کدخبر: 8451

کرونا | آمار کرونا | ویروس کرونا

کرونا در کمین کودکان | اومیکرون به هیچ کس رحم نمی کند

موج ششم تاکنون ۱۲۰ شهرستان را در وضعیت قرمز قرار داده است.

خطر کرونا برای کودکان و نوجوانان بارها از سوی مقامات بهداشتی و متخصصان بیان شده است. اما روز گذشته وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «سویه اومیکرون خطر چندانی را برای دانش‌آموزان ندارد.» با وجود تاکید مقامات بهداشتی بر خطر ابتلای کودکان به کرونا در موج ششم، وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید دانش‌آموزان در خطر کرونا نیستند.

موج ششم تاکنون ۱۲۰ شهرستان را در وضعیت قرمز قرار داده است. اومیکرون در کشور به سرعت در حال انتشار است. اما کوکان و نوجوان بیشتر در خطر ابتلا به این سویه هستند. آنطور که حمیدرضا ابطحی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: «مراجعات به بیمارستان‌های کودکان نسبت به قبل بسیار افزایش یافته است. دو نگرانی وجود دارد. نگرانی اول بیشتر در زمینه کودکان و نوجوانان است. زیرا بخش‌های مراقبت‌های ویژه کودکان در کشور بسیار محدود است. در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نسبت به وضعیت شیوع کرونا در میان کودکان اعلام بحران کرده اند.»

او همچنین گفت: «انتظار می‌رفت میزان ابتلاها با این سرعت در دو هفته رخ دهد اما همان میزان در چهار روز رخ داده بود. سرعت پیشرفت اومیکرون بیشتر از میزانی بود که پیش بینی می‌شد.» (ایلنا)

از سوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره وضعیت کودکان گفت: «به دلیل درگیری بیشتر اطفال با بیماری اومیکرون، بحث کمبود انواع تخت‌های اطفال مورد توجه قرار گیرد. زیرا بیمارستان‌های خصوصی نیز در این چند سال برای تخت‌های اطفال سرمایه گذاری لازم را انجام ندادند.»

او همچنین با تاکید بر آمادگی بخش اورژانس‌های کودکان به رؤسای بیمارستان‌ها پیشنهاد کرد حتماً برای موج ششم برای به روز رسانی تأسیسات، دستگاه‌ها و لجستیک اکسیژن بیمارستان‌ها اقدام کنند.

بارها متخصصان بر خطر کرونا برای کودکان و نوجوانان به  اومیکرون تاکید کرده‌اند. اما به گزارش ایسنا یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش روز گذشته گفت: «سویه اومیکرون خطر چندانی را برای دانش‌آموزان ندارد. دنیا هم با همین سویه مواجه است اما هیچگاه مدرسه را تعطیل نکردند. کشورهای همسایه و دورتر ایران نیز هیچ یک از مدارس خود را تعطیل نکردند.»

پیش‌ از این نیز مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا به تجارت‌نیوز گفت: «اومیکرون نسبت به سویه دلتا کودکان، نوجوانان و جوانان را بیشتر مبتلا می‌کند. البته به این معنا نیست که تنها این گروه‌ها در خطر هستند بلکه همه گروه‌های سنی در معرض خطر ابتلا به اومیکرون هستند.»

علت تاکید متخصصان بر خطر ابتلای کودکان و نوجوانان به کرونا این است که آنها کمتر واکسینه شدند. واکسیناسیون سنین ۹ تا ۱۲ سال از پنجم بهمن‌ماه آغاز شد. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر واکسیناسیون گفت: «بیشتر افراد کم سن و سال به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند.» (ایرنا)

ارسال نظر: