کدخبر: 7110

دولت گوشت احتکار می کند | قیمت گوشت قرمز گران می شود؟

۱۴ میلیون دام نیاز مصرفی کشور است. اما به دلیل افزایش قیمت گوشت و همچنین شرایط کرونایی قدرت خرید کاهش پیدا کرده است.

ذخیره‌سازی گوشت توسط دولت بیشتر شده است. گویا در پاییز امسال علی رغم خشکسالی و کمبود نهاده تولید دام سبک افزایش پیدا کرده است. با توجه به افزایش قیمت گوشت در تهران آیا کشتار دام کم شده است؟

۱۴ میلیون دام نیاز مصرفی کشور است. اما به دلیل افزایش قیمت گوشت و همچنین شرایط کرونایی قدرت خرید کاهش پیدا کرده است. به دلیل کاهش قدرت خرید دام روی دست دامداران مانده است. گویا دولت با صادرات دام‌های ایرانی موافقت کرده است اما این مساله جو منفی برای بازارها داشته  و قیمت گوشت را اندکی بالا بُرده است.

هر چند به دلیل کمبود نهاده‌های دامی قرار بود دامداران تولید دام در پاییز امسال را کاهش دهند اما به دلیل آزاد شدن صادرات دام، تولید دام نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد بیشتر شده است.

در همین مورد رئیس شورای تامین دام کشور به تجارت‌نیوز می‌گوید: علی رغم صادرات دام، نگرانی در زمینه کمبود گوشت در کشور وجود ندارد. چراکه تعداد کشتار دام کم نشده و از طرفی زایش دام در پاییز امسال به سه میلیون راس رسیده است. سال گذشته ۶۸ میلیون راس دام سبک تولید شده بود اما حالا تعداد آن به ۷۱ میلیون راس رسیده است.

منصور پوریان توضیح داد: دولت هم طبق سنوات هر سال در حال ذخیره‌سازی گوشت در سردخانه‌هاست. علی رغم اینکه دولت نرخ تضمینی دام را کیلویی ۶۲ هزار تومان اعلام کرده اما دامداران هنوز نرخ دام را بالا نبرده‌اند و هر دام را کیلویی ۵۵ هزار تومان می‌فروشند.

او ادامه داد: تعداد دام‌های آماده کشتار هم آنقدر زیاد است که در آینده بحرانی در تامین گوشت قرمز وجود ندارد. اخیرا حتی تقاضای دولت برای خرید و ذخیره‌سازی شب عید بالا گرفته است.

پوریان گفت: چنانچه حتی ۲۰۰ هزار دام هم از کشور خارج شود، به طور متوسط بیش از هفت میلیون راس دام در دامداری‌ها وجود دارد.

براساس این گزارش دولت اخیرا به دلیل خشکسالی و کمبود نهاده دامی مجوز صادرات ۲۰۰ هزار دام را صادر کرد. برآوردها حاکی از این است که ۵۰ هزار دام به کشورهایی همچون عراق و کویت صادر شده است.

پیش‌تر منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور گفته بود: با آزاد شدن صادرات دام برخی به دنبال سودجویی هستند. افزایش قیمت گوشت، ارتباطی به صادرات ندارد. برخی می‌گویند گوشت در تهران گران شده تا هیجان تازه‌ای برای افزایش قیمت گوشت به بازار وارد کنند.

ارسال نظر: