کدخبر: 5302

مدارس / بازگشایی مدارس / مدارس دخترانه

تمام مدارس از فردا باز می شوند | جزئیات مهم

سرانجام تکلیف آموزش حضوری ۱۵ میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور مشخص شد.

از فردا تمام دانش‌آموزان بعد از یک‌سال و نیم خانه‌نشینی راهی مدرسه می‌شوند. به گفته، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان همه مقاطع تحصیلی از یکم آذر در کلاس‌های حضوری مدارس حاضر می‌شوند و حضور دانش‌آموزان در این کلاس‌ها الزامی است.

سرانجام تکلیف آموزش حضوری ۱۵ میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور مشخص شد. طبق برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش از فردا تمامی دانش‌آموزان بعد از یک‌سال و نیم خانه‌نشینی راهی مدرسه می‌شوند.

آن‌طور که سرپرست وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: «دانش‌آموزان همه مقاطع تحصیلی از یکم آذر در کلاس‌های حضوری مدارس حاضر می‌شوند، حضور دانش‌آموزان در این کلاس‌ها الزامی است.»

علاوه بر این، مسئولان وزارت آموزش و پرورش یک اجبار هم پیش روی مدیران مدارس گذاشته اند، آنها تأکید داشته‌اند که درهای مدارس را از روز اول آذر ماه به بعد روی دانش‌آموزان خود باز کنند. اما اینکه دانش‌آموزان چگونه و در چه روزهایی در مدارس حضور پیدا کنند در اختیار شورای مدرسه و تأیید منطقه خواهد بود.

همچنین آموزش و پرورش اعلام کرده است که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس نظارت‌های میدانی خواهد داشت. با این همه سختگیری هنوز برخی از خانواده‌ها نگران سلامت فرزندانشان در مدرسه هستند.

از یک‌سو، خانواده‌ها نگران افت تحصیلی و خانه‌نشینی طولانی‌مدت دانش‌آموزانشان هستند و در سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که با باز شدن درهای مدارس سلامت دانش‌آموزان به دلیل شیوع بیماری کرونا به خطر بیفتد. همین موضوع باعث شده برخی مدیران مدارس با اما و اگرهایی درباره بازگشایی مدارس سخن بگویند و تأکید کنند که شرط اصلی بازگشایی‌ها رضایتنامه امضا کردن خانواده‌ها باشد.

موضوعی که یکی از مدیران ابتدایی مدارس کرج به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «مدرسه ما از ابتدای مهر ماه باز بود. برخی خانواده‌ها اصرار داشتند آموزش فرزندانشان حضوری باشد. البته خودم رضایت ندارم چرا که معاون مدرسه هر روز چند بار با تب‌سنج بچه‌ها را چک می‌کند، اما فقط تب بچه‌ها نیست. دانش‌آموز با اسنپ می‌آید و ما نمی‌دانیم او ناقل است یا خیر؟ یا در پروتکل‌های بهداشتی تأکید شده است که در و پنجره کلاس‌ها باز باشد. دانش‌آموزان با کاپشن و دستکش سر کلاس می‌نشینند و اگر سرما بخورند ما باید پاسخگو باشیم. ما نمی‌توانیم کارت واکسن را اجباری کنیم اما برخی همکارانم این کار را کرده‌اند. البته برخی همکارانم هم از خانواده‌ها رضایتنامه گرفتند. البته خودم مادر یک دانش‌آموز کلاس دهمی هم هستم که مدرسه پسرم از ما رضایتنامه گرفت. از نظرم این کار تخلف است چرا که اگر دانش‌آموز بیمار شود مسئولیتش با خانواده است. برخی مدیران مدارس جلسات مختلفی را با خانواده‌ها داشته‌اند و به آنها گفته‌ایم که گروه‌بندی می‌کنیم و آموزش را ترکیبی ادامه می‌دهیم. البته مدرسه با مدرسه متفاوت است.»

بارگذاری چک‌لیست‌های بهداشتی در سامانه مدارس

مدارس

مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای این سال تحصیلی الگوی بازگشایی تدریجی مدارس را داشتند. آنها در گام اول که همان اول مهر ماه بود مدارس حوزه روستایی و عشایری را که جمعیت دانش‌آموزی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری داشتند بازگشایی کردند. علاوه بر این دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هم از همان ابتدای مهرماه برای درس‌های عملی راهی مدرسه شدند.

نیمه آبان ماه هم یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان متوسطه دوم کلاس‌ها را حضوری پیگیری کردند. در گام آخر که اول آذر است ۹ میلیون دانش‌آموز ابتدایی و متوسطه اول راهی مدرسه خواهند شد.

با این همه، بر اساس اعلام وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی متوسطه کشوری نوبت اول واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال ۳/۷۰ درصد بوده است.

با وجود واکسیناسیون دانش‌آموزان این خانواده‌ها هستند که همچنان نگران سلامت فرزندانشان هستند و این سؤال را می‌پرسند که آیا شیوع کرونا خطری برای دانش‌آموزان و معلمان ندارد یا مدارس به امکانات بهداشتی برای شرایط کرونایی مجهز شده است؟ پاسخ این سؤال را علیرضا کمره‌ای، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش می‌دهد: «با توجه به بخشنامه ابلاغی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی همه مدارس باید چک لیست‌های بهداشتی را برای بازگشایی تکمیل و در سامانه آموزش و پرورش اعلام شده، بارگذاری کنند تا پس از آن درخواست مدیران مدارس به منطقه اعلام ‌و پس از بررسی‌های صورت گرفته و داشتن شرایط لازم، مدارس مورد نظر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقدام به بازگشایی حضوری کنند. علاوه بر تهویه مناسب کلاس‌های درس، فاصله دانش‌آموزان از همدیگر حداقل ۱٫۵ متر باشد و تمام دانش‌‌آموزان باید با ماسک باشند.»

او در پاسخ به نگرانی برخی خانواده‌ها، می‌گوید: «ما شرایط و نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم، اما مایل هم نیستیم که لفظ اجبار و اختیار را هم بیان کنیم. وقتی خانواده‌ای دانش‌آموزش را در مدرسه ثبت‌نام کرده برای ما به این معناست که می‌خواهد بهترین آموزش را دریافت کند و برای خانواده‌ها آموزش با کیفیت بسیار مهم است. اگر مدرسه باز باشد و دانش‌آموز به مدرسه برود فعالیت آموزشی اثربخشی دریافت می‌کند. در حال حاضر هم شرایط کشور به سمتی رفته است که ادارات به حالت عادی برگشته‌اند. خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند خطر بی‌سوادی و افت تحصیلی دانش‌آموزانشان را تهدید می‌کند و ما هم تمام پروتکل‌های بهداشتی را برای ورود دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ایم. با این حال برای مدارس بازگشایی‌ها اجبار است و مدیران مدارس برای دانش‌آموزانشان برنامه‌ریزی می‌کنند.»

ارسال نظر: