کدخبر: 5609

مسکن ملی/مسکن مهر/مسکن ارزان

مذاکرات برجام قیمت مسکن را ارزان می کند؟

مذاکرات برای احیای برجام که به نشست وین معروف است، در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم متوقف شد.

ایران و ۴ قدرت جهانی مذاکرات برای احیای برجام را، امروز دوشنبه ۸ آذر، بار دیگر آغاز می‌کنند. تحلیل کارشناسان از تاثیر مذاکرات بر بازار مسکن و روند قیمتی آن در ماه‌های پیش رو چیست؟

مذاکرات برای احیای برجام که به نشست وین معروف است، در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم متوقف شد.

اکنون که حدود پنج ماه از آغاز به کار دولت سیدابراهیم رئیسی می‌گذرد، قرار است مذاکرات از سر گرفته شود.

برخی کارشناسان بازارهای مالی در مدت اخیر در لایوهای اینستاگرامی تجارت‌نیوز پیش‌بینی‌های خود از قیمت مسکن را در سناریوهای مختلف برجامی و روند قیمتی آن را در ماه‌های آینده، بیان کرده‌اند.

عباسیان: مسکن از مذاکرات تاثیر نمی‌پذیرد

مسکن

مذاکرات برجام بر همه ارکان اقتصاد ما تاثیر دارد اما برخی کارشناسان عقیده دارند حتی مذاکره هم نمی‌تواند مسکن را ارزان کند.

علی عباسیان، کارشناس بازارهای مالی در رابطه با بازار مسکن گفت: مسائل دیگری به غیر از مذاکره بر بازار مسکن تاثیر دارد. یکی از موضوعات مهم ساخث ۴ میلیون مسکن است که اول باید بگوییم که ما مواد اولیه برای اجرای این طرح را نداریم و اگر هم داشته باشیم این طرح تورم زیادی ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما هیچ وقت افت قیمت مسکن را شاهد نبودیم و در بدترین حالت بازار مسکن با رکود همراه می‌شود.

کریمی‌شاد: بازار مسکن می‌تواند رکودی شود

مسکن

سامان کریمی‌شاد، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز گفت: به نظرم اگر توافقی بین ایران و آمریکا صورت بگیرد ممکن است بازار مسکن با رکود همراه شود.

او افزود: کاهش قیمت مسکن را اصلا محتمل نمی‌بینم.

طباطبائی: خروج از رکود به افت قیمت نیاز دارد

همچنین علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در این مورد گفت: مسکن معمولا بالاتر از ارزش ذاتی خود است.

او افزود: اگر گشایش اقتصادی رخ دهد، خروج مسکن از رکود به حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش در قیمت رسمی نیاز دارد. همین امروز نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد معاملات در حال انجام با همین میزان تخفیف صورت منعقد می‌شوند.

این کارشناس بازارها گفت: اگر قیمت زمین کاهش پیدا شد، افت شدیدی در قیمت مسکن رخ می‌دهد.

به گفته طباطبائی، در صورتی که دولت طرح جهش مسکن را به درستی اجرا کند، ارزش زمین به حاشیه شهرها می‌روند و قیمت زمین در مرکز و شمال هر شهر کاهش می‌یابد.

او گفت: در بهترین حالت ممکن، بازار مسکن در چهار سال آینده رکودی خواهد بود و صعود قیمتی بعید است.

حق‌شناس: طرح دولت، مسکن را ارزان نمی‌کند

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز گفت: سمت مصرف‌کننده و تقاضا در بازار مسکن، بسیار ضعیف شده اما سیاست دولت در طرح جهش مسکن اشتباه است و کمکی به حل این چالش نمی‌کند.

او تاکید کرد: دولت وظیفه‌ای در تامین مسکن ندارد و برای خانه‌دار شدن مردم باید درآمد آنها را افزایش دهد.

حق‌شناس، گفت: مسکن مهر برای اقتصاد ایران فاجعه‌آمیز بود و هنوز هم تکمیل نشده است. حال دوباره قرار است مشابه آن طرح تکرار شود که برای بانک‌ها مشکل‌ساز است و باعث تورم نیز می‌شود.

احتمال ایجاد موج تورمی

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: طرح جهش مسکن، نه تنها تاثیری بر کاهش قیمت مسکن ندارد که موج تورمی را در کشور ایجاد می‌کند.

او بیان کرد: تا زمانی که مسکن در ایران کالای سرمایه‌‌ای است نه مصرفی، کاهش قیمت رخ نمی‌دهد اما با توجه به اینکه این بخش، در رکود کنونی بازارها، آسیب قیمتی کمتری دیده است، احتمالا بازدهی آن نیز در سیکل بعدی تورم به سطح بقیه بازارها نمی‌رسد.

ارسال نظر: