کدخبر: 5863

اخبار اجتماعی| شبکه شاد| فوری: شبکه شاد هک شد

فوری: شبکه شاد هک شد

برخی از سودجویان با هک کردن آیدی صفحات مدیران و معلمان در شبکه شاد اقدام به ایجاد کانال‌های غیر اخلاقی می کنند.

 پلتفرم اختصاصی وزارت آموزش و پرورش یا همان شبکه آموزشی دانش‌آموزان «شاد» فروردین سال ۱۳۹۹ رونمایی شد و تا به امروز به عنوان یک بستر آموزشی مجازی در مدارس کشور فعالیت دارد.

اما مدتی بعد از استفاده کاربران از شبکه شاد، برخی اخبار از تخلفاتی که با استفاده از اطلاعات بعضی کاربران در این شبکه رخ داده است، منتشر شد که در این بین از هویت مدیران، معاونان و معلمان برخی مدارس سوء استفاده شده است.

با گذشت بیش از یک سال از راه اندازی شبکه شاد برای بررسی بیشتر، مجدد به سراغ این شبکه رفتیم که در ادامه متوجه ایجاد کانال‎هایی نامتعارف در این بستر شدیم که در این بین افرادی با تشکیل این کانال‌ها اقدام به بارگذاری و انتشار تصاویر و فیلم‌های غیراخلاقی کرده اند.

برخی از افراد با هک کردن صفحه مدیران یا معاونان مدارس کانال مدرسه را در اختیار می‌گیرند و در ادامه تبدیل به کانال‌های غیر درسی می‌کنند.

یکی از دانش آموزان در این باره اعلام کرد: «کانال مدرسه من هک و به کانال فیلم و سریال تبدیل شد».

نکته قابل توجه این است که فردی که اقدام به هک کانال‌های درسی در سیستم آموزشی شاد می‌کند، آیدی و نشانی خود را مدام تغییر می‌دهد تا مورد شناسایی قرار نگیرد.

والدین یکی از دانش آموزان دوره ابتدایی در این باره اظهار کرد: در شرایط کرونایی و آموزش مجازی مدارس و برای عدم دسترسی فرزندم به فضا‌های غیرمجاز شبکه‌های مجازی از سیم کارت انارستان استفاده کردم.

مادر دانش آموز ادامه داد: بعد از فعالسازی سیمکارت مشاهده کردیم که متاسفانه دسترسی به اپلیکیشن‌های ایرانی مانند روبیکا و غیر ایرانی نظیر اینستاگرام را آزاد گذاشته و در آن امکان ایجاد پیج و کانال وجود دارد.

او گفت: بسیاری از مطالب غیرمجاز و مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی، که برای دانش آموزان مجاز نیست بدون پالایش و کنترل در این اپلیکیشن وجود دارد که برای این رده سنی مناسب نیست، نظیر گروه موسیقی بی بند و بار کره‌ای که در چند ماه اخیر بین نوجوانان با هدف تهاجم فرهنگی به این رده سنی وارد شده و باعث تشویش اذهان آن‌ها و نگرانی والدینشان شده است.

۱۷ خردادماه امسال بود که مصوبه جلسه هفتاد و یکم شورای عالی فضای مجازی با موضوع صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، که در ابتدا به استحضار مقام معظم رهبری «حفظه الله» رسید و در ۲۳ تیر ماه سال جاری طی نامه شماره ۱۰۲۶۲۰ توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد.

با توجه به تصویب و ابلاغ مصوبه صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، اما شاهد هستیم که در برخی موارد و بدون در نظر گرفتن استفاده کننده از برنامه شاد که همگی دانش آموز هستند، کانال‌هایی دارای محتوا‌های غیر اخلاقی تهیه و به اشتراک گذاشته می‌شوند.

 

 

ارسال نظر: