کدخبر: 4062

یارانه معیشتی | یارانه | زمان واریز یارانه

با یارانه 45 هزار تومانی خداحافظی کنید | رقم جدید یارانه چقدر هست؟

رقم ۴۵ هزار تومانی یارانه نقدی هر شهروند ایرانی حالا به یک شوخی بی مزه می‌ماند.

رقم ۴۵ هزار تومانی یارانه نقدی هر شهروند ایرانی حالا به یک شوخی بی مزه می‌ماند. تقریبا دیگر برای کسی واریزشدن یا نشدن این رقم یا سر موعد واریز شدنش هم دیگر اهمیتی ندارد. اهمیتی ندارد، چون ارزشی ندارد.

رقم ۴۵ هزار تومانی یارانه نقدی هر شهروند ایرانی حالا به یک شوخی بی مزه می‌ماند. تقریبا دیگر برای کسی واریزشدن یا نشدن این رقم یا سر موعد واریز شدنش هم دیگر اهمیتی ندارد. اهمیتی ندارد، چون ارزشی ندارد.

آن روز‌هایی که این رقم کمی برای طبقه متوسط و فقیر ایرانی درخور اعتنا بود، می‌شد با آن یک کار‌هایی کرد. می‌شد در یک خانواده پنج، شش نفره روی جمع پول یارانه حساب باز کرد؛ ولی حالا آنگونه که تجارت نیوز در گزارش خود عنوان کرده ارزش واقعی یارانه به هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

رقم واقعی یارانه چقدر هست؟

یارانه

زمانی که اواخر دهه هشتاد، سازمان هدفمندی یارانه‌ها کارش را آغاز کرد ارزش یک دلار، هزار تومان بود. حالا قیمت دلار صرافی ملی به بیشتر از ۲۶ هزار تومان رسیده و همین کاهش ارزش پول ملی باعث شده است که ارزش واقعی، یعنی مبلغی که به حساب سرپرست خانوار به ازای هر نفر واریز می‌شود هزار و ۷۰۰ تومان است. افزایش قیمت کالا‌های اساسی در این مدت باعث شد سبد خانواده‌ها از لبنیات و گوشت خالی بماند و حتی در دهک‌های پایین این موضوع به پول نان هم برسد.

از آن طرف، حرف و حدیث‌هایی هم وجود دارد که دولت و مجلس می‌خواهند با ایجاد یک بانک اطلاعاتی قوی، یارانه بگیران واقعی را از اقشار مرفه جامعه جدا کنند. هرچند از زمان آغاز هدفمندی یارانه‌ها هیچ وقت بانک اطلاعاتی شفاف و درستی وجود نداشته، اما گذشته نشان داده است این امر بدون برنامه ریزی درست و صادقانه می‌تواند به یک چالش ملی تبدیل شود.

اگر قرار بود یارانه نقدی نیز مثل دلار یا حداقل به اندازه رشد دلار افزایش یابد یارانه‌های ۴۵ هزار تومانی باید به رقمی حدود ۱٫۲ میلیون تومان برسد. اتفاقی که از تخیل خیلی از افراد دور است.

اما با این حال قدرت خرید یارانه نقدی در سال ۸۹ معادل خرید ۴۵ دلار بود، ولی حالا ۲ دلار هم نمی‌توان با این یارانه‌ها خرید. ۴۵ برابر یارانه ۴۵ هزار تومانی معادل یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان می‌شود.

شنیده‌ها حاکی از این است که طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ که به تبصره هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دارد به هر شخصی که اکنون یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت می‌شد در سال ۱۴۰۰ یارانه ۹۱ هزار تومانی پرداخت می‌شود، یعنی اینکه تمامی افراد یارانه بگیر در سال ۱۴۰۰ یارانه دو برابری دریافت می‌کنند. این یعنی همچنان رقم یارانه پرداختی به هر ایرانی تا سال‌ها دست نخورده باقی می‌ماند و در حد یک شوخی ادامه پیدا می‌کند.

ارسال نظر: