کدخبر: 8196

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

جزئیات مذاکرات وین فاش شد | نماینده آمریکا چه گفت؟

من دلیل جدا شدن این افراد را نمی‌دانم اما امیدوارم دلیل این کار آنها عدم تحمل مماشات باشد؛ همان طور که من نیز نمی توانم این مماشات را تحمل کنم اما به نظر می‌آید که اکنون قصد داریم این کار را انجام دهیم.

مقامات نزدیک به هیات ایرانی معتقدند با وجود اختلافات قابل توجه روند مذاکرات در فضایی حرفه‌ای، جدی و کم‌تنش رو به جلو است؛ همچنین پمپئو وزیر امورخارجه پیشین آمریکا گفته است: واقعاً فاجعه‌بار است که بخواهیم به توافقی برگردیم که باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۵ آن را امضا کرد.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در گفتگو با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره کناره‌گیری سه عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا که به طور غیرمستقیم در مذاکرات وین حضور دارد، گفت: من دلیل جدا شدن این افراد را نمی‌دانم اما امیدوارم دلیل این کار آنها عدم تحمل مماشات باشد؛ همان طور که من نیز نمی توانم این مماشات را تحمل کنم اما به نظر می‌آید که اکنون قصد داریم این کار را انجام دهیم.

پمپئو درباره مذاکرات وین افزود : قرار است میلیادرها دلار به ایران بدهیم، پولی که علیه دوستان و متحدان ما در خاورمیانه، کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و اسرائیل هزینه می‌شود و در نهایت آمریکا را به خطر می‌اندازد.

وزیر امورخارجه پیشین آمریکا درباره مذاکرات وین گفت: واقعاً یک فاجعه خواهد بود، فاجعه‌بار است که بخواهیم به توافقی برگردیم که باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۵ آن را امضا کرد.

وزیر امورخارجه دولت دونالد ترامپ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «مخالفان توافق هسته‌ای با ایران از تیم مذاکره کننده آمریکا جدا شده‌اند و این خبر خوبی برای واشنگتن نیست، زیرا نمی‌توان جلوی هسته‌ای شدن ایران را گرفت، مدعی شد: این، خبر خوبی نیست. ظاهراً این دولت (بایدن) به جای درک این حقیقت که ایران با منابع مالی زیاد کشور بسیار خطرناکی است، در حال گام برداشتن در مسیر مذاکرات وین و احیای توافقی شکست خورده است.

دور هشتم مذاکرات وین در حالی از روز شنبه به مدت یک هفته متوقف شد که روند گفتگوها نسبت به یک ماه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است و طرف‌ها توانسته‌اند بخش قابل توجهی از متن توافق بازگشت به برجام را پیش ببرند و از اختلافات مهم و کلیدی بکاهند.

یکی از عوامل پیشرفت قابل توجه در مذاکرات وین در دور هشتم نسبت به دور هفتم این بوده است که طرف‌های اروپایی برجام از کشاندن بحث‌های مذاکراتی به فضای رسانه‌ها خودداری کردند و مذاکرات توانست تا حد زیادی دور از حاشیه سازی ها پیش برود.

به گفته مقامات نزدیک به مذاکرات در وین، مذاکرات تا مرحله‌ای پیش رفته است که با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم، امکان دستیابی به توافق وجود خواهد داشت.

به نظر می‌آید در بخش‌ها و سرفصل‌های اصلی مذاکرات هم‌چنان مسایل و مواردی از اختلاف وجود دارد اما در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین‌ها به نظر چالش‌ها و تنش‌های بیشتری میان طرف‌ها به چشم می خورد. در عین حال مقامات نزدیک به هیات ایرانی تصریح دارند، درباره دو موضوع تضمین‌ها و راستی‌آزمایی اصول قطعی مورد نظر ایران پذیرفته شده است به شکلی که ابتدا باید آمریکا لغو تحریم‌ها را اجرا کند و اجرای آن توسط ایران راستی آزمایی شود، سپس ایران اقدامات هسته‌ای خود را انجام می دهد.

تیم مذاکره کننده به خطوط قرمز توجه داشته باشد

مذاکرات

به نقل از ایسنا، علی موسوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس گفت: ما از مذاکرات وین حمایت می کنیم، اما به شرطی که خطوط قرمز رعایت شود.

او ادامه داد: ما تجربیات زیادی در این حوزه داریم، آمریکا و کشورهای اروپایی امتحان خود را بارها پس داد‌ه‌اند و لذا ضروری است که تیم مذاکره‌کننده در وین خطوط قرمز را در نظر بگیرند و با احتیاط مذاکرات وین را انجام دهند.

وی در ادامه گفت: از وزیر امور خارجه انتظار می‌رود که ارتباط و مشورت را با مقام معظم رهبری حفظ کند و نکاتی که ایشان متذکر می شوند را سرلوحه کار خود قرار دهند. نمایندگان مجلس یازدهم پشت سر تیم مذاکره کننده هستند به شرطی که خطوط قرمز رعایت شود.

ارسال نظر: