کدخبر: 4754

واکسن کرونا | واکسیناسیون | کرونا

تزریق دوز سوم واکسن کرونا شروع شد | این افراد در اولویت هستند

تنها گروه سنی بالای ۶۰ سال که در نوبت اول و دوم واکسن های غیر فعال شده مانند سینوفارم و برکت زده اند باید برای دریافت نوبت سوم واکسن ترجیحاً مشابه نوبت اول (واکسن غیر فعال شده) دریافت کنند به شرطی که چهار ماه از تزریق نوبت دوم واکسن شان گذشته باشد.

در حالی که همچنان ۲۳ درصد از شهروندان با وجود در دسترس بودن واکسن‌های کرونا از تزریق آن سر باز می‌زنند تزریق دوز سوم واکسن برای کادر درمان تقریباً رو به اتمام است و هم‌اینک نوبت به تزریق دوز یادآور سالمندان رسیده است.

 محسن زهرایی متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره اینکه چه کسانی در اولویت تزریق دوز سوم واکسن کرونا هستند گفت: تنها گروه سنی بالای ۶۰ سال که در نوبت اول و دوم واکسن های غیر فعال شده مانند سینوفارم و برکت زده اند باید برای دریافت نوبت سوم واکسن ترجیحاً مشابه نوبت اول (واکسن غیر فعال شده) دریافت کنند به شرطی که چهار ماه از تزریق نوبت دوم واکسن شان گذشته باشد.

زهرایی در پاسخ به این سؤال که دوز سوم با توجه به نوع واکسن‌های تزریق شده در دوز اول و دوم انجام خواهد شد یا خیر، افزود: دریافت نوع واکسن در دوز سوم بستگی به پلتفرم واکسنی دارد که افراد در نوبت اول و دوم تزریق کرده اند. واکسن‌های کووایران برکت و سینوفارم از دسته واکسن‌های غیر فعال هستند بنابراین افراد بالای ۶۰ سال که در نوبت اول و دوم این واکسن ها را تزریق کرده‌اند می‌توانند در نوبت سوم از واکسن‌های مشابه خود یا از واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند بنابراین امکان انتخاب نوع واکسن تزریقی به نوع واکسنی که در نوبت اول و دوم دریافت کرده‌اند، بستگی دارد.

وی درباره ضرورت تزریق دوز سوم واکسن برای سالمندانی که در نوبت اول و دوم از واکسن های سینوفارم و برکت استفاده کرده اند، اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده توصیه می‌شود واکسن‌ها دو یا سه نوبت تزریق شوند، برای رسیدن به حداکثر ایمنی بخشی دریافت نوبت سوم برای گروه سنی بالای ۶۰ سال الزامی است . با توجه به اینکه افراد بالای ۶۰ سال سیستم ایمنی بدن شان ضعیف است ، پاسخ های ایمنی کمتری نسبت به واکسن ها می دهند بنابراین به این نتیجه رسیدیم که حتماً نوبت سوم واکسن نیز گذاشته شود.

به گفته زهرایی، طبق مطالعاتی که منتشر شده به نظر می‌رسد ایمنی ناشی از واکسن ها شش تا هشت ماه پایدار باشد و بعد از این مدت ایمنی حاصل از واکسن افت نسبی پیدا می‌کند، برای افزایش حداکثر ایمنی همزمان با ادامه برنامه واکسیناسیون نوبت اول و دوم؛ تزریق دوز یادآور را هم دنبال کنیم.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در مورد نحوه مراجعه سالمندان برای تزریق دوز سوم هم عنوان کرد: گروه سنی بالای ۶۰ سال که واکسن سینوفارم و برکت زده‌اند و چهارماه از تزریق نوبت دوم گذشته است به همه مراکز واکسیناسیون می‌توانند مراجعه کنند چنانچه این افراد در سفر هستند ترجیحاً برای تزریق دوز سوم به مرکز قبلی مراجعه کنند و اگر محل سکونتشان را تغییر داده‌اند می‌توانند به مراکز تزریق واکسیناسیون در شهر محل سکونتشان مراجعه کنند.

زهرایی گفت: مکاتبات با معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفته و واکسن در اختیار آنها قرار گرفته و تزریق دوز سوم واکسن برای گروه سنی بالای ۶۰سال آغاز شده است.

وی در پایان توصیه کرد: افرادی که واجد شرایط تزریق دوز سوم واکسن کرونا هستند، قبل از اینکه در صف دریافت دوز تقویت‌کننده حضور پیدا کنند، شرایط لازم برای تزریق از جمله فاصله چهار ماه پس از دریافت نوبت دوم واکسن را رعایت کنند.

ارسال نظر: