کدخبر: 8420

قیمت برنج / برنج / قیمت برنج کیلویی چند؟

قیمت برنج نجومی شد | برنج ایرانی نایاب شده!

ایرانی‌ها سالانه بیش از سه میلیون تُن برنج مصرف می‌کنند.

در حالی که وزیر جهاد کشاورزی اولویت وزارتخانه متبوعش را خودکفایی برنج می‌داند، اما امروز قیمت برنج در بازار تا ۹۵ هزار تومان هم بالا رفت. اتفاقی که ممکن است باعث حذف کامل برنج از سفره ایرانی‌ها شود.

ایرانی‌ها سالانه بیش از سه میلیون تُن برنج مصرف می‌کنند. آماری که به‌خوبی نشان می‌دهد برنج قوت غالب ایرانیان است. گرچه انتظار می‌رود دولت در تامین این نیاز اساسی و تعیین قیمت برنج حساسیت بیشتری نشان دهد، اما سازمان حمایت به‌راحتی توپ را در زمین تولیدکنندگان و شالی‌کوبان می‌اندازد.

حال اگر کشاورزان چنین نفوذی در بازار دارند، جلسات تنظیم بازار چه دستاوردی دارد که وزارت صمت به برگزاری منظم آن اصرار می‌ورزد؟ از سوی دیگر، برخی مسئولان افزایش قیمت برنج را شایعه می‌دانند. اما کافی است به فروشگاه‌های شهر سری بزنیم تا مشخص شود انواع برنج مرغوب ایرانی در نیمه بهمن ۱۴۰۰ بین ۷۵ هزار تا ۹۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.حتی گزارش‌های رسمی مرکز آمار از رشد سالانه ۶۸ درصدی قیمت برنج در پایان دی حکایت دارد.

با این حال بالاترین نرخ رسمی ثبت‌شده برای برنج ایرانی در پایان دی ۶۴ هزار تومان بود. اکنون اما سوداگران تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا هر کیلوگرم برنج را به نرخ ۱۰۰ هزار تومان برسانند.درباره اینکه دولت مقصر گران‌شدن برنج است یا کشاورز و کارخانه‌دار، نظرات متفاوتی وجود دارد. اما در نهایت این دولت است که باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا برنج گران شد؟

دبیر انجمن برنج با تائید افزایش قیمت برنج، گفت: پایان شهریور فصل برداشت برنج است. همان زمان این محصول از دست کشاورز خارج می‌شود. در نتیجه از ابتدای پاییز تولیدکننده نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارد.

جمیل علیزاده‌شایق در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: امروز برخی کارخانجات تولیدی وارد حوزه تجارت هم شده‌اند. اتفاقا همان‌ها مدام در مصاحبه‌ها از افزایش قیمت برنج سخن می‌گویند.

او افزود: مشخصا چنین شرایطی منجر به تعارض منافع می‌شود. امروز قیمت برنج تا به دست مصرف‌کننده برسد نسبت به زمان دریافت از تولیدکننده حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

این فعال صنفی در رابطه با کاهش تولید برنج نیز توضیح داد: وزارت صمت و کشاورزی در علت‌یابی دچاره اشتباه شده‌اند. وقتی گفته می‌شود تولید برنج ۲۰ درصد کاهش یافته باید مبدا مقایسه مشخص شود.

وی ادامه داد: سال قبل از لحاظ بارش و تامین آب استثنا بود و ما ۲۰۰ هزار تُن مازاد تولید داشتیم. اما امسال به روال طبیعی تولید بازگشته‌ایم. به گفته علیزاده‌شایق تعدادی از بازرگانان عامل افزایش قیمت برنج هستند که از غفلت و بی‌تفاوتی سازمان‌های نظارتی نهایت استفاده را می‌برند. آن‌ها با شایعه‌پراکنی و رفتاری سوداگرانه موفق به بالابردن نرخ این محصول شده‌اند.

ارسال نظر: