کدخبر: 6520

هواشناسی | آب و هوا | باران و سیل

هواشناسی از باران و برف خبر داد | این استان ها برفی می شوند

شدت بارش‌های امروز برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان و شمال فارس است.

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور از تشدید بارش برف و باران در برخی مناطق کشور از جمله سواحل دریای خزر خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی با ادامه فعالیت سامانه بارشی امروز در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی خوزستان، بوشهر، نیمه شمالی فارس، یزد، شمال کرمان،‌ خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی و به‌صورت پراکنده در استان‌های اصفهان،‌آذربایجان شرقی،‌آذربایجان غربی، غرب کردستان، قزوین، البرز، تهران بارش برف و باران، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق جنوبی کشور رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

شدت بارش‌های امروز برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان و شمال فارس است.

هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۰۹/۳۰؛ ورود سامانه بارشی جدید به کشور

از اواسط امروز ضمن تضعیف سامانه بارشی و عبور از مناطق مذکور، در شرق و شمال شرق به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی فردا چهارشنبه تا شنبه هفته آینده نفوذ هوای سرد و کاهش محسوس دما در نیمه شمالی کشور باعث تشدید بارش‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر و بارش پراکنده برف در شمال غرب کشور می‌شود.

شنبه هفته آینده با ورود سامانه بارشی علاوه بر شمال غرب و سواحل شمالی، مناطق غرب، جنوب غرب، غرب، مرکزی و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی نیز بارش برف و باران پیش‌بینی شده است.

 تشدید بارش برف و باران در برخی استان‌ها

 سامانه بارشی یکشنبه آینده در شمال شرق کشور فعال بوده و سپس از کشور خارج می‌شود.

توصیف سامانه اول: تداوم فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات، بارش باران و رعد و برق در مناطق گرمسیر، وزش باد شدید.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1400/09/30: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شرق کردستان، مرکزی، قم، لرستان، شمال بوشهر، نیمه شمالی فارس، اصفهان، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد و شمال و غرب خراسان جنوبی.

چهارشنبه 1400/10/01: مازندران، گیلان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال تأخیر در پرواز.

توصیه: پرهیز از رفت‌وآمد غیرضروری بین‌شهری، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و عدم صعود عشایر کوچ‌رو به ارتفاعات، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی در مناطق سردسیر، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی.

توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید

زمان شروع: شب سه‌شنبه 1400/09/30

زمان پایان: ظهر چهارشنبه 1400/10/01

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1400/09/30: اردبیل، گلستان، غرب مازندران، کرمان، سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی.

چهارشنبه 1400/10/01: سیستان و بلوچستان، شرق کرمان و جنوب سمنان.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به گلخانه‌ها؛ احتمال خسارت به سازه‌های موقت؛ احتمال اختلال در تردد جاده‌ای به‌ویژه در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها؛ احتمال اختلال در عملیات پرواز.

توصیه: محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، لغو فعالیت‌های کوهنوردی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها، انجام اقدامات مقتضی برای حفاظت از تأسیسات و محصولات کشاورزی به‌ویژه در جنوب کشور و سایر اقدامات پیشگیرانه.

توصیف سامانه: افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: عصر سه‌شنبه 1400/09/30

زمان پایان: شنبه 1400/10/04

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی خلیج فارس 1.5 تا 2 متر و در نواحی فراساحل خلیج فارس تا 3 متر.

افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی دریای عمان تا 1.5 متر و در نواحی فراساحل دریای عمان تا 2 متر.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1400/09/30: غرب خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر.

چهارشنبه 1400/10/01: خلیج فارس و دریای عمان، نواحی ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس و دریای عمان، نواحی ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان.

پنجشنبه 1400/10/02: خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، نواحی ساحلی و دور از ساحل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان.

جمعه 1400/10/03: خلیج فارس، دریای عمان، تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان.

شنبه 1400/10/04: خلیج فارس، دریای عمان، تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و نیمه‌سنگین و اختلال در فعالیت‌های دریایی.

توصیه: محدودیت در ترددهای دریایی، به‌ویژه اجتناب از تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران در مناطق گرمسیر و برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات، وزش باد شدید، در مناطق گرمسیر همراه با رعد و برق.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1400/09/30: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی، شرق لرستان، نیمه شرقی و شمال خوزستان، غرب و جنوب اصفهان و ارتفاعات استانهای البرز، قزوین، تهران، سمنان.

چهارشنبه 1400/10/01: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و غرب کردستان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برفگیر، تأخیر یا لغو پرواز، تخریب سازه‌های موقت و سست و احتمال شکستن درختان.

توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی ناشی از بارش برف و وقوع سیلاب، تقویت سازه‌های موقت.

ارسال نظر: