کدخبر: 8208

یارانه معیشتی | یارانه | زمان واریز یارانه

فوری: یارانه این خانوار حذف می شود | رئیسی مخالف یارانه این افراد هست

در ماه‌های اخیر و با قطعی شدن حذف ارز ترجیحی، امید بسیاری از خانوارها به یارانه جدید بود.

باوجود اینکه یارانه ۸۰۰هزار تومانی تا دیروز قطعی بود، عدم موافقت با حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق شائبه‌هایی در این خصوص ایجاد کرد.

در ماه‌های اخیر و با قطعی شدن حذف ارز ترجیحی، امید بسیاری از خانوارها به یارانه جدید بود؛ یارانه‌ای که مبالغ متفاوتی هم برای آن ذکر می‌شد؛ از ۱۱۰هزار تومان گرفته تا ۵۰۰هزار تومان.

در روزهای اخیر نیز یارانه ۸۰۰هزار تومانی (یعنی ۲۰۰هزار تومان برای هر نفر از یک خانواده ۴نفره) قطعی شده بود؛ اما این یارانه در شرایطی مطرح شده بود که حذف ارز ترجیحی قطعی به نظر می رسید؛ اما دیروز خبری منتشر شد که همه امیدها را ناامید کرد.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس با اشاره به مصوبه دیروز نمایندگان کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق با توجه به عدم روشن بودن طرح دولت و عدم ارائه طرح  مکتوب قابل استناد، ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی با در سال ۱۴۰۱ اختصاص داد.

میر تاج‌الدینی در پاسخ به سوالیی که تکلیف ارز ترجیحی در سال جدید چیست گفت: فعلا مقرر شده تا به دولت اجازه دهیم که ۹ میلیارد دلار به دارو، نهاده‌ها و روغن اختصاص دهد؛ در اینجا بحث گندم باقی می‌ماند. در مورد گندم نیز قرار بر یارانه ریالی است. یعنی با خرید تضمینی از کشاورزان، یارانه داده می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: اگر ارز ترجیحی برداشته نشود، یارانه‌ای هم در کار نخواهد بود. البته این منوط به تصمیم دولت است. یعنی اگر دولت بخواهد می‌تواند این ۹میلیارد دلار را به جای واردکننده به مصرف‌کننده دهد و در این صورت یارانه‌ها ادامه خواهند داشت.

بنابراین باوجود اینکه یارانه ۸۰۰ هزار تومانی قطعی شده بود، اکنون در این باره تردید وجود دارد و اینکه تکلیف چیست، هفت خان رستم دیگری است که مشخص نیست چه زمانی قطعی شود.

ارسال نظر: