کدخبر: 7089

اخبار روز | اخبار مهم روز | اخبار حوادث

دادگاه ترور سردار سلیمانی شروع شد + فیلم اولین دادگاه

دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به ریاست قاضی پورمریدی در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران در حال برگزاری است.

 دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به ریاست قاضی پورمریدی در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران در حال برگزاری است.

قاضی پورمریدی در آغاز این جلسه گفت: موضوع دادگاه بررسی دادخواست ۸۰ پرونده با شکایت ۲ هزار و ۵۷۵ نفر از سراسر کشور به طرفیت ۴۲ نفر اشخاص حقیقی و حقوقی از متهمان این پرونده است. متهمان این پرونده، ترامپ، پمپئو، وزارت خزانه داری آمریکا و سایر اشخاصی هستند که در ترور شهید سلیمانی، طارمی، شهروز‌مظفری و پورجعفری دخیل بودند.

وی افزود: ترور سردار شهید سلیمانی در ۲ جنبه کیفری و حقوقی قابلیت پیگیری دارد. شعبه ما از منظر حقوقی به این موضوع رسیدگی می‌کند چراکه شعبه حقوقی روابط بین اللملل تهران هستیم و این دادگاه صلاحیت جهانی رسیدگی به دعاوی حقوقی جهانی را دارد.

قاضی پورمریدی بیان‌کرد: ۸۰ دادخواست تاکنون مطرح شده و روزانه دادخواست‌های فراوانی از سوی اقشار مختلف مردمی و خانواده‌های شهدا و شهدای مدافع حرم به ما می‌رسد و این دعاوی را مطرح می‌کنند.

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران گفت: ٨۵ میلیون ایرانی همه داغدیده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هستند و همه مردم ایران امکان تحویل دادخواست به شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران که طبق قانون صلاحیت جهانی برای رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی است، دارند.

قاضی پورمریدی با بیان اینکه این افراد از بابت خسارات ناشی از جرم و خسارات مادی و معنوی طرح دعوا کردند، افزود: جنبه کیفری پرونده نیز در دادسرای بین‌المللی تهران درحال رسیدگی است و خارج از صلاحیت دادگاه امروز است.

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران با بیان اینکه بحث حقوقی پرونده نیز از ۲ منظر قابلیت پیگیری دارد، گفت: یک بخش از منظر خانواده شهید سلیمانی و کسانی است که همراه ایشان بودند که البته تا به حال دادخواستی مطرح نکردند و بخش دوم افرادی است که از این موضوع خسارات مادی و معنوی متحمل شدند.

ارسال نظر: