کدخبر: 7656

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

جزئیات مذاکرات لورفت | خطیب زاده چه گفت؟

طی روزهای اخیر هیات‌ها گفتگوهای فشرده‌ای در وین داشتند و برای تنفسی به تهران برگشتند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اختلافات مهمی در مذاکرات وین باقیمانده و مهم‌ترین اختلاف، سرعت نامناسب طرف‌های مقابل به ویژه آمریکاست.

«سعید خطیب زاده» امروز دوشنبه در نشست خبری در مورد روند مذاکرات وین گفت: طی روزهای اخیر هیات‌ها گفتگوهای فشرده‌ای در وین داشتند و برای تنفسی به تهران برگشتند. تمرکز جلسات در چهار مورد بوده است و در این تنفس هم جلسات کارشناسی در وین قطع نبود.

وی ادامه داد: در آخرین وضعیت گفتگوهای مذاکرات وین بسیاری از جداول آماده شده و ستون‌های جداول نیز آماده شده است. بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شده است و توافقات هم در حال تبدیل شدن به جملات و کلمات تبدیل هستند. آنچه که مانده است، موضوعات مهم و تصمیمات خاص سیاسی است و طرف واشنگتن باید تصمیم خود را در مذاکرات وین بگیرد و اعلام کند.

در موضوعات فنی پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده ولی در بحث رفع تحریم‌ها گفتگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده که در طرف مقابل معطل مانده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اگر این اتفاقات بیفتد، با سرعت خوبی به سمت توافق خوب و قابل اتکا در حرکت هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد سفر رییس جمهور به روسیه گفت: سفر رییس جمهور به روسیه بسیار حائز اهمیت است و در مسیر سیاسا خارجی متوازن دولت است. آقای رییسی در این سفر با همتای خود ملاقات خواهند داشت و در مورد مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رایزنی و گفتگو خواهند کرد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برای نجات توافق هسته‌ای تنها چند هفته فرصت باقی است و در صورت شکست مذاکرات وین واشنگتن سایر گزینه‌ها را هم بررسی خواهد کرد، گفت: من به وزیر امور خارجه آمریکا توصیه می‌کنم که تمام تلاش، همت و اگر ابتکاری دارند آن را به کار ببرند که همین پلن A که در دست هست به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: پلن B برای هیچ کشوری جذابیت لازم را ندارد، بلینکن بهتر از هر کس دیگری می‌داند که هر کشوری برای خودش پلن B دارد و شاید پلن B جمهوری اسلامی ایران هم خیلی جذابیتی برای آنها نداشته باشد. بنابراین تمام همت و تلاش خود را بگذارند برای اینکه نشان بدهند برای پلن A اراده لازم را دارند.

ارسال نظر: