کدخبر: 7334

بیماری جدید در کمین مردم | چهار روستای ایران قرنطینه شد

چهار روستا در شهرستان ساوه براساس ارزیابی‌ها تاکنون درگیر سالک هستند که لازم است دستگاه‌های اجرایی مرتبط در زمینه پیشگیری از این بیماری، اقدامات لازم را انجام دهند.

چهار روستا در شهرستان ساوه براساس ارزیابی‌ها تاکنون درگیر سالک هستند.

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: چهار روستا در شهرستان ساوه براساس ارزیابی‌ها تاکنون درگیر سالک هستند که لازم است دستگاه‌های اجرایی مرتبط در زمینه پیشگیری از این بیماری، اقدامات لازم را انجام دهند.

«مجتبی ذکایی» افزود: سالک بیماری واگیر مشترک بین انسان و حیوان است و یک بیماری انگلی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: گزش پشه خاکی آلوده به این انگل، فرد را دچار ضایعه پوستی به شکل جوش دهانه دار می‌کند که با گذشت زمان افزایش قطر پیدا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه عنوان کرد: بعد از نمونه گیری و تایید نوع انگل مراحل درمانی آغاز می‌شود، در حال حاضر چهار روستا و حدود ۷۰ نفر در سطح شهرستان ساوه درگیر بیماری سالک هستند.

ذکایی گفت: این روال مربوط به چند ماه گذشته است به طوری که فردی که در حال حاضر زخم‌های سالک بر روی پوست او پدیدار شده، تابستان یا بهار دچار گزش پشه خاکی آلوده شده است.

وی تصریح کرد: جلوگیری از شیوع این بیماری به هماهنگی جدی دستگاه‌های اجرایی مربوط نیاز دارد، اگر شرکت آبفا، دهیاری‌ها و مردم همکاری نکنند، شاهد شیوع این بیماری در سطح شهر خواهیم بود.

به گفته معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه، اگر شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت موش‌ها اقدام نکند سال بعد ممکن است ۵۰۰ یا ۶۰۰ نفر درگیر سالک شوند.

ذکایی بیان کرد: بیماری در نقاط مرطوب، خاک و نخاله‌ها موجود است و انگل با گزش به انسان منتقل می‌شود و  عامل اصلی این بیماری موش و سگ‌های ولگرد هستند.

وی ادامه داد: اندام‌هایی مانند دست، پا و صورت درگیر می‌شوند و زیبایی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زخم‌های ایجاد شده از این بیماری بسیار دردناک هستند.

ذکایی، وظیفه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آموزش مردم در مواجهه با این بیماری است که سریعا به مرکز درمانی مراجعه کنند و در حال حاضر آزمایشگاه تشخیص انگل نیز فعالیت دارد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه بیان کرد: راه‌اندازی مرکز درمانی ویژه این بیماری در دست پیگیری است و استفاده از توری بندها، نظافت خانگی، رعایت بهداشت به ویژه در فصول گرم سال باید در اولویت قرار گیرد.

ساوه دومین کانون جمعیتی استان مرکزی پس از اراک است که بیش از ۲۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

ارسال نظر: