کدخبر: 4641

قیمت مرغ | قیمت مرغ تازه | قیمت ران مرغ

تصمیم جدید برای نوسان قیمت مرغ | قیمت مرغ چقدر می شود؟

در این بخش کمیسیون اقتصادی نظر خود را به دولت قبل اعلام کرد تا منابع ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به طور مستقیم به کارت اعتباری تبدیل و به مردم ارائه شود.

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حتی اگر ما با ۲ دلار در هر کیلو مرغ به کشور وارد کنیم،گوشت مرغ باید با قیمت ۱۰ هزار تومان به دست مردم برسد اما در حال حاضر اینچنین نیست.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگویی با اشاره به سرنوشت و تعیین تکلیف ارائه کارت اعتباری یارانه ای و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: موضوع پیشنهاد شده از دوره قبل در مجلس مطرح بوده است.

وی افزود: در این بخش کمیسیون اقتصادی نظر خود را به دولت قبل اعلام کرد تا منابع ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به طور مستقیم به کارت اعتباری تبدیل و به مردم ارائه شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که روش تخصیص ارز به واردات روش درستی نیست و دلیلش هم  این بود که علی رغم اینکه ما به طور متوسط سالانه ۱۵ میلیارد دلار منابع ارزی کشور را برای کالای اساسی در نظر گرفتیم، حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در طول این سالها با میانگین ۱۰ هزار تومان تفاوت کالای اساسی به دست مردم نرسیده است و به نظر می رسد ادامه این روند به صلاح کشور نیست  لذا در دوره قبل موضوع بحث روش جایگزینی به جای ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم انتفاع مردم مطرح شد که راه حل آن هم ارائه شد اما متاسفانه در دولت دوازدهم ما به توافق لازم نرسیدیم و دولت نپذیرفت و متاسفانه مافیای واردات در کشور با اعمال نفوذ و ترساندن مسئولین ارشد نظام، اجازه ندادند این کار عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در دولت سیزدهم خوشبختانه این موضوع از هفته های اول در دستور کار قرار گرفت لذا دولت و مجلس در این زمینه در حال بررسی است.

یارانه قیمت مرغ را تعدیل می کند؟

قیمت مرغ

وی بیان داشت:  یک پیشنهاد این است که یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشود ولی روش آن از طریق کارت اعتباری باشد و کارت اعتباری هم به مانند کارت سوخت باشد.

 پورابراهیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این تصمیم اقتصادی را باید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بگیرد و یا خیر ؟گفت: اگر دولت بخواهد این کار را انجام بدهد و اگر لازم باشد تغییراتی در بودجه اعمال شود، طبیعتا نیاز به مصوبه مجلس دارد؛ اما اگر این مسئله نیاز به تغییر بودجه و جابه جایی ردیف ها نداشته باشد، طبیعتا دولت می تواند اقدام کند و نیاز به مصوبه مجلس ندارد ولی به جهت اینکه هماهنگی را انجام دهد و ارکان نظام را در جریان این موضوع قرار دهد، طبیعتاً این مسئله می‌تواند به عنوان یک نظر مشورتی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شود. با این حال فعلا کار کارشناسی بر روی مسئله صورت می‌گیرد و دولت و مجلس هم مشغول همفکری در این زمینه هستند.

وی بیان داشت: در هر صورت ادامه این مسیر قطعاً به صلاح کشور نیست لذا ما در این فرآیند به جز ایجاد رانت و فساد، توقف تولید و  بحث قاچاق کالای اساسی به خارج از کشور و افزایش سرانه مصرف، چیز دیگری ندیدیم.

پورابراهیمی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارائه کارت یارانه ای و پیش‌بینی ها در زمینه افزایش نرخ تورم پس از این تصمیم، اظهار داشت: در حال حاضر عملا گرانی موجود رقم خورده است .شما محاسبه کنید و ببینید که اگر ما بخواهیم واردات مرغ را در کشور انجام دهیم باید با چه قیمتی انجام شود؟ مثلا ما با یک و نیم دلار و یا یک و هشت دهم دلار می‌توانیم واردات مرغ را در کشور انجام  دهیم، خب سوال این است که حتی اگر ما با ۲ دلار در هر کیلو، مرغ وارد کنیم آنهم با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی، گوشت مرغ باید با قیمت ده هزار تومان به دست مردم برسد.اما همین الان مردم گوشت مرغ را در کشور و در بازار جور دیگری و با نرخ دیگری تهیه می‌کنند.

وی تاکید کرد:  قیمتی که  در حال حاضر مردم خرید می‌کنند با نرخ بازار آزاد است .بنابراین اگر این اتفاق بیفتد قیمت ها هم کاهش پیدا می کند. در حال حاضر گزارشی که بانک مرکزی در سالهای اخیر به طور رسمی منتشر کرده حاکی از این است که نرخ تورم کالای اساسی از نرخ تورم کالای غیر اساسی بالاتر است و این برای کشور فاجعه است، یعنی ما ارز ۴۲۰۰ می‌دهیم اما مردم متحمل تورم می شوند لذا در زمینه موضوع تورمی که برخی ها مطرح می کنند باید گفت که عملاً قیمت‌ها به اندازه نرخ تورم افزایش پیدا کرده و به سقف افزایش ها رسیده است البته در برخی از کالاها امکان دارد تغییرات صورت گیرد اما این روشی که مورد پیشنهاد است به مراتب این جایگزینی را انجام می دهد و نسبت به آن نگرانی جدی نداریم.

ارسال نظر: