کدخبر: 7389

کرونا | آمار کرونا | ویروس کرونا

کرونا اومیکرون کشنده تر از سویه های دیگر شده| علائم کرونای اومیکرون چیست؟

کرونا امیکرون یکی از جدیدترین سویه های ویروس کووید19 است.

 سویه امیکرون یکی از جدیدترین سویه های شناخته شده ویروس کروناست که مدت زمان قرنطینه افراد مبتلا به این سویه و علایم آن با سویه های قبلی کرونا متفاوت است.کرونا امیکرون یکی از جدیدترین سویه های ویروس کووید19 است. کرونا امیکرون هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان همه گیر شده است. حدود یک ماه است که کرونا امیکرون وارد ایران نیز شده است. کرونا امیکرون سرایت پذیری بیشتری نسبت به سویه های قبلی کووید19 دارد. کرونا امیکرون همچنین مقاومت بالاتری در برابر واکسن های موجود نسبت به سویه های قبلی کووید19 دارد.

با توجه به شیوع سویه امیکرون (omicron)، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) دستورالعمل‌های جدیدی را برای قرنطینه افراد مبتلا به اومیکرون منتشر کرده است. در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم به بررسی این دستورالعمل‌ بپردازیم.

دکتر روشل والنسکی (Rochelle Walensky)، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، روز چهارشنبه مورخ (۲۹ دسامبر ۲۰۲۱- ۸ دی ۱۴۰۰) در رابطه با دستورالعمل قرنطینه افراد مبتلا به سویه امیکرون صحبت کرد. اظهارات او در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی و در نشست تیم پاسخگویی به کووید-۱۹ بیان شد.

این موضوع در شرایطی بیان گردید که افراد زیادی نگران شیوع سریع سویه امیکرون هستند و معتقدند ابتلای بالای مردم به امیکرون می‌تواند فعالیت‌های جوامع را، بار دیگر دیگر مختل کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌ها، مدت زمان قرنطینه‌ی توصیه شده برای افراد مبتلا به سویه امیکرون (omicron) را از ۱۰ روز به ۵ روز برای افراد بدون علائم کاهش داد.

اما این دستورالعمل جدید مورد انتقاد شدید برخی از کارشناسان بهداشتی قرار گرفته است. این کارشناسان معتقد هستند که دستورالعمل جدید مبتنی بر “علم” نبوده و می‌تواند باعث شود افراد بدون علامت ویروس را به دیگران منتقل کنند.

توضیحات از بیماری‌ها در رابطه با سویه امیکرون (Omicron)

کرونا

با توجه به آنچه در حال حاضر در مورد COVID-19 و سویه Omicron به دست آمده است، توصیه می‌شود، افراد مبتلا به سویه امیکرون به مدت ۵ روز قرنطینه شوند. این بازه زمانی برای قرنطینه بر این مبنا تعیین شده است که اکثریت موارد انتقال SARS-CoV-2 در اوایل دوره بیماری رخ می‌دهد و به طور کلی طی ۱ الی ۲ روز قبل از شروع علائم و ۲ تا ۳ روز پس از ظهور علائم اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل این مرکز، دوره قرنطینه افراد مبتلا به امیکرون را از ۱۰ روز به پنج روز کاهش داد. اما توصیه کرده است که افراد پس از ۵ روز قرنطینه، همچنان حداقل به مدت ۵ روز دیگر از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را نیز کاملا رعایت کنند.

علائم ابتلا به سویه امیکرون (Omicron)

کرونا

به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد علائم سویه Omicron با علائم سویه‌های دیگر SARS-CoV-2  متفاوت است.

علائم ابتلا به سویه امیکرون (omicron) اغلب کمتر از علائمی است که در سویه دلتا بروز می‌کرد.

علاوه براین، شرایط آب و هوایی فصل زمستان و همزمانی آن با شیوع سویه امیکرون باعث شده است که مردم در صورت ابتلا به امیکرون، تصور کنند که فقط به یک آلرژی ساده مبتلا شده ‌اند.

این موضوع تشخیص را برای پزشکان دشوار می‌کند.

علائم سویه Omicron اغلب شامل تب، خستگی، خارش گلو، آب ریزش بینی و علائم عمومی است که اغلب در سرماخوردگی دیده می‌شود. البته پزشکان در حال بررسی علائم تنفسی فوقانی نیز هستند.

از دست دادن چشایی و بویایی در موارد ابتلا به سویه امیکرون دیده نشده است. اما افراد مبتلا به امیکرون اغلب عرق شبانه را تجربه کرده‌اند، که علامت بسیار عجیبی است.

با توجه به خفیف بودن علائم سویه امیکرون، پزشکان توصیه می‌کنند که اگر احساس بیماری داشتید، فرض کنید که کووید است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. بنابراین خود را طبق دستورالعمل‌های گفته شده قرنطینه کنید، در صورت لزوم آزمایش دهید و مطابق با توصیه‌های پزشک عمل کنید.

شرایط رهایی از قرنطینه چیست؟

با وجود اینکه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ۵ روز قرنطینه را برای افراد مبتلا به سویه امیکرون (Omicron) توصیه کرده است، اما این دستورالعمل تنها برای افراد بی‌علامت است. به طور مثال اگر فردی پس از ۵ روز همچنان تب داشت، باید دوره قرنطینه خود را طولانی‌تر کند.

برای رهایی از قرنطینه، هر کشوری رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است.

به عنوان مثال، انگلستان تنها در صورتی که نتیجه آزمایش در روزهای ششم و هفتم منفی باشد، اجازه قطع قرنطینه را داده است.

از سوی دیگر، کشور یونان از دستورالعمل‌های CDC پیروی کرده و پنج روز قرنطینه خانگی و به دنبال آن پنج روز استفاده از ماسک، در صورت ناپدید شدن علائم را، برای افراد توصیه می‌کند.

خلاصه‌ای از دستورالعمل جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در رابطه با مدت زمان قرنطینه برای کووید  ۱۹ و سویه امیکرون در تاریخ December 27, 2021  ( ۶ دی ۱۴۰۰ ) در ادامه ذکر شده است.

اگر تست کووید-۱۹ شما مثبت بود حتی اگر واکسن تزریق کرده‌اید:

۵ روز در خانه بمانید و خود را قرنطینه کنید.

اگر علائمی نداشتید یا بعد از ۵ روز علائمتان برطرف گردید، می‌توانید قرنطینه را ترک کنید.

پس از ترک قرنطینه، حداقل تا ۵ روز دیگر به پوشیدن ماسک ادامه دهید.

اگر تب دارید، همچنان در خانه بمانید تا تب شما برطرف شود.

اگر در معرض فرد مبتلا به COVID-19 قرار گرفتید:

۵ روز در خانه خود را قرنطینه کنید.

به مدت ۱۰ روز از ماسک استفاده کنید.

در صورت امکان در روز پنجم تست دهید.

در صورت بروز علائم، آزمایش بدهید و در خانه بمانید.

ارسال نظر: