کدخبر: 6108

برجام|توافق برجام|هدف برجام

جزئیات مذاکرات برجام | توافق برجام به ثمر می رسد یا نه؟

احساسم این است که طرف مقابل اراده جدی‌تری برای ورود به گفت‌وگوهای موثر و نتیجه‌بخش پیدا کرده است.

پس از آنکه خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۹ آذرماه، به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد که مذاکره‌‌کنندگان ایرانی در وین پذیرفته‌‌اند مذاکرات بر اساس محتوای متونی که تا خردادماه امسال مورد توافق گرفته بود ادامه پیدا کند، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران تاکید کرد هیچ تجدیدنظری در موضع ما رخ نداده و پیش‌نویس‌‌های پیشنهادی را پس نگرفته‌‌ایم.

دور هشتم مذاکرات برای احیای برجام در فضایی متفاوت با دور قبل برگزار شد. علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، روز پنج‌شنبه، پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت:«احساسم این است که طرف مقابل اراده جدی‌تری برای ورود به گفت‌وگوهای موثر و نتیجه‌بخش پیدا کرده است.»

دیروز، جمعه نیز، میخائیل اولیانوف، دیپلمات برجسته روسیه در مذاکرات گفت:«احساسم این است که طرف مقابل اراده جدی‌تری برای ورود به گفت‌وگوهای موثر و نتیجه‌بخش پیدا کرده است.» یک دیپلمات ارشد اروپایی هم گفت:«‌مذاکرات وین در مسیر منطقی در حال پیش رفتن است و طرفین در حال مشارکت در جزئیات بیشتر هستند.»

پس از آنکه خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۹ آذرماه، به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد که مذاکره‌‌کنندگان ایرانی در وین پذیرفته‌‌اند مذاکرات بر اساس محتوای متونی که تا خردادماه امسال مورد توافق گرفته بود ادامه پیدا کند، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران تاکید کرد هیچ تجدیدنظری در موضع ما رخ نداده و پیش‌نویس‌‌های پیشنهادی را پس نگرفته‌‌ایم.

همچنین علی باقری‌کنی، رئیس هیات ایران در وین روز گذشته گفت صحبت بر سر متون پیشنهادی ایران از پنج‌‌شنبه شب آغاز شده است. مذاکره‌‌کنندگان ایرانی در دولت روحانی و کشورهای حاضر در برجام در شش دور مذاکرات احیای این توافق که با مشارکت غیرمستقیم آمریکا در وین برگزار شد، به توافق‌‌هایی درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران و همچنین اجرای کامل برجام توسط ایران دست یافتند.

تیم جدید مذاکره‌‌کننده در دولت رئیسی هفته گذشته در قالب دور هفتم مذاکرات اقدام به ارائه دو پیش‌‌نویس جدید کرد که بلافاصله از سوی طرف‌‌های غربی غیرقابل قبول توصیف شد. با شروع دور جدید مذاکرات از روز پنج‌‌شنبه اخبار ضدونقیضی از وین مخابره می‌شود که در یکی از مهم‌ترین خبرها، رویترز به نقل از یک منبع اروپایی مطلع اعلام کرد «ایران پذیرفته است مذاکرات بر اساس پیش‌نویسی که در آخرین دور در ژوئن توافق شده بود از سر گرفته شود. این موضوع طی چند روز آینده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.»

در واکنش به این اظهارات، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «پیشنهادها و نظرات ارائه‌‌شده از سوی هیات ایرانی در گفت‌وگوهای هفته پیش همچنان روی میز قرار دارد و مذاکره‌‌کنندگان ایرانی در طول مباحث درباره متن بر اساس این دیدگاه‌ها پیش خواهند رفت.»

هیچ‌کس نمی‌خواهد برجام از بین برود

برجام

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز شب گذشته در نشستی خبری گفت: «هیچ یک از شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین علاقه‌مند به ازبین رفتن برجام نیستند.»

مذاکرات بر اساس پیش‌‌نویس‌‌های دور ششم

درهمین حال میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش با اشاره به اینکه مذاکرات وین براساس پیش‌‌نویس‌‌های تهیه شده تا ۲۰ ژوئن (پایان دور ششم مذاکرات) پیش خواهند رفت، گفت: «‌اما ایده‌های جدید ایران نیز باید به درستی مورد بحث قرار گیرد و کاملا در نظر گرفته شود.» به گزارش «ایسنا»، اولیانوف تاکید کرد این یک اصل در دیپلماسی چندجانبه است.

کار بر روی پیش‌نویس سند نهایی

همچنین اولیانوف شب گذشته در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:«مذاکرات بر سر بازگرداندن برجام در وین ادامه دارد. کارشناسان در حال کار بر روی پیش نویس سند نهایی هستند. توافق بر سر آن به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، اما مذاکره کنندگان روی دستیابی به یک نتیجه مثبت متمرکز هستند.»

ارسال نظر: