که گفتند این طرح از دستور کار مجلس خارج شد. اما طولی نکشید که برخی از نمایندگان مجلس آن را تکذیب کردند و گفتند فقط نوبت بررسی آن نشده است.

پس از تصویب بررسی طرح حمایت از کابران در فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قرار بود نخستین جلسه کمیسیون مشترک مجلس امروز برگزار شود. طرحی برای احراز هویت کاربران که قرار است دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را محدود کند. استفاده از فیلترشکن ممنوع و در صورت استفاده جرم حساب می‌شود.

با وجود انتقادات گسترده علیه این طرح با این حال نمایندگان مجلس هنوز بر اجرایی کردن اصرار دارند و کمسیون ویژه برای بررسی آن نیز تشکیل داده‌اند.

تقی پور پیشگام برای اجرای طرح

رضا تقی پور، رئیس کمسیون ویژه بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، در واقع کسی بود که همزمان با انتخابات ۱۴۰۰ از بررسی این طرح خبر داده بود.

او گفته بود: «۱۷۰ نماینده این طرح را امضا کردند و این طرح به زودی در دستور کار پارلمان قرار می‌گیرد. پس از تبدیل شدن به قانون امیدواریم این حوزه سامان خوبی پیدا کند.» اگرچه طولی نکشید و آن را تکذیب کرد. اما حالا خود رئیس کمسیون این طرح شده است.

به نظر می‌رسد همزمانی با انتخابات ۱۴۰۰ بوده که صحبت درباره اجرایی کردن این طرح را به تعویق انداخت. اما با پایان انتخابات نمایندگان به صراحت از اجرایی کردن آن صحبت کردند. هفته گذشته آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفته بود: قرار است از کاربران فضای مجازی حمایت کنیم و به دلیل همین صیانت باید تمامی نشست‌های کمیسیون مشترک علنی باشد؛ چراکه بنا داریم از پلتفرم‌ها حمایت جدی کنیم!

ارسال نظر: