کدخبر: 4058

علت کندی اینترنت مشخص شد | پای طرح صیانت در راه است!

کندی اینترنت در حالیست که به گفته مسئولان هدف ایجاد شبکه ملی اطلاعات این است که ظرفیت‌های اینترنت داخلی به اندازه‌ای تقویت شود که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند.

در روزهای اخیر کندی سرعت اینترنت باعث نگرانی بسیاری از کاربران و فعالان کسب‌و‌کارهای آنلاین شده و برخی این موضوع را به اجرای طرح صیانت از فضای مجازی مرتبط می‌دانند.

همزمان با جدی‌تر شدن اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، کندی اینترنت‌های ثابت و خط‌‌وط تلفن همراه صدای گلایه بسیاری از کاربران را در آورده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا دلیل کندی اینترنت را وجود تحریم‌ها بیان و اعلام کرده است که این تحریم‌ها به اپراتورها اجازه نداده تجهیزات خود را سریع‌تر وارد کنند و پهنای باند شبکه خود را توسعه دهند.

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم با آغاز سال تحصیلی جدید از مهر و برگزاری کلاس‌های دانشجویان و دانش آموزان به صورت مجازی میزان و حجم استفاده از اینترنت به صورت قابل توجهی افزایش یافته که این مساله موجب کندی سرعت اینترنت در برخی نقاط و در ساعات پیک استفاده شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت شاتل هم می‌گوید که از دو ‌ماه پیش و زمان شروع فعالیت وزیر ارتباطات جدید تا امروز پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته است. همچنین مجوز این افزایش ظرفیت پهنای باند، باید از سمت شورای عالی فضای مجازی صادر شود و چنین اتفاقی تا امروز رخ نداده است.

با توجه به گفته این مسئولان به نظر می‌رسد دلیل اصلی کندی سرعت اینترنت بیش از هر عاملی، نبود زیرساخت و پهنای باند مناسب است. این نشان می‌دهد اینترنت کشور ظرفیت لازم برای استفاده کاربران در شرایط خاص را ندارد. اما چرا کندی اینترنت با اجرای طرح صیانت اتفاق افتاده است؟

نشانه آغاز طرح صیانت اینترنت؟

اینترنت

گزارش‌ها حاکی از آن است که همزمان شدن اجرای طرح صیانت از فضای مجازی و مشکل سرعت اینترنت باعث نگرانی بسیاری از کاربران و فعالان کسب‌وکارهای آنلاین شده است که امکان دارد به کندی اینترنت بی‌ربط نباشد. بخشی از کامنت‌های مخاطبان در زیر آمده است:

«بنظرم ⁧‫صیانت‬⁩ شروع شده، اینترنت ایرانسل خانگی ما در بدترین وضعیت سرعت و پایداری ممکن به سر می‌بره..»

«درحالی امروز زارع‌پور وزیر ارتباطات وعده اینترنت با سرعت چندگیگی داد که روزبه‌رور سرعت نت موبایل و خانگی کم‌تر می‌شود. ‌هنوز ⁧‫طرح صیانت‬⁩ اجرا نشده، سرعت اینترنت‬⁩ فاجعه شده‌ است.»

«‌جدا با این سرعت مزخرف اینترنت ⁧‫طرح صیانت‬⁩ میخوایم چکار؟ ‌بخدا ما با این سرعت هیچ کاری نمی‌تونیم بکنیم.»

کندی اینترنت در حالیست که به گفته مسئولان هدف ایجاد شبکه ملی اطلاعات این است که ظرفیت‌های اینترنت داخلی به اندازه‌ای تقویت شود که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند.

اما با توجه به ماهیت طرح صیانت می‌توان این نکته را در نظر گرفت که ممکن است برای ایجاد زیرساخت طرح صیانت، پهنای باند اینترنت بین‌المللی در حال کاهش یافتن و پهنای باند اینترنت بومی در حال جایگزین شدن است. اما مشکلات به وجود آمده در سیستم اینترنتی کشور نشان می‌دهد که طرح صیانت هنوز از زیرساخت‌‌های مناسب و کافی بهره‌مند نیست.

با به وجود آمدن مساله کندی اینترنت این سوال در ذهن مخاطبان ایجاد شده که با وجود این مشکلات، شبکه ملی اطلاعات توانایی اجرایی شدن را دارد؟

​همزمان با جدی‌تر شدن اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، کندی اینترنت‌های ثابت و خط‌‌وط تلفن همراه صدای گلایه بسیاری از کاربران را در آورده است.

این روزها وضعیت اختلال اینترنتی در برخی شهرها به اوج خود رسیده، این درحالی است که پیش از انتخابات اینترنت به حق مردم تبدیل شده بود و وعده رایگان شدن آن داده می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیش از یک ماه است که کاربران فضای مجازی از کندی سرعت اینترنت در ساعات مختلف شبانه روز انتقاد دارند و درباره این نارضایتی بارها از سوی کاربران و کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی بحث و اظهارنظر شده است. حتی عده‌ای از کاربران و رسانه‌ها این افت کیفیت را به اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی ارتباط دادند و کاهش دستوری پهنای باند را دلیل اختلال اینترنت بیان کردند.

البته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از پیگیری علت کندی اینترنت خبر داده و درعین حال، علت این مسئله را آغاز سال تحصیلی و استفاده دانشجویان و دانش‌آموزان از اینترنت می‌داند. با این حال حدود دو هفته گذشته یعنی ۱۲ مهرماه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات با اشاره به دریافت گزارش‌های مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه کاربران از کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در برخی از نقاط کشور، دستور پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به این موضوع را داد. با این حال گزارش ها هنوز حکایت از کندی اینترنت دارد.(روزنامه خراسان)

این درحالی است که رئیسی پیش از انتخابات در ضبط برنامه تبلیغاتی خود در رادیو فرهنگ درباره برنامه‌های دولتش برای اینترنت و فضای مجازی بیان کرده بود: اینترنت و فضای مجازی تمام لایه‌های زندگی ما را تحت‌تاثیر قرار داده و هیچ ساخته بشری به این سرعت فراگیر نشده است.

رئیسی افزود: امروز اینترنت به حق مردم تبدیل شده و مسائل آموزشی و اقتصادی و تحقیق و پژوهش در اقصی نقاط کشور در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

رئیسی در همین‌ راستا تأکید کرد: باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود.(دنیای اقتصاد)

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

ارسال نظر: