کدخبر: 4485

یارانه معیشتی | یارانه | زمان واریز یارانه

دولت رئیسی به این افراد یارانه جدید می دهد | یارانه جدید چقدر هست؟

وزیر نفت چندی پیش وعده داده بود که برای جبران اختلال پیش آمده در این چند روز، قرار است با هماهنگی رییس‌جمهور، سهمیه سوخت جبرانی به رانندگان اختصاص داده شود.

وزیر نفت، وعده داده بود برای جبران اختلال پیش آمده در این چند روز، قرار است سهمیه سوخت جبرانی به رانندگان اختصاص داده شود. این سهمیه چقدر است و چقدر آب می‌خورد؟

وزیر نفت چندی پیش وعده داده بود که برای جبران اختلال پیش آمده در این چند روز، قرار است با هماهنگی رییس‌جمهور، سهمیه سوخت جبرانی به رانندگان اختصاص داده شود.

اما میزان این سهمیه سوخت چقدر است؟ مدیرعامل شرکت پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی قبلا گفته بود میزان دقیق این سهمیه مشخص نیست اما پس از محاسبه و بررسی تعداد خودروها و موتورسیکلت‌ها، این سهمیه اعلام می‌شود.

برخی پیش‌بینی می‌کنند میزان این سهمیه ۶۰ لیتر باشد و ماه‌های آینده واریز شود. یعنی ۶۰ لیتر سهمیه جبرانی و ۶۰ لیتر سهمیه عادی رانندگان و به طور مجموع ۱۲۰ لیتر برای خودروهای شخصی.

این وعده در حالی داده شده است که پیش‌بینی عملکرد منابع بودجه تا آخر سال ۱۴۰۰ حکایت از کسری منابع غیرقابل تامین در حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان دارد. در این صورت دولت برای تخصیص یارانه ۱۲۰ لیتری، قطعا به مشکلات زیادی بر می‌خورد.

بنا بر اعلام سازمان برنامه و بودجه، حدود ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی می‌گیرند. همین حدود هم کارت سوخت تا به امروز توزیع شده است. اگر دولت قصد تخصیص معادل ۶۰ لیتر بنزین به این ۶۰ میلیون نفر داشته باشد، یعنی باید به ازای هر نفر ما به تفاوت قیمت آزاد و قیمت یارانه‌ای سوخت را پرداخت کند. یعنی به ازای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان. با این حساب دولت برای جبران این قطعی‌های سوخت، باید ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کند.

به گزارش اعتماد، بهار ۱۴۰۰، استقراض دولت از بانک مرکزی نسبت به اسفند سال گذشته نزدیک ۴۴ درصد افزایش داشته است. حالا باید دید دولت قصد دارد این مبلغ را چگونه تامین کند و با پشتوانه کدام بودجه، وعده بنزین ۱۵۰۰ تومانی به مردم می‌دهد؟

ارسال نظر: