کدخبر: 8493

حقوق | افزایش حقوق | میزان افزایش حقوق

سوپرایز برای حقوق بگیران | شب عیدی حساب ها پر می شود

جلسات شورای عالی کار برای تعیین حقوق کارگران در سومین سه‌شنبه هر ماه برگزار می‌شود.

یکی از محتمل‌ترین سناریو‌ها برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده، قرار دادن میزان هزینه سبد معیشت خانوار به عنوان حداقل حقوق است. یعنی حقوق کارگران برای سال آینده پنج میلیون تومان می‌شود.

جلسات شورای عالی کار برای تعیین حقوق کارگران در سومین سه‌شنبه هر ماه برگزار می‌شود. در جلسه روز گذشته این شورا، اعضا روی رقم سه میلیون و ۲۸۶ هزار و ۶۱۴ تومان به عنوان هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مواد غذایی و خوراکی به توافق رسیدند.هنوز هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مسکن و اجاره بها هنوز اعلام نشده است، اما براساس آمارها هزینه تامین مسکن در سبد هزینه خانوار از ۳۰ به ۴۲ درصد رسیده که این رقم برای تهرانی‌ها بیش از ۶۰ درصد است.

از آنجایی که مبنا افزایش حقوق کارگران کل کشور است، با فرض میانگین هزینه ۳۵ درصدی مسکن در سبد هزینه خانوار، رقم آن حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برآورد می‌شود.رقم سه میلیون و ۲۸۶ هزار تومان برای تامین هزینه مواد غذایی و خوراکی است که ۶۵ درصد از سبد هزینه را تشکل می‌دهد. ۳۵ درصد این سبد برای تامین مسکن است که مبلغ آن حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

براساس ارقام محاسبه شده، بت هزینه سبد معیشت کارگران حدود پنج میلیون تومان، جزئیات آن به شرح زیر است:

کل هزینه سبد معیشت خانوار کارگری: ۵ میلیون تومان

هزینه تامین مواد غذایی و خوراکی: ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان (معادل ۶۵ درصد سبد هزینه)

هزینه تامین مسکن: ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان (معادل ۳۵ درصد سبد هزینه)

حداقل حقوق چقدر است؟

حقوق

یکی از محتمل‌ترین سناریو‌ها برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده، قرار دادن میزان هزینه سبد معیشت خانوار به عنوان حداقل حقوق است.با فرض این که میزان سبد معیشت خانوار پنج میلیون تومان اعلام شود، میزان افزایش حقوق ۴۲ درصد برآورد می‌شود. در واقع از آنجایی که حقوق وزارت کاری یک کارگر برای امسال ۳٫۵ میلیون تومان است، اگر قرار باشد به سطح سید هزینه خانوار برسد باید ۴۲ درصد افزایش یابد.

افزایش ۴۲ درصدی حقوق کارگران همان مبنا قرار دادن تورم سالانه است. براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در دی ماه ۴۲٫۲ درصد است که وقوع این سناریو را تایید می‌کند.

دو فاکتور اصلی برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران، هزینه سبد معیشت خانوار و نرخ تورم سالانه است. به نظر می‌رسد شورای عالی کار قصد دارد هزینه سبد معیشت خانوار را پنج میلیون تومان اعلام کند که با میزان تورم نیز همخوانی دارد.در واقع با افزایش ۴۲ درصدی، حقوق کارگران از ۳٫۵ میلیون تومان به پنج میلیون تومان می‌رسد که به سطح سبد هزینه معیشت خانوار می‌رسد.

ارسال نظر: