کدخبر: 7177

هواشناسی | آب و هوا | باران و سیل

هواشناسی هشدار داد | سیل در راه این استان ها | مراقب باشید

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با ورود سامانه بارشی از غرب کشور گفت.

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور برای برخی استان‌ها در خصوص طغیان رودخانه‌ها،‌ جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر هشدار داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در استان‌های واقع در کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان،‌ همدان، مرکزی، جنوب قم، به‌تدریج چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال فارس،‌کرمان،‌یزد،‌خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان بارش برف و باران، وزش باد شدید و گاهی رعدوبرق پیش بینی شده است.

با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر در اردبیل، گیلان، مازندران،‌گلستان،‌خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش‌ها آغاز می شود. در شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز نیز بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.

فردا پنجشنبه سمانه بارشی در شرق و جنوب شرق فعال است و باعث بارش باران،‌وزش باد و کاهش دما در این مناطق می‌شود. بارش‌ها در جنوب خراسان جنوبی، شمال کرمان و برخی مناطق مرکزی سیستان و بلوچستان شدت دارد و سامانه بارشی بعدازظهر فردا از کشور خارج می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی جمعه اکثر مناطق کشور جو آرامی دارند و شنبه و یکشنبه هفته آینده در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش‌های پراکنده روی می‌دهد. ضمن این‌که در شهرهای پرجمعیت و صنعتی افزایش آلاینده‌های و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.

 توصیف سامانه: تداوم فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: پنجشنبه 1400/10/16

زمان پایان: پنجشنبه 1400/10/16

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش دما، در نواحی مستعد ریزش تگرگ و در نواحی با اقلیم سرد و مرتفع بارش برف

منطقه اثر: سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و نیمه شرقی کرمان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف گیر، احتمال افت فشار گاز، تاخیر یا احتمال لغو پرواز.

توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی.

ارسال نظر: