کدخبر: 7064

ورزشکاران|خبر بد برای ورزشکاران| بدنسازی زنان در کشور ممنوع شد؟

خبر بد برای ورزشکاران| بدنسازی زنان در کشور ممنوع شد؟

وزیر ورزش گفت: برخی رشته‌های ورزشیِ بانوان در فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی شروع به کار کرده که مجوز ندارند. این رشته‌ها ابتدا باید استاندارد شوند و برای‌شان دستورالعمل تدوین شود تا مجوز فعالیت بگیرند.

وزیر ورزش گفت: برخی رشته‌های ورزشیِ بانوان در فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی شروع به کار کرده که مجوز ندارند. این رشته‌ها ابتدا باید استاندارد شوند و برای‌شان دستورالعمل تدوین شود تا مجوز فعالیت بگیرند.

ساعاتی پیش، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، فعالیت زنان در رشته‌های زیر مجموعه فدراسیون بدنسازی را ممنوع اعلام کرد.

 در بخشی از نامه مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان به رییس هیات بدنسازی این استان آمده است: «نظر به اینکه مجوز کتبی در خصوص فعالیت بانوان فدراسیون پرورش اندام در رشته‌های تحت پوشش صادر نگردیده است، لذا هر گونه فعالیت بانوان از قبیل برگزاری مسابقات، اردوهای تدارکاتی و مجوز برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری تا اطلاع ثانوی غیرقانونی است.»

تا اطلاع ثانوی همه فعالیت‌های زنان در رشته‌های زیر مجموعه فدراسیون بدنسازی در کل کشور ممنوع شده است. 

یک مقام مسئول در فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام گفت: ما در حال ارسال مجوزها به وزارت ورزش هستیم و انشالله با رایزنی‌هایی که درحال انجام است، در دو سه روز آینده نامه‌ای که در این باره نوشته شده، کان لم یکن خواهد شد. 

البته چیزی که در اطلاع‌رسانی اولیه این خبر مورد غفلت قرار گرفت این است که این ممنوعیت شامل فعالیت زنان در باشگاه‌ها نیست و به مسابقات و اردوهای تدارکاتی برمی‌گردد که هنوز دلیلش مشخص نیست.

این تصمیم در حالی به فدراسیون بدنسازی و ادارات کل ورزش در استان ها ابلاغ شده که پیش از این فعالیت رشته هایی همچون مچ اندازی، پاورلیفتینگ و  فیتنس چلنج در بخش زنان انجام می‌شد و حتی مسابقات این رشته‌ها در سطح کشور چند باری برگزار شده است.

نگرانی اصلی اما آنجایی است که فدراسیون بدنسازی در ماه‌های آینده دو میزبانی بین المللی در بخش زنان اخذ کرده که با این تصمیم جدید مشخص نیست تکلیف آنها چه می‌شود. در اسفندماه ایران میزبان مسابقات فیتنس چلنج قهرمانی آسیا در دو بخش مردان و زنان است و در فروردین ماه ۱۴۰۰ نیز ایران میزبان مسابقات مچ اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش مردان و زنان خواهد بود. 

در صورتی که در تصمیم وزارت ورزش تغییری به وجود نیاید و مسابقات این رشته در داخل کشور هم برگزار نشود، مشخص نیست فدراسیون بدنسازی چگونه می خواهد میزبانی مسابقات بین المللی را در بخش زنان در ایران داشته باشد؟

اگر هم در فاصله کوتاه باقی مانده تا برگزاری این رقابت‌ها، ایران از میزبانی انصراف دهد، قطعا تبعات جدی‌ای برای فدراسیون بدنسازی به همراه خواهد داشت.

اما سوال اینجاست اگر مجوز کتبی برای فعالیت های بانوان در فدراسیون بدنسازی وجود نداشته، چگونه شورای برون مرزی مجوز اعزام تیم ملی مچ اندازی بانوان به مسابقات آسیایی ۲۰۲۱ قزاقستان را صادر کرده؛ رقابت هایی که اتفاقا با درخشش این تیم همراه بود و در نهایت با کسب عنوان سومی برای ایران به پایان رسید.

یک نامه محرمانه

هم‌زمان با انتشار این اخبار نامه‌ای با امضای معاون توسعه ورزش زنان وزرات‌خانه ورزش و جوانان خطاب به مدیران کل محترم استان‌ها نیز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد همه مسابقات و اردوهای تدارکاتی  در حوزه بدن‌سازی ممنوع است.

ارسال نظر: