کدخبر: 7879

تکلیف طلای توقیفی ایران در ترکیه چه می شود؟

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات3 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

سوم بهمن 1361؛ مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن تکمیل می‌شود

مقامات صنعت پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران امیدوارند بین ماه‌های مارس و آوریل عملیات ساختمان پروژه همکاری پتروشیمی ایران و ژاپن از سر گرفته شود.

احمد احمدی، مدیرکل پروژه پتروشیمی ایران و ژاپن که از طرف دو شریک جهت مذاکره با پیمانکاران پروژه در توکیو به سر می‌برد، گفت: مذاکرات با کمپانی‌های اصلی ساخت مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی موفقیت‌آمیز بوده است.

وی اضافه کرد: در ماه‌های آینده شروع عملی کار این مجتمع با شرکت بیش از پیش متخصصین و مهندسین ایرانی و با همکاری پیمانکاران عمده ژاپنی آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: از 23 دی ماه تاکنون جلسات متعددی برای تهیه شرایط و جدول مربوط به شروع کار و نحوه همکاری طرفین برای حل مشکلات موجود ازجمله پرداخت حساب‌های معوق بین شرکت‌های پتروشیمی ایران و ژاپن و پیمانکاران برگزار شد و اکنون 4 کمپانی اصلی مقاطعه‌کار آماده همکاری برای شروع مجدد ساخت پروژه هستند.

جمهوری اسلامی ایران قبلا به طور رسمی از کمپانی‌های مقاطعه‌کار ژاپنی خواسته بود که تا 23 دی‌ماه تصمیم نهایی خود را برای ادامه و یا رها کردن پروژه اعلام کنند.

احمدی در مورد درخواست حساب‌های معوقه گفت: مطابق شرایط اعلام‌شده قبلی بدهی‌هایی که در مورد پرداخت آنها توافق شده (حدود 5 میلیارد ین) در 4 قسط به طرف‌های ژاپنی پرداخت می‌شود ضمن آنکه به بقیه ادعاهای آنها نیز در همین مدت رسیدگی می‌شود.

در همین حال وی اعلام کرد که همزمان با ازسرگیری ساخت مجتمع بیش از 1.5 میلیون ین (حدود 6.4 میلیون دلار) ماشین‌آلات و قطعات یدکی مربوط به پروژه که در ساختمان آن نقش اساسی دارند به‌تدریج راهی بندر امام خمینی می‌شوند.

ارسال نظر: