کدخبر: 4747

بیمه | بیمه تامین اجتماعی | سایت بیمه

خبر خوش | بیمه زنان خانه دار آغاز شد

گسترش بیمه‌‌‌های اجتماعی از اهداف کلان اجتماعی و اقتصادی کشورها محسوب می‌شود. پوشش بیمه‌ای امروز یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع است.

مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی گفت: تمام زنان و دختران کشور در رده سنی بین ۱۸ سال تمام تا ۵۰ سال تمام بدون هرگونه سابقه حق بیمه قبلی می‌توانند از حمایت‌های تامین اجتماعی برخوردار شوند که مبلغ حق بیمه برای سال‌جاری اگر نرخ ۱۲‌درصد انتخاب شود حدود ۳۱۸‌هزار تومان باید پرداخت شود و در صورتی که ۱۴‌درصد انتخاب شود ۳۷۲‌هزار و با انتخاب ۱۸‌ درصد باید ۴۷۸‌ هزار تومان پرداخت شود.

گسترش بیمه‌‌‌های اجتماعی از اهداف کلان اجتماعی و اقتصادی کشورها محسوب می‌شود. پوشش بیمه‌ای امروز یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع است. در کشور ما نیز برنامه گسترش و تعمیم بیمه آحاد جامعه از جمله بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، زنان، دانشجویان وغیره از چند سال پیش در دستور کار سازمان قرار گرفت.

بیمه و تامین امنیت اجتماعی و اقتصادی یکی از مطالبات همیشگی جامعه بانوان بوده است. در این راستا سازمان تامین اجتماعی با معرفی بیمه زنان و دختران به مطالبه آنها پاسخ داده است.

در ادامه برای آشنایی با بیمه زنان و دختران با مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه شدگان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مطالب می‌‌‌خوانیم:

او در ابتدا با اشاره به اینکه بیمه زنان خانه‌دار از آذر سال ۱۳۸۷ آغاز شد، گفت: در این تاریخ هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی این نوع بیمه را در ذیل بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تصویب کرد و مصوبه مربوطه به تمامی واحدهای اجرایی این سازمان ابلاغ شد. این نوع بیمه بر اساس خوداظهاری است و متقاضی می‌تواند راسا درخواست انعقاد قرارداد بدهد و با پرداخت حق بیمه مقرر از خدمات تامین اجتماعی برخوردار شود.

او ادامه داد: ایجاد رفاه و عدالت از مهم‌ترین اهداف سیاست‌های کلان کشور است. همچنین در جامعه اسلامی ما ‌شأن و کرامت برای آحاد جامعه به‌ویژه زنان دیده شده است. از طرفی اصل ۲۹ قانون اساسی که مهم‌ترین و بنیادی‌ترین استراتژی و راهبرد کشور در حوزه تامین اجتماعی است و بیانگر اهمیت آن در نزد ارکان کشور و آحاد مردم است بر تعمیم بیمه در جامعه تاکید کرده است. ماده یک قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵، اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی را برای همه اقشار به عنوان تکلیف قانونی عنوان کرده است. در مجموع در راستای تحقق این موضوع، بیمه گروه‌های مختلف در دستور قرار گرفته است. یکی از این گروه‌ها زنان محترمی هستند که در کارگاه‌های مشمول تامین اجتماعی شاغل نیستند اما متقاضی بیمه هستند که به این منظور بیمه زنان و دختران شکل گرفت.

شرایط بیمه زنان

بیمه

شکوری تصریح کرد: مراد و مقصود این نوع بیمه، تمامی زنان و دختران کشور است که در رده سنی بین ۱۸ سال تمام تا ۵۰ سال تمام قرار دارند و بدون هرگونه سابقه حق بیمه قبلی می‌توانند از حمایت‌های تامین اجتماعی شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگی و خدمات درمانی برخوردار شوند.

او توضیح داد: جایگاه تامین اجتماعی برای بیمه زنان خانه‌دار مانند جایگاه شاغلان در کشور است. بیمه شدگان اجباری با پرداخت حق بیمه توسط کارفرمایان بیمه می‌شوند اما بیمه‌شدگان با ماهیت اختیاری از جمله متقاضیان بیمه زنان و دختران رأسا مبادرت به بیمه‌پردازی می‌کنند. تامین امنیت اقتصادی زنان به‌خصوص در دوران پیری و ازکارافتادگی از مزایای بیمه برای زنان است.

او در ادامه گفت: سه نوع نرخ حق بیمه برای بیمه زنان خانه‌دار و دختران تعریف شده است که یکی از آنها می‌تواند انتخاب شود. دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب شورای عالی کار است که زنان متقاضی بیمه می‌توانند متناسب با سن وسابقه دستمزد موردنظر را انتخاب کنند. نرخ حق بیمه ۱۲‌درصد داریم که شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می‌شود. نرخ دیگر ۱۴‌درصد است که خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی برای آن تعریف شده است. کامل‌ترین نوع خدمات در نرخ ۱۸‌درصد است که شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است. این نرخ‌ها سهم بیمه شده است. علاوه بر آن ۲‌درصد سهم کمک دولت است که از بیمه شده مطالبه نمی‌شود و دولت پرداخت می‌کند.

او در ادامه در خصوص مبلغ ریالی بیمه در سال ۱۴۰۰ گفت: برای سال‌جاری اگر نرخ ۱۲‌درصد انتخاب شود حدود ۳۱۸‌هزار تومان باید پرداخت شود و در صورتی که ۱۴‌درصد انتخاب شود ۳۷۲‌هزار و با انتخاب ۱۸‌درصد باید ۴۷۸‌هزار تومان پرداخت شود.

شکوری در پاسخ به این سوال که «درمان یکی از خدمات قابل ارائه به این گروه از بیمه شدگان است، اگر متقاضی تحت تکفل همسر یا پدر خود باشد و از خدمات درمانی به تبع آنها برخوردار باشد آیا مختار است درمان را انتخاب نکند؟» گفت: بله، در این صورت نیازی به پرداخت سرانه درمان نیست اما برای متقاضیانی که تحت تکفل بیمه شده اصلی نیستند می‌توانند پرداخت سرانه درمان را انتخاب کنند. بر اساس مصوبه هیات محترم وزیران به ازای هر نفر امسال سرانه درمان ۷۱‌هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است.

براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، او همچنین درباره متقاضیانی که در سال‌های گذشته شاغل بودند و دارای سوابق حق بیمه هستند اما در حال حاضر بیمه آنها متوقف شده است، گفت: متقاضیانی که در سال‌های گذشته بیمه شده اجباری بودند و به هر دلیلی در حال حاضر اشتغال ندارند می‌توانند این نوع بیمه را انتخاب و نسبت به ادامه بیمه‌پردازی و تکمیل سابقه اقدام تا به بازنشستگی برسند.

او در پایان توضیح داد: ۳۶۸‌هزار زن و دختر در کشور از این بیمه استفاده می‌کنند. تمام بانوان ۱۸ سال تمام تا ۵۰ سال تمام می‌توانند از این بیمه استفاده کنند. در صورتی که بیش از ۵۰ سال سن داشته باشند، در صورت دارا بودن سوابق قبلی، معادل سال‌های بیمه‌پردازی به شرط سنی افزوده می‌شود، به عنوان مثال متقاضی که ۵۲ سال دارد اگر ۲ سال سابقه بیمه داشته باشد می‌تواند درخواست بیمه دهد. متقاضیان محترم نیازی به مراجعه به شعب تامین اجتماعی ندارند. کافی است به سامانه غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir مراجعه کنند. در این سامانه شرایط متقاضی از نظر سن و سابقه حق بیمه بررسی و در نهایت قرارداد هم منعقد می‌شود.

ارسال نظر: