کدخبر: 7380

برجام|توافق برجام|هدف برجام

مذاکرات برجام به مرحله آخر رسید | باقری از توافق گفت

به تعبیر هیات‌های مذاکره‌کننده هرچند مذاکرات کند و محتاطانه پیش می‌رود اما در مسیر پیشرفت قرار دارد.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت‌کننده در مذاکرات وین از پیشرفت‌هایی در روند گفتگوها اذعان دارند.

 به تعبیر هیات‌های مذاکره‌کننده هرچند مذاکرات کند و محتاطانه پیش می‌رود اما در مسیر پیشرفت قرار دارد.حال با این اظهارات می‌توان به نتیجه بخش بودن مذاکرات امیدوار بود یا خیر؟

آنطور که ایرنا گزارش داده، میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه که عموما در توئیتر پیرامون روند مذاکرات اظهار نظر می‌کند از ابتدای دور هشتم مذاکرات تاکنون بالغ بر چهار بار در شبکه‌های اجتماعی و چندین نوبت در گفتگو با رسانه‌ها به پیشرفت مذاکرات اذعان کرده است.

 مذاکرات آهسته اما رو به پیشرفت

برجام

۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ وی رسما از لفظ پیشرفت در روند گفتگوها استفاده و عنوان کرد: پیشرفت‌هایی در میز مذاکرات و ارزیابی عمومی نسبت به روند مذاکرات حاصل شده است. او در ادامه توئیت خود اینگونه نوشت: حالا برای اولین بار از ژوئن ارزیابی‌ها به طور محتاطانه حاوی عناصر مثبت هستند. این بدان معناست که مذاکره کنندگان واقعاً رو به جلو حرکت می‌کنند.

مذاکره کننده ارشد چین، وانگ کوان هم ارزیابی مشابهی از روند مذاکرات دارد. او در فضای مجازی چندان فعال نیست اما خبرنگاران از فرصت تردد او به داخل جلسات استفاده و سئوالات خود را از وی پرسیدند. کوان معتقد است که روند مذاکرات آهسته اما رو به پیشرفت است.

علاوه بر چین و روسیه، طرف‌های اروپایی نیز چند روزی است که به گونه‌ای محتاطانه ارزیابی مثبتی را در اظهارنظرهای عمومی نسبت به روند مذاکرات ارائه می‌کنند. ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه جمعه گذشته در یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های خبری رادیو تلویزیون این کشور گفت: در روزهای گذشته در چند مورد پیشرفت داشته‌ایم. در یک مسیر نسبتا مثبت حرکت می‌کنیم اما زمان کوتاهی در پیش رو داریم.

وزیر امور خارجه فرانسه با ابراز خوشبینی به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات گفت: «من همچنان معتقدم که می‌توانیم به توافق برسیم. کماکان نسبت به موضوع، اندکی خوشبین هستم و اراده جدی برای به نتیجه رساندن مذاکرات دارم.» پیش از این هم ایالات متحده آمریکا از پیشرفت‌هایی در جریان مذاکرات خبر داده بود.

دنبال فرسایشی کردن مذاکرات نیستیم

اما خوش‌بینی طرف‌ها نسبت به پیشرفت‌ مذاکرات در روزهای اخیر درحالی قوت گرفته است که گفتگوها به لطف ابتکارات طرف ایرانی در مسیر مناسبی قرار گرفته است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیشب در گفتگویی بیان داشت: ما به توافق خوب نزدیک شده‌ایم، اما این توافق خوب را می‌توانیم در کوتاه مدت به نتیجه برسانیم یا نه، می‌بایست در طرف مقابل مورد پیگیری قرار گیرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر همه طرف‌های ما به تعهدات خود در برجام برگردند (که ناقضین برجام به طور ویژه آمریکا است که از برجام خارج شده و سه کشور اروپایی که از آمریکا تبعیت کردند) ما نیز به نقطه توافق برجام بر می‌گردیم.

وی افزود: امیدوارم هرچه زودتر توافق خوب در مقطع زمانی کوتاه شکل بگیرد. دنبال فرسایشی کردن مذاکرات نیستیم و حاضر هم نیستیم که ۱۰ امتیاز بدهیم و یک امتیاز بگیریم.اگر اراده جدی داشته باشیم می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به یک توافق خوب برسیم.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران هم دو شب پیش تائید کرد در زمینه موارد اختلافی، پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده و گفتگوها رو به پیشرفت است.

ارسال نظر: